در نهمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۴۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲ 31 May 2022

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۳۶ نفر جانباخته‌اند و تعدادی نیز مصدوم شده‌اند.

تشکیل کارگروه ویژه حقوقی – قضایی بررسی ابعاد حادثه متروپل

ساعت ۰۲:۰۰؛ رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: کارگروه ویژه‌ای با حضور کارشناسان متخصص حقوقی استان تشکیل شده که ابعاد همه‌جانبه قضایی و حقوقی حادثه متروپل را بررسی و نتیجه تحقیقات خود را به دادگستری استان خوزستان ارائه کنند.

علی دهقانی اظهار کرد: به مردم شریف استان خوزستان به خصوص مردم عزیز آبادان و خرمشهر اطمینان می‌دهیم که حسب دستور مقام معظم رهبری و ریاست محترم قوه قضائیه در حداقل زمان ممکن جهت بررسی کلیه ابعاد موضوع حادثه آبادان اقدام نموده و به پرونده همه کسانی که در این حادثه نقش داشته اند، اعم از کسانی که ترک فعل کرده و یا مرتکب جرم شده اند با کمال دقت و قاطعیت و سرعت رسیدگی می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری خوزستان، وی افزود: آنچه امروز مورد مطالبه مردم است این است که دستگاه عدلیه با تاکید مقام معظم رهبری و ریاست مکرم قوه قضائیه به موضوع حادثه آبادان با سرعت و دقت رسیدگی کند که این مطالبه عمومی در راس اولویت کاری دادگستری خوزستان است.

رئیس کل دادگستری خوزستان در ادامه افزود: کارگروه ویژه ای با حضور کارشناسان زبده حقوقی استان خوزستان تشکیل شده که ابعاد مختلف قضایی و حقوقی موضوع حادثه متروپل را بررسی و نتیجه تحقیقات خود را به دادگستری استان ارائه کنند.

دهقانی گفت: تاکنون تعداد ۱۳ نفر از عاملان و مسببان که در حادثه متروپل آبادان نقش داشته اند، دستگیر و دستور انجام تحقیقات کارشناسی فنی و همه جانبه برای بررسی همه جانبه ابعاداین حادثه صادر و شعبه ویژه ای نیز برای رسیدگی به این پرونده تشکیل گردیده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان برای سومین روز پیاپی با حضور در شهرستان آبادان و باحضور در شورای تامین استان خوزستان، دستورات لازم را در خصوص پیگیری و تسریع در روند رسیدگی به پرونده عاملان و مسببان حادثه متروپل آبادان، صادر کرد.

تشکیل شعبه رسیدگی به پرونده ۱۳ نفر از متخلفان متروپل / افزایش تعداد جانباختگان

 

شناسایی ساختمان‌های ناایمن به تنهایی کافی نیست/ باید تسهیلات برای ایمن‌سازی ارائه شود

ساعت ۰۹:۴۲؛ یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: ارائه لیست ساختمان های ناایمن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید سیاست های تشویقی در کنار اقدامات نظارتی اعمال شود تا مالکان ساختمان ها برای ایمن سازی ساختمان ها گام بردارند.

محمد حسن آصفری در گفت وگو با ایسنا، درباره درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل در آبادان آموخت، بیان کرد: در موضوع ریزش ساختمان متروپل در آبادان در وهله اول باید سازمان نظام مهندسی و سایر دستگاه های نظارتی متولی پاسخگو باشند که چگونه به ساختمانی که بنای آن استحکام ندارد مجوز افزایش طبقات داده شده است و مجوز ساخت ۴ طبقه به ۱۰ طبقه تغییر کرده است؟

وی تاکید کرد: باید در اولین مرحله با متخلفان برخورد شود تا درسی برای دیگران باشد.

این عضو کمیسیون امور داخلی در ادامه اظهار کرد: متروپل تنها ساختمان غیرمستحکم در سطح کشور نیست و از نظر بنده تنها با شناسایی نمی توان جلوی بحران های آینده را گرفت. امروز لیستی اعلام شده که حدود ۱۳۷ ساختمان ناایمن داریم اما به باور بنده این رقم بسیار بیشتر است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید در کنار اقدامات دستگاه های نظارتی، سیاست های تشویقی نظیر تخصیص تسهیلات در نظر گرفته شود تا خود مردم و مالکان ساختمان های تجاری و مسکونی به سمت ایمن سازی و مستحکم سازی ساختمان ها حرکت کنند. امروز تنها پاساژ یا ساختمان های بلند مرتبه ناایمن در سطح کشور وجود ندارد بلکه حتی خیلی از ساختمان های مسکونی که در حاشیه شهرها ساخته شده‌اند، با کوچک ترین لرزش یا فشاری فروخواهد ریخت و یک بحران ایجاد می کند.

آصفری در پایان تاکید کرد: باید به نحوی سیاست گذاری در این حوزه صورت گیرد که مالکان ساختمان ها ملزم به ایمن سازی ساختمان های ناایمن شده و در عین حال تسهیلات و امکانات لازم نیز در اختیار آنان قرار داده شود.

تشکیل شعبه رسیدگی به پرونده ۱۳ نفر از متخلفان متروپل / افزایش تعداد جانباختگان

افزایش جانباختگان متروپل به ۳۴ نفر

ساعت ۰۹:۲۱؛  فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۴ نفر خبر داد.

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران با اشاره به خارج‌سازی یک پیکر دیگر از زیر آوار متروپل اظهار کرد: بدین ترتیب تاکنون پیکرهای ۳۴ نفر از جانباختگان از محل حادثه متروپل خارج شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: جست‌وجو برای خارج‌سازی دیگر پیکرها از زیر آوار ادامه دارد.

هنرمند فیلم‌ساز خوزستانی جایزه بین‌المللی خود را به مردم آبادان تقدیم کرد

ساعت ۱۰:۳۰؛ سید مرتضی سبزقبا، هنرمند فیلم‌ساز خوزستانی اهل دزفول، که به تازگی جایزه فستیوال فیلم گرجستان را دریافت کرده این جایزه را به مردم آبادان تقدیم کرد:

به گزارش ایسنا، سبزقبا در یادداشت کوتاهی که در اختیار ایسنا گذاشته در این باره نوشته است:

"با دل خونین لب خندان بیاور همچو جام/ نی گرت زخمی رسد آیی چو چنگ اندر خروش

این روزها و این شب‌ها غمی سهمگین روی سینه‌ام چون کوهی سترگ سنگینی می‌کند. زیستن ماجرای غم‌انگیز شگرفی است که شعف در تار و پود آن ریشه دوانده است. 

با احترام به مردم سرزمین‌ام؛ ایران عزیزتر از جان‌ام، جایزه‌ ویژه‌ «Serenade»، دیپلم افتخار و تندیس بهترین فیلم دومین فستیوال ‌بین‌المللی فیلم «Diogenes» گرجستان را به مردم عزیز آبادان و به سرزمین زخمی خوزستان تقدیم می‌کنم.

این کمترین و کوچک‌ترین راه و کاری است که با انجام‌اش می‌توانم همدردی و همدلی خود را با مردم شریف آبادان عزیز اعلام کنم. خداوند به خانواده‌های داغدار و به مردم صبور خوزستان صبر عنایت بفرماید. امیدوارم این رخداد تلخ در هیچ‌جای سرزمین عزیزمان ایران تکرار نشود.

یا حق. "

مهندسان ناظر نباید تحت تاثیر زیاده خواهی مالکان پروژه قرار گیرند

ساعت ۱۱:۲۷؛ یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مهم ترین درس از حادثه ریزش ساختمان متروپل این است که مهندسان ساختمانی باید به قسمی که در بحث کنترل و نظارت یاد کرده اند پایبند باشند و به صورت مستمر در محل اجرای پروژه حضور داشته باشند.

کمال علیپور خنکداری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل آموخت، بیان کرد: در مهندسی ساخت‌وسازها آئین نامه ها و ضوابط کاملا مشخص است. مسئولیت های مهندس ناظر نیز در فرآیند ساخت یک ساختمان کاملا مشخص است. اولین عاملی که سبب وقوع حوادثی نظیر متروپل می شود، زیاده خواهی مالکان ساختمان است. مهندس ناظر نباید تحت تاثیر زیاده خواهی مالکان پروژه قرار بگیرند.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر مهندس ناظر باید مرحله به مرحله بر اجرای مراحل ساخت نظارت داشته باشد و گزارش دقیق تهیه کند. متاسفانه در کشور ما مهندسان ناظر، در پروژه در حال ساخت مقیم نیستند. این یکی از بزرگ ترین ایرادات نظام مهندسی ساختمان در کشور است. معمولا این مهندسان از یک مرحله نظیر مرحله فوندانسیون بازدید کرده و می روند تا مرحله بعدی و سپس مجددا می آیند یک گزارش تهیه می کنند. ما در قانون نظام مهندسی بندهای مختلفی داریم که مهندس ناظر و مهندس اجرا باید در پروژه مقیم بوده و نظارت دقیق داشته باشند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر مهندس ناظر حضور پیوسته نداشته باشد و نظارت مستمر صورت نگیرد ممکن است تخلفات متعددی در مراحل ساخت و به کارگیری مصالح صورت گیرد، که نتیجه آن ریزش یک ساختمان و جان باختن بیش از ۲۰ نفر در شهر کوچکی نظیر آبادان می شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:‌ مهم ترین درس از حادثه ریزش متروپل این است که مهندسان ساختمانی ما به قسمی که  در بحث کنترل و نظارت یاد کرده اند پایبند باشند و به صورت مستمر در پروژه حضور داشته باشند. مهندسان ناظر نباید تحت تاثیر زیاده خواهی ها قرار بگیرند. اگر عین آئین نامه و ضوابط عمل شود، شاهد اتفاق های تلخ این چنینی نخواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع بعدی نقش شهرداری ها است، مسئولیت سنگین تر بر عهده شهرداری ها است. شهرداری باید همپای مهندس ناظر بر اجرای یک پروژه ساختمانی نظارت داشته باشد. یک نسخه از کل پروژه در اختیار شهرداری است و شهرداری باید نظارت دقیق داشته باشد. درست است که در وهله اول مهندس ناظر باید ایرادات ساختمانی را متذکر شود اما این موضوع نافی مسئولیت و نقش شهرداری در کنترل و نظارت نیست.

علیپور افزود: شهرداری باید به محض اینکه احساس کرد تخلفی در حال وقوع است گزارش آن را تهیه و با توقف اجرای پروژه پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال کند. در ریزش ساختمان متروپل ابادان نیز بنظر می رسد حداقل ها در گزارشات مهندسان ناظر رعایت نشده است. کمیسیون عمران تیمی را به محل حادثه فرستاده و به زودی گزارش دقیق ارائه خواهد شد.

جان باختن ۵ دانش‌آموز خوزستانی و یک فرهنگی بازنشسته در حادثه متروپل

ساعت ۱۲:۲۹؛  در حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان پنج دانش‌آموز خوزستانی و یک فرهنگی بازنشسته جان خود را از دست داده‌اند.

ملیکا و میترا صالحیان‌پور و مسیح صادقی از خرمشهر و آرین و حمیدرضا جلیلیان از آبادان، دانش‌آموزان خوزستانی هستند که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در پیام‌های جداگانه درگذشت دانش‌آموزان آبادانی و خرمشهری در حادثه متروپل را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از آموزش و پرورش خوزستان، مسعود حمیدی‌نژاد امروز در پیامی درگذشت ملیکا و میترا صالحیان‌پور و مسیح صادقی از دانش‌آموزان آموزش و پرورش خرمشهر را تسلیت گفت.

در پیام سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان آمده است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

«‫إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ»

خبر تاسف بار درگذشت دانش آموزان  ملیکا و میترا صالحیان پور و مسیح صادقی از  آموزش و پرورش خرمشهر در حادثه ریزش ساختمان متروپل موجب تاثر و تالم مجموعه تعلیم و تربیت در استان خوزستان شد.

اینجانب به نیابت از فرهنگیان استان فقدان این سه دانش آموز بزرگوار را به خانواده محترم ایشان و دانش آموزان و فرهنگیان فرهیخته آموزش و پرورش خرمشهر تسلیت عرض می نمایم.

خداوند آن سه عزیز سفر کرده را در جوار رحمت خویش قرین آمرزش و آرامش قرار دهد و به بازماندگان صبر جمیل و  اجر جزیل عنایت فرماید.

مسعود حمیدی نژاد

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان"

وی همچنین در پیامی درگذشت آرین و حمیدرضا جلیلیان از آموزش و پرورش آبادان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

«‫إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ»

خبر تاسف بار درگذشت دانش آموز آرین و حمیدرضا جلیلیان از  آموزش و پرورش آبادان در حادثه ریزش ساختمان متروپل موجب تاثر و تالم مجموعه تعلیم و تربیت در استان خوزستان شد.

اینجانب به نیابت از فرهنگیان استان فقدان این دانش آموز بزرگوار را به خانواده محترم ایشان و دانش آموزان و فرهنگیان فرهیخته آموزش و پرورش آبادان تسلیت عرض می نمایم.

خداوند آن عزیز سفر کرده را در جوار رحمت خویش قرین آمرزش و آرامش قرار دهد و به بازماندگان صبر جمیل و  اجر جزیل عنایت فرماید.

مسعود حمیدی نژاد

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان"

به گزارش ایسنا، در این حادثه حسن سیداوی از فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش آبادان نیز جان باخت. حمیدی‌نژاد در پیامی درگذشت این فرهنگی بازنشسته را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

«‫إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ»

خبر تاسف بار درگذشت همکار ارجمند مرحوم حسن سیداوی موجب تاثر و تالم مجموعه تعلیم و تربیت در استان خوزستان شد.

اینجانب به نیابت از فرهنگیان استان فقدان این همکار بزرگوار را به خانواده محترم ایشان و فرهنگیان فرهیخته آموزش و پرورش شهرستان آبادان تسلیت عرض می نمایم.

خداوند آن فقید سفر کرده را در جوار رحمت خویش قرین آمرزش و آرامش قرار دهد و به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.

مسعود حمیدی نژاد

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان"

استاندار خوزستان: امکان پایدارسازی باقی‌مانده متروپل وجود ندارد

ساعت ۱۵:۳۴؛ استاندار خوزستان در خصوص وضعیت باقی‌مانده ساختمان متروپل گفت: بر اساس نظر کارشناسان، باقی‌مانده ساختمان ایمنی لازم را ندارد و امکان پایدارسازی آن وجود ندارد.

صادق خلیلیان در حاشیه بازدید از ساختمان متروپل در خصوص آخرین وضعیت این ساختمان اظهار کرد: از ابتدای فرو ریختن ساختمان متروپل، تقسیم کار انجام شد. در ابتدا سعی بر نجات افرادی بود که در زیر آوار احتمال زنده ماندن آن‌ها وجود داشت.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در ادامه، تجهیزات وارد کار شدند و از نقاطی که احتمال می‌دادیم افراد زیر آوار هستند، کار آغاز شد و اکنون کار با سرعت در چهار جبهه در حال انجام است.

استاندار خوزستان گفت: دو بخش کار توسط نیروهای آتش‌نشان انجام می‌شود. این نیروها تجربه پلاسکو را دارند و از تهران عازم شده‌اند. نیروهای استان خوزستان نیز پای کار هستند. جمعیت هلال احمر کشور نیز در کنار همه این نیروها حضور دارد و نقش خود را ایفا می‌کند.

خلیلیان عنوان کرد: دو جبهه کاری نیز توسط نیروهای قرارگاه خانم‌الانبیا در بخش شرقی ساختمان فعال است تا کار آواربرداری به سرعت انجام‌ شود.

وی ادامه داد: عملیات حساس متروپل از روز دوم آغاز شد. به دلیل احتمال ریزش ساختمان، به نیروهای مردمی گفته شد که باید نیروهای متخصص کار آواربرداری را انجام دهند و در این مسیر شرایط بسیار حساسی را پشت سر گذاشتیم.

استاندار خوزستان گفت: تاکنون در این حادثه ۳۴ فوتی و ۳۷ مجروح داریم. عمده مجروحان از بیمارستان ترخیص شده‌اند. همه مراحل کار حساس است و ما به انتهای مرحله‌ای رسیده ایم و برای پیدا کردن پیکرهای باقی‌مانده بر اساس اعلام خانواده‌ها در خصوص مفقودین، در تلاش هستیم تا این افراد را از زیر آوار خارج کنیم.

خلیلیان در خصوص وضعیت باقی‌مانده ساختمان متروپل گفت: بر اساس نظر کارشناسان، باقی‌مانده ساختمان ایمنی لازم را ندارد و امکان پایدارسازی آن وجود ندارد.

وی در خصوص آمار مفقودین حادثه متروپل افزود: در بدو شروع کار، آماری که دستگاه‌های مختلف به ما اعلام کردند در مجموع ۳۸ مفقودی بود. از این تعداد، تاکنون ۳۴ پیکر از زیر آوار خارج کرده‌ایم که سه پیکر مجهول‌الهویه هستند. در عین حال ممکن است افرادی مراجعه و عنوان کنند عزیزانی دارند که از روز حادثه مفقود شده‌اند. این مساله راستی‌آزمایی خواهد شد و در صورت تایید به دنبال آن‌ها خواهیم گشت.

توضیح پزشکی قانونی درباره "شناسایی جسد حسین عبدالباقی"

ساعت ۱۶:۱۰؛ رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران درباره نحوه درباره "شناسایی جسد حسین عبدالباقی" توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، رئوفیان رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با اشاره به فرایند تشخیص هویت جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گفت: پیرو حادثه تاسف بار ریزش ساختمان متروپل آبادان، اظهار نظرهایی از سوی برخی افراد در فضای مجازی در خصوص روند تشخیص هویت و آزمایشات ژنتیک انجام شده مطرح شد که با توجه به غیرعلمی و غیر دقیق بودن مطالب مطرح شده که می‌تواند بیانگر بیگانگی و عدم آشنایی گویندگان و منتشر کنندگان مطالب فوق به فرآیند تشخیص هویت و حوزه ژنتیک قانونی باشد، ارائه مطالبی جهت تنویر افکار عمومی هموطنان ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان دستگاهی علمی و تخصصی، در کنار وظایف متعارف خود، در تمامی حوادث و بحران‌ها همواره در کنار هموطنان بوده و با به کارگیری تمامی توان و ارائه خدمات با نهایت سرعت و دقت ممکن، تلاش کرده تا به سهم خود نقشی هرچند کوچک در کاهش آلام بازماندگان عزیز این حوادث ایفا کند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های سازمان پزشکی قانونی کشور حضور در صحنه‌های حوادث و انجام اقدامات فنی و تخصصی جهت تشخیص هویت و تعیین علت فوت است، تصریح کرد: در تمامی حوادث مختلفی که طی سال‌های گذشته به وقوع پیوسته، این کار با سرعت و دقت صورت گرفته است.

وی افزود: کار تشخیص هویت و همچنین تعیین علت فوت در حوادث بر اساس موازین علمی و دستورالعمل‌های تدوین شده به انجام می‌رسد؛ در این حادثه نیز مانند سایر موارد این اقدامات صورت گرفته و یا در حال انجام است.

رئوفیان ادامه داد: در شناسایی هویت جان‌باختگان از معاینات ظاهری، جنسیت متوفی، علائم و نشانه های خاص روی بدن، مدارک همراه، انگشت نگاری، فرمول دندانی و سایر موارد قابل احصاء استفاده و تشخیص هویت صورت می‌گیرد.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران اظهار کرد: در مواردی که به دلیل شدت جراحات و آسیب وارده به جسد و یا فساد پیکر امکان تشخیص هویت با کمک روش‎های فوق امکان پذیر نباشد و یا در موارد خاص برای قطعیت و اطمینان بیشتر، از جسد نمونه‌ای جهت استخراج پروفایل ژنتیکی اخذ می‌شود تا با پروفایل‌های ژنتیکی استخراج شده از بستگان او مقایسه شود.

وی افزود: علم ژنتیک قانونی جزو تخصص‌های بین رشته‌‎ای با تلفیق علوم مختلف از جمله ژنتیک مولکولی، نانوتکنولوژی، شیمی و .. است که با توجه به اهمیت نمونه‌های استحصال شده از صحنه‌های جرم یا قربانیان حوادث غیر مترقبه، روش‌های آزمایشگاهی استخراج و تکثیر DNA را به گونه‌ای بهینه سازی کرده تا از حداقل مقدار DNA، نتایج قابل اطمینان و قابل تفسیر حاصل شود.

رئوفیان گفت: در حوادث دسته جمعی در صورتی که نیاز به پروفایل ژنتیکی جهت تعیین هویت قربانیان یا بقایای انسانی باشد، قدم اول، برداشت نمونه از جسد یا بقایای بجا مانده در محل حادثه است. نمونه‌های بیولوژیکی که می‌توان در راستای استحصال پروفایل ژنتیکی جهت تعیین هویت افراد از آن‌ها استفاده کرد، شامل نمونه خون، بافت نرم مانند عضله و یا نمونه بافت سخت مانند دندان و استخوان است.

وی افزود: این برداشت نمونه توسط کارشناسان پزشکی قانونی و مطابق با دستورالعمل های سازمانی موجود انجام می شود.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران ادامه داد: فرآیند استحصال پروفایل ژنتیکی از نمونه های بافتی (نرم یا سخت) در شرایط استاندارد شامل مراحل آماده سازی نمونه، استخراج DNA، کمیت سنجی، تکثیر DNA به وسیله روش PCR، تفکیک محصولات PCR به وسیله الکتروفورز و تهیه پروفایل ژنتیکی و در نهایت تفسیر و ارائه گزارش تعیین هویت است.

وی افزود: بر اساس نوع نمونه، زمان لازم جهت انجام استحصال پروفایل ژنتیکی و تطبیق به بازه زمانی حداقل ۸ ساعت در نمونه خون تا ۴۸ ساعت در نمونه های سخت (استخوان) نیاز دارد.

زئوفیان بیان کرد: ممکن است به دلیل فساد شدید بافت و یا عدم حصول نتایج قابل تفسیر، مراحل آزمایش نیازمند تکرار بوده و طبعاَ برای حصول نتیجه و پاسخگویی نیاز به زمان بیشتری خواهد بود.

وی افزود: در خصوص حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، با توجه به آواربرداری‌های انجام شده و خروج پیکرها و بقایای قربانیان طی ساعات و روزهای اول وقوع حادثه، امکان شناسایی و تعیین هویت این عزیزان براساس پروتکل مربوط فراهم و با انجام بررسی‌های تخصصی لازم و طی فرآیندهای مربوط، این پیکرها پس از شناسایی تحویل خانواده هایشان شدند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران اظهار کرد: در این میان با طرح برخی شایعات و ابهامات درخصوص متوفی حسین عبدالباقی که هویت وی از طریق بررسی‌های انجام شده و از جمله روش‌های بیومتریک (اثر انگشت) به انجام رسیده بود، لزوم انجام آزمایش ژنتیک مطرح و اقدامات لازم انجام شد.

وی افزود: با بررسی پیکر و عدم مشاهده تخریب بافتی، نمونه‌گیری طبق دستورالعمل‌های موجود سازمان از بافت‌های عمقی (عضله) انجام شد و با توجه به اولویت تعیین هویت متوفی، آزمایش به صورت خارج از نوبت انجام و پروفایل ژنتیکی استحصال و فرآیند مقایسه تطبیقی با پروفایل ژنتیکی مادر و ۳ فرزند وی توسط نرم افزار اختصاصی انجام شد.

رئوفیان ادامه داد: براساس محاسبات آماری، احتمال صحت روابط مذکور در هر ۴ مورد، بین متوفی با مادر بیولوژیک و فرزندانش، ۹۹.۹۹۹۷ % به دست آمد؛ لذا هرگونه شبهه‌ای در مورد صحت این پاسخ و احراز هویت متوفی رد می‌شود.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: با توجه به استحصال پروفایل ژنتیکی منسوبین درجه یک مفقودین اعلامی در این حادثه، تا کنون دو نفر از این عزیزان از طریق آزمایش ژنتیک شناسایی شده‌اند.

وی افزود: آنچه حائز اهمیت است شناخت فرایند تشخیص هویت، آگاهی به فرآیندهای تشخیص هویت از طریق آزمایش ژنتیک و توانایی‎های سازمان پزشکی قانونی کشور در این بخش و سوابق اقداماتی است که سازمان در کارنامه دارد.

رئوفیان گفت: این سازمان در حوادث مختلفی مانند زلزله بم، زلزله کرمانشاه، حادثه حله، حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، حادثه قطار تبریز به مشهد، حادثه کشتی سانچی و… با تلاش شبانه روزی و بی وقفه شناسایی و تعیین هویت پیکرهای قربانیان را انجام داده است.

وی افزود: حوادثی که بعضاً به مراتب شدیدتر و از نظر تعداد تلفات وسیع تر از حادثه متروپل بود، در تمام این حوادث تحویل پیکرها با رعایت دقیق استانداردهای علمی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شده است.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران تصریح کرد: تنها توجه به انجام فرآیند تشخیص هویت پیکرهای به جا مانده از حادثه هواپیمای اکراینی که شامل بیش از هزار نمونه از پیکرها و منسوبین درگذشتگان بوده است که در زمانی کوتاه کار استحصال پروفایل و مقایسه آن‌ها انجام و پیکرها به خانواده‌های این عزیزان تحویل شد، می‌تواند موید این امر باشد.

وی افزود: این در حالی است که تعدادی از این درگذشتگان غیر ایرانی و یا دارای تابعیت دو گانه بوده و پیکرهایشان پس از شناسایی به کشورهای مربوط تحویل شده و با وجود بررسی مجدد، هیچگونه مغایرتی در خصوص تعیین هویت پیکرها از سوی سایر کشورها گزارش نشده است.

رئوفیان تاکید کرد: امیدواریم در زمان بروز حوادث و با توجه به نگرانی‌های حاکم بر خانواده عزیزان درگیر در حادثه و در کنار فشار کاری و روانی وارده بر دستگاه‌ها و افراد درگیر در مدیریت حوادث، افراد و رسانه‌ها، از گمانه زنی‌های بی مورد و استناد به اظهارات غیرکارشناسانه افراد بی یا کم اطلاع و غیر متخصص و ایراد اتهام و یا بیان مطالب غیرعلمی اجتناب کند.

با متروپل، شهر آبادان از لبخند افتاده است!

ساعت ۱۶:۱۶؛ سرمربی تیم فوتبال نفت آبادان معتقد است پس از حادثه متروپل، آبادان از لبخند افتاده است.

علیرضا منصوریان که در محل حادثه متروپل حاضر شده بود، در جمع خبرنگاران اظهارکرد: ما آبادانی هستیم و این اتفاق عجیب و غریب و ناگوار بود. باید مسببان آن مشخص شوند.

وی بیان کرد: دیگر چنین تخلفاتی را الان کم می بینید اما اگر به من هم بستر را برای تخلف بدهند خدای ناکرده شاید این کار ر ا انجام بدهم. شیطان است و در جلد آدم می رود اما چه کسانی این بستر را برای تخلف ایجاد کردند و باعث شدند این شهر از لبخند افتاده و عزادار باشد

سرمربی تیم فوتبال نفت آبادان گفت: من که در این شهر میهمان هستم، متوجه شده ام که این شهر نمی خندد و حداقل تا سه ماه آینده هم نمی خندد . این یک اتفاق جهانی است و مسببان آن باید به اشد مجازات برسند و آن ها را به مردم نشان دهند.

وی خطاب به رییس جمهور گفت: آبادان و خرمشهر بعد از جنگ دست نخورده اند؛ آقای رییسی یک یا علی می خواهد تا این دو شهر بازسازی شوند. از فاضلاب آن هم شروع کنید. این مردم گناه نکرده اند که روی گنج بخوابند ولی هیچ چیزی نداشته باشند. در تمام کوچه های آبادان یک گل نمی بینید و شهرداری را درست کنید. لیاقت این مردم که افتخار می کنم یک سال بین آن ها هستم این نیستو اگر کل بنزین کشور از این شهر تامین می شود حداقل به اندازه یک دهم آن، در این شهر خرج کنید. شاید این اتفاق یک تلنگر بود و کمک کنید تا شهر بازسازی شود.

منصوریان بیان کرد: مردم در این شهر شهید دادند تا این خاک حفظ شود به اندازه آن شهیدان به آن ها آن چه حق شان است بدهید.

وی عنوان کرد: بازیکنانم و خودم در این چند روز همیشه از محل حادثه جهت دلگرمی بازدید داشته ایم. اما تیم ما دیگر از نظر روحی بالانس نیست.

سرمربی تیم فوتبال نفت آبادان گفت: هر یک از اعضای تیم ما مثل کاپیتان مان با خرید دستکش و ماسک کمک می کند. سعی می کنیم به نیروهای امدادگر و هر کسی که کمک می کند، انگیزه بدهیم.

تعداد جانباختگان متروپل به ۳۵ نفر رسید

ساعت ۱۶:۵۵؛ فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۵ نفر خبر داد.

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران با اشاره به خارج‌سازی یک پیکر دیگر از زیر آوار متروپل اظهار کرد: بدین ترتیب تاکنون پیکرهای ۳۵ نفر از جانباختگان از محل حادثه متروپل خارج شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: جست‌وجو برای خارج‌سازی دیگر پیکرها از زیر آوار ادامه دارد.

حضور شهربانو منصوریان با لباس آتش‌نشانی در متروپل آبادان

ساعت ۱۸:۰۱؛ قهرمان ووشوی ایران برای کمک به حادثه متروپل به عنوان نیروی افتخاری آتش نشانی در آبادان حضور پیدا کرده است.

شهربانو منصوریان در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: من به عنوان نیروی آتش نشانی به آبادان آمده ام اما واقعا حضورم دلی بوده است و خودم می خواستم به این شهر بیایم و در کنار مردم آبادان باشم تا شاید با حضورم باعث دلگرمی خانواده های آبادانی شوم.

وی بیان کرد: ما به مردم آبادان بسیار مدیونیم. در هشت سال جن  ایستادند و از شهر و کشور دفاع کردند و من امروز باید این جا باشم تا بتوانم کاری کنم.

ماین ووشوکار بیان کرد: شرایط نسبت به روزهای اول رخ داد حادثه بهتر شده و آوار برداری صورت گرفته است. البته در مجموع شرایط سخت است و هنوز خانواده هایی هستند که نگران هستند.

وی همچنین گفت: نیروهای  آتش نشانی، هلال احمر و جهادی و همچنین کمک های مردمی واقعا سنگ تمام گذاشتند. در فضای مجازی دیدم که از نبود امکانات می گویند و شماره حساب معرفی می کنند که باید بگویم بچه های آبادان زحمت می کشند و کم و کسری نیست و نیازی هم به شماره حساب نیست.

دغدغه اصلی، کشف پیکرها است / برای تخریب متروپل منتظر نظر دادستان هستیم

ساعت ۱۸:۳۳؛ مدیرعامل هلدینگ مشاورین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: دغدغه اصلی ما آواربرداری مربوط به کشف پیکرها است و بعد از آن در خصوص تخریب مابقی سازه منتظر دستور دادستان هستیم که اگر از نظر کارشناسی اعلام شود که باید الزاماً تخریب شود، اقدامات لازم برای تخریب و آواربرداری با روش‌های ایمن و سریع انجام می‌شود.

مصطفی متدین در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مردم آبادان، اظهار کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء با توجه به وظایف اجتماعی که بر عهده دارد از اولین ساعات حادثه متروپل در منطقه حاضر شده و نیروی انسانی مجرب در زمینه مهندسی و ماشین‌آلات مناسب را در اختیار نیروهای امدادی قرار داده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: برای آواربرداری بیشتر و دسترسی به جبهه‌های کاری در شرق متروپل، نقطه‌ای را برای رسیدن به متروپل شناسایی و با اجازه مالک، این منزل مسکونی  تخریب شد تا به ضلع شرقی دسترسی پیدا کنیم زیرا یک سری از پیکرها در این ضلع هستند. ماشین‌آلات مناسب در دو جبهه فعال هستند و ماشین‌آلات لازم را نیز در اختیار آتش‌نشانی در جبهه شمالی قرار داده‌ایم.

تدین عنوان کرد: سازه متروپل در دو نقطه شمالی و جنوب شرقی ناپایدار است و با این وجود که تمام متخصصان این ریسک را می‌دانند که حین آواربرداری ممکن است ساختمان ریزش کند، این ریسک را پذیرفته‌اند تا حداقل مقدار کمی از درد مردم آبادان کاهش یابد. حجم بسیار زیادی از آوار از این ضلع شرقی برداشته شده است؛ در این نقطه مغازه‌هایی بود که پیکر برخی شهروندان هم از این قسمت خارج شد.

وی ادامه داد: هنوز به آبی که در زیرزمین وجود دارد برخورد نکرده‌ایم و مانعی برای کار ایجاد نکرده اما سازه هنوز ناپایدار است و با همکاری سازمان نظام مهندسی خوزستان برای تقویت سازه ضلع شمالی اقداماتی انجام شده است.

تدین بیان کرد: بررسی‌های کامل سازه انجام و سه گروه نقشه‌برداری در بخش‌های غربی، شمالی و شرقی ساختمان رصد لحظه‌ای انجام می‌شود تا تغییرات سازه را کنترل کنند.

مدیرعامل هلدینگ مشاورین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: کوچک‌ترین تغییرات سازه نیز رصد شده است و تاکنون توانسته‌ایم به آواربرداری ادامه دهیم و تقریبا شاید تا دو تا سه روز دیگر عملیات آواربرداری برای کشف پیکرهای موجود به اتمام برسد.

تدین در پایان گفت: در کنار مردم آبادان هستیم. دغدغه اصلی ما آواربرداری مربوط به کشف پیکرها است و بعد از آن در خصوص تخریب مابقی سازه منتظر دستور دادستان هستیم که اگر از نظر کارشناسی اعلام شود که باید الزاماً تخریب شود، اقدامات لازم برای تخریب و آواربرداری با روش‌های ایمن و سریع انجام می‌شود تا شهر به حالت عادی برگردد و کسبه نیز به زندگی خود برسند.

نیروهای امدادی به زیرزمین متروپل رسیدند

ساعت ۱۸:۴۷؛ مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از دسترسی نیروهای امدادی به ضلع شمالی زیرزمین متروپل خبر داد.

وحید شعبانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای آواربرداری تاکنون، شیوه کار متفاوت شده و با ورود خودروها و لجستیک سنگین، کار آواربرداری سرعت بیشتری گرفته است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تلاش بر این بود که با توجه به حجم بسیار زیاد سازه، به زیرزمین ساختمان متروپل برسیم و در این راستا روز گذشته و امروز به ضلع شمالی زیرزمین رسیدیم و در این قسمت تخلیه به صورت کامل انجام شده است.

شعبانی عنوان کرد: در حال حاضر حرکت به سمت ضلع شرقی است و تیم‌های فنی ـ مهندسی تلاش می‌کنند تا در صورت ایجاد خلل در آورابرداری، به وسیله خودروها و لجستیک شرایط لازم را فراهم کنند تا عوامل امدادی جمعیت هلال احمر نسبت به رهاسازی و خروج پیکرها اقدام کنند.

افزایش قربانیان متروپل به ۳۶ تن

ساعت ۱۹:۰۱؛ فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۶ نفر خبر داد.

احسان عباسپور عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خارج‌سازی یک پیکر دیگر از زیر آوار متروپل اظهار کرد: بدین ترتیب تاکنون پیکرهای ۳۶ نفر از جانباختگان از محل حادثه متروپل خارج شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همچنان جست‌وجو برای خارج‌سازی دیگر پیکرها از زیر آوار ادامه دارد.

برچسب ها: متروپل ، آبادان ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار