رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک از پایان مرمت بنای تاریخی امامزاده سلطان سید احمد در روستای هزاوه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳ 13 August 2022

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، محمدعلی آقازیارتی افزود:عملیات مرمت امامزاده سلطان احمد هزاوه در دو مرحله و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال به پایان رسید.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک یادآورشد:مرمت بنای امامزاده سلطان احمد هزاوه از اواخر فروردین ماه سال جاری آغاز و در دو مرحله شامل: مرمت و دفع نم (زهکش و ناکش) در حدفاصل دیوارهای سازه‌ای بیرونی بنا مرمت و ایزوله از ناحیه پی، دوخت و دوز ترکهای موجود در زیر بازشوها، خالی کردن بندهای فرسوده در نما، مرمت موردی آجرهای فرسوده و اجرای آجرهای تاریخی یخ بر شده در نما و در نهایت اجرای بندکشی با استفاده از ملات سنتی (با افزودن شیره آهک)، برداشت کف فرش آجری پیرامونی و اجرای کف‌فرش جدید با توجه به ایزوله کردن سراسری محوطه و مرحله دوم مرمت این بنای تاریخی کف سازی و سنگ فرش محوطه دور امامزاده بود که عمده آسیب آن بر اثر رطوبت و احداث استخر و کانال آب انتقالی برای شرب مزارع وابسته به بقعه بود که تمامی موارد رفع و اصلاح شد.
او ادامه داد: این بنای تاریخی مربوط به دوره ایلخانی است که در دوره قاجار بخش‌هایی به آن الحاق شده است، بنا دارای یک گنبد مخروطی از نوع رک ترک چین است و از یک فضای چهارضلعی تشکیل شده، ورودی بنا در ضلع شمال قرار دارد و عمده تزئینات آن آجرکاری و کاشی کاری است.
آقازیارتی یادآور شد: امامزاده سید احمد روستای هزاوه به شماره ۳۰۱۳۲ در تاریخ ۸۹/۱۱/۱۹ ۱۳در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار