رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: طرح جامع اراک مشکلات زیادی دارد، حقوق مردم حاشیه شهر در نظر گرفته نشده است.
کد خبر: ۱۰۲۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴ 13 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،سید وحید میرنظامی عصر چهارشنبه در نشست تخصصی بررسی راهکارهای تعامل رسانه و شورای اسلامی کلانشهر اراک با بیان اینکه سهم اراک از پرداخت عوارض آلایندگی زیست‌محیطی تنها در نوشتار است افزود: چیزی از سهم ۴۵ درصدی دیده نشده و در صندوق شهرداری ننشسته‌ است.
وی مبحث آلودگی هوای اراک همواره در دستور کار شورای اسلامی ششم قرار دارد یادآورشد: کاهش آلودگی هوا حق مسلم مردم این کلانشهر است.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها هم وظیفه دارند موضوع آلودگی هوا را با جدیت دنبال کنند افزود: مکاتباتی با امور مالیاتی، دارایی و محیط زیست استان صورت گرفته و شنیدن این موضوع از سوی محیط زیست که دستگاه‌های پایش آلایندگی معیوب است، جای تاسف دارد.
میرنظامی با بیان اینکه انتظار است پاسخ‌های منطقی از سوی دستگاه‌های اجرایی دریافت شود اظهارداشت: نیاز است در بحث آلودگی هوای اراک پایش دقیق صورت گیرد که چه تعداد صنایع آلاینده در این شهر وجود دارد و کدام صنعت عوارض خود را پرداخت کرده یا نکرده است.
وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر می‌توانند بر اساس مختصات خود مشاور انتخاب کنند گفت:تاکنون هیچ مزایده‌ای برای انتخاب مشاور رسانه‌ای صورت نگرفته و ریالی نیز بابت مشاوره از سوی اعضا پرداخت نمی‌شود.
میرنظامی با بیان اینکه شورای شهر نقد منصفانه، عالمانه و مشوقانه را با جان و دل پذیرا است افزود: مشکلات محیط‌ زیستی اگر به چماق سیاسی تبدیل شود، ظلم به مردم شهر می‌شود و نباید با سیاسی کاری حق مردم ادا نشود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک با بیان اینکه در بحث مشکلات مختلف شهر اراک شورای شهر و رسانه‌ها باید به سهم خود مطالبه‌گری داشته باشند ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر اراک تنها بابت ۵۰ ساعت حضور در جلسات حق‌الزحمه می‌گیرند اما این در حالی است که میانگین حضور اعضا در نشست‌ها بیش از ۱۲۰ ساعت است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک با بیان اینکه حمایت مالی از رسانه‌ها باید از سوی روابط‌عمومی شهرداری بررسی شود اضافه کرد: در بحث پروژه‌ها عنصر زمان مورد غفلت قرار گرفته و روزشمار باید زمانی استفاده شود که کار کارشناسی صورت گیرد.
وی گفت: اراک مرکز استان و در مرکز کشور قرار دارد اما در زمینه سرمایه‌های اجتماعی آمارهای خوبی ندارد.
سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک هم با بیان اینکه شعار کلیدی شورای ششم « شهر را با هم بسازیم» بوده و همواره به این مهم اعتقاد داریم و سرلوحه کار اعضا قرار دارد گفت: رفع مسئله‌های مختلف شهر اراک نیازمند تعامل ‌ و همکاری مردم است.
عباس خسروانی افزود: اگر مردم پای کار نباشند و اعتماد نداشته باشند نمی‌توان در انجام امور موفق عمل کرد چراکه تجربه نشان داده هرجا شفاف‌سازی بوده کار با موفقیت بیشتری پیش رفته است.
خسروانی با بیان اینکه نگاه به رسانه کارشناسی است و به هیچ عنوان ابزاری نیست یادآورشد: رسانه‌ها در بحث مباحث شهری باید رابط منصف بین شورای شهر و مردم باشند، شورای شهر اراک آمادگی لازم برای در اختیار قراردادن اطلاعات و منابع به خبرنگاران را دارد.
سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: شهرداری پول مستقیم از مردم دریافت می‌کند و اگر مردم در پرداخت عوارض نسبت به شهرداری بی‌اعتماد شوند، نمی‌توان شهر را اداره کرد و خدمت‌رسانی با مشکل مواجه می‌شود.
خسروانی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اراک به دنبال برگزاری دوره آموزش تخصصی خبرنگاری شهری است ادامه داد:در این خصوص بودجه‌ای پیش‌بینی شده است، خبرنگاران حوزه شهری باید حداقل موارد طرح جامع شهر و طرح تفضیلی را بدانند و قدرت محاسبه عوارض را داشته باشند.
وی با بیان اینکه انتظار می رود رسانه‌ها در کمیسیون‌های تخصصی حضور پررنگ داشته باشند گفت: شورای شهر بر هزینه کرد عوارض آلایندگی در حوزه محیط زیست تاکید دارد و اجازه نمی‌دهد ریالی از عوارض این بخش در بودجه جاری هزینه شود.
وی بابیان اینکه۲۹۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی در سال جاری کسب شده که ردیف به ردیف آن در کمیسیون بودجه نظارت می‌شود گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه کسب شده عوارض آلایندگی برای خرید اتوبوس شهری اختصاص یافته و مابقی نیز در راستای ایجاد فضای سبز، اصلاح هندسی معابر و سایر بخش‌های مرتبط با محیط زیست و تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوا هزینه می‌شود.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که ارتباط با مردم تسهیل‌گری شود و این مهم در دستور کار شورا قرار دارد.
پیمان عین‌القضات با بیان اینکه شورای شهر به دنبال تغییر رویکرد است و رسانه‌ها باید در این راستا کمک حال باشند افزود:اگر تعامل رسانه‌ها نباشد، کار شورا به نتیجه نمی‌رسد.
این عضو شورای اسلامی ادامه داد: ۱۷ نقطه پر جمعیت در شهر اراک شناسایی شده که مسجد، حسینه و خدمات فرهنگی، رفاهی واجتماعی ندارد تاکنون تدبیری برای آنها اندیشیده نشده است.
عین‌القضات اضافه کرد: بیشتر رسانه‌های استان مرکزی نقد پس از رخداد دارند که این روند خیلی هنرمندانه نیست و در نهایت تبدیل به تخریب می‌شود.
وی تاکید کرد: اراک با شهرتی که در بحث الودگی هوا دارد نمی‌تواند سرمایه‌گذار جذب کند، وضعیت آلودگی اصفهان کمتر از اراک نیست اما رسانه‌های آنها هوشیارانه‌تر عمل می‌کنند.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: بحث حکمرانی محله‌ای در دستور کار است و این مهم در بیشتر شهرهای بزرگ کشور اجرا می‌شود.
عین القضات با بیان اینکه در این خصوص اراک به ۵۵ محله تقسیم می‌شود گفت: نقاط جغرافیایی آن شناسایی شده و در برنامه وبودجه سال ۱۴۰۱ باید بر اساس محله محور باشد تا عدالت شهری رعایت شود.
رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت شورای اسلامی کلانشهر اراک هم با بیان اینکه بیشتر مسایل شهر حتی آلودگی هوا دستخوش مسایل سیاسی شده است گفت: انتظارمی رود رسانه‌ها تلاش کنند تا روحیه مطالبه‌گری مردم این شهر افزایش یابد.
داود قربانی افزود: شورای ششم تعارفی با کسی ندارد و در حوزه‌های تخصصی با جدیت ورود پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار