سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : به دنبال بروز بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان تا کنون ۱۳۲۴ لاشه جمع آوری و بصورت اصولی دفن شده است.
کد خبر: ۱۰۲۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵ 15 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی ،سیدمهدی مصطفوی افزود:پایش مستمر تالاب میقان با جدیت کامل در حال انجام است و تاکنون ۱۳۲۴ لاشه توسط یگان حفاظت محیط زیست جمع آوری و دفن اصولی لاشه ها به همراه آهک پاشی بصورت روزانه انجام شده است.
وی یادآورشد: تیم های پایش محیط زیست به صورت مستمرتمام منابع آبی و سایر مناطق تحت مدیریت استان رادر خصوص این بیماری رصد میکنند و خوشبختانه تاکنون به جز منطقه تالاب میقان، موردی از آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در استان مشاهده نشده است.
مصطفوی با بیان اینکه۲۰۶ گونه پرنده ( آبزی و کنار آبزی ) در تالاب میقان اراک شناسایی شده است افزود: بیشترین تلفات پرندگان در تالاب میقان اراک مربوط به غازهای خاکستری است و چندین گونه اردک ، مرغابی ، تنجه، خوتکا و ... نیز در میان پرندگان تلف شده مشاهده میشود.
وی با اشاره به وسعت ۱۲ هزار هکتاری تالاب میقان و شرایط سخت محیطی و کمبود امکانات افزود: برای پایش وضعیت تالاب از لحاظ بیماری آنفولانزا و جمع آوری لاشه ها چند کیلومتر باید داخل آب و لجن زار تردد کرد و امکان استفاده از قایق نیست و با توجه به پایین بودن سطح آب و لجن زار شدن حاشیه تالاب کار برای جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر بسیار دشوار شده است که به همین منظوراز چند روز گذشته با استفاده از دستگاه تراکسوراقدام به پایش و جمع آوری لاشه ها شده است .
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر اینکه کنترل بیماری انفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب با مشارکت و هماهنگی دستگاههای متولی در حال انجام و تردد به محوطه تالاب میقان اراک با بروز این بیماری ممنوع شده است، از مردم خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان به هیچ عنوان به آنها دست نزنند و مراتب را برای پیگیری لازم به محیط زبست و دامپزشکی اطلاع دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار