مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان از کمبود حدود دو هزار و۸۰۰ دستگاه دیالیز در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹ 03 July 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،دکتر کتایون نجفی زاده که برای شرکت در اولین دوره آموزش تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضا پیوند استان مرکزی به اراک سفر کرده بود افزود: بنا به دلایلی تنها ۸۰ دستگاه دیالیز تهیه و مجبور به توزیع بین استان ها بودیم که همین امر اولویت بندی بین استان ها را سخت می کرد.
وی یادآورشد: با آموزش کادر درمان و گذراندن دوره های خصوصی و توجیهی، تمام بیمارستان ها امکان تشخیص و شناسایی مرگ مغزی را دارند.
وی افزود متاسفانه در برخی استان ها، آمار پیوند و اهدا اعضا پس از مرگ مغزی پایین است؛ اما خوشبختانه این آمار در استان مرکزی در چند سال گذشته افزایشی بوده که جای بسی خوشحالی و خرسندی است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مدتی نیز مسئولیت اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت را عهده دار بوده ام، تمام دغدغه وزارت بهداشت این بود که چند دستگاه دیالیز برای ارائه خدمت به بیماران دیالیزی در کشور داریم که با توجه به کمبود دستگاه ها و تعداد بالای این بیماران نمی توان به همه آنها خدمت رسانی کرد.
دکتر نجفی زاده گفت: با توجه به تعدادی بالای این بیماران و اینکه تعدادی از آنها نیز به همین دلیل فوت می شوند، می توان با برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی با اهداء عضو و پیوند کلیه جلوی بسیاری از این مرگ و میرها را گرفت.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان یادآور شد: در برخی استان ها بیماران مجبور بودند حدود ۴ ساعت را برای دیالیز به مرکز مورد نظر که دستگاه داشت مراجعه و پس از انتظار و انجام دیالیز مجددا به محل زندگی خود باز می گشتند که همین امر باعث پایین آمدن کیفیت زندگی آنها می شد.
وی تاکید کرد: به جای اهداء دستگاه برای انجام دیالیز می توان کلیه ای که در بیمار مرگ مغزی به زیر خاک می رود را به بیماران نیازمند اهداء و زندگی دوباره ای به آنان بخشید.
دکتر نجفی زاده گفت: تعداد کم کوردیناتورهای واحد فراهم آوری و فاصله زیاد شهرستان ها با مرکز استان، این فرایند را کند می کند که با آموزش کادر درمان و پرستاران در هر بیمارستان و ایجاد ارتباط بیشتر آنها با واحد هر استان در مرکز، سرعت تشخیص، شناسایی و انتقال و در نتیجه اعزام نیز بیشتر و در نهایت آمار اهداء عضو نیز بیشتر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار