رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت: از بانوی هنرمند ۸۰ ساله صنایع‌دستی در آستانه روز مادر قدردانی شد.
کد خبر: ۱۰۲۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹ 22 January 2022

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، علی مشهدی افزود: در آستانه سالروز تولد حضرت فاطمه (س) و میلاد حضرت امام خمینی(ره)، با حضور بخشدار کمره و اعضای شورای اسلامی روستای برجک شهرستان خمین، از سه تن از هنرمندان صنایع‌دستی این روستا در رشته سفالگری سنتی با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه قدردانی شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین یادآورشد: در این مراسم از بانوی هنرمند صنایع‌دستی ۸۰ ساله معروف به خاله عذری که رشته منسوخ شده سفالگری سنتی در روستای برجک را احیا کرده است تقدیر شد.
مشهدی افزود: این بانوی پیشکسوت صنایع‌دستی تعداد زیادی از بانوان و جوانان روستای برجک در شهرستان خمین که خاستگاه تولید ظروف سفالی بنام دوگوله برجکی بوده آموزش داده است.
او با اشاره به اینکه شیوه و مهارت ساخت دوگوله برجکی بعنوان یک اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است ادامه داد: مهارت تولید سفال برجک شهرستان خمین به عنوان نمونه ای از هنر ارزشمند سفالگری بدون چرخ به ثبت ملی رسید.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین ادامه داد: این روستا با قدمت تاریخی ۱۰۰ سال در این رشته فعالیت تولیدی بسیار بالایی داشته است و کلیه مراحل تولید این رشته صنایع دستی از جمله تهیه خاک، ورز دادن گل، ساخت و پخت سفالینه ها توسط بانوان این منطقه انجام می‌شده است.
مشهدی افزود: عذرا حمزه لو تنها هنرمند ۸۰ ساله در روستای برجک است که با همکاری اداره کل استان دوره آموزشی در این رشته برای ۳۰ نفر از علاقمندان برگزار شد و از سال ۹۹ کارگاه تولیدی این رشته مجددا احیا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار