رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور گفت: حق‌الزحمه خدمات مهندسی کمتر از نیم درصد بهای تمام شده ساختمان است در حالی که این رقم در دنیا بین پنج تا هشت درصد ثبت شده است.
کد خبر: ۱۰۲۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶ 12 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، احمد خرم در نشست با اعضای نظام مهندسی و معاون عمرانی استاندار مرکزی افزود: اکنون ۲۸۰ هزار مهندس دارای پروانه در سطح کشور فعالیت دارند و خدمات فنی و مهندسی لازم را ارائه می‌کنند.
وی یادآورشد: برخورد قاطع با متخلفان، کنترل و ممانعت از فعالیت صوری ذیصلاح و ناظر، ایجاد نظام یکپارچه برای رفع مشکلات جامعه مهندسی از جمله راهکارهای رفع مشکلات در این حوزه است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: بهره‌گیری اعضای هیات مدیره نظام مهندسی از پروانه خود باید دارای ساختاری مشخص باشد که اعضا بتوانند با پروانه خود در سطح استان متناسب با میانگین کار فعالیت کنند و همچنین حق محرومیت برای پروانه مهندسی نیز باید تعریف شود.
وی اضافه کرد: تقاضا دارم در سطح استان مرکزی نیز پیگیری در خصوص رفع مشکلات اعضا و نظام از طریق نمایندگان در کمیسیون‌های مربوطه مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم گفت:سازمان نظام مهندسی ساختمان با وجود آنکه یک نهاد عمومی غیر دولتی است، اما یک سندیکای حرفه‌ای است و این نهاد در استان مرکزی خدمات مناسب تری نسبت به سایر استان‌ها به شهروندان ارائه می‌دهد.
" مهدی زندیه وکیلی" افزود: دولت نقش سیاست‌گذاری و نظارت در سازمان نظام مهندسی دارد اما متاسفانه با گذر زمان، برخی دخالت‌ها خارج از حیطه وظایف قانونی در امور این نهاد عمومی غیردولتی مشاهده می‌شود که این امر پذیرفتنی نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی یادآورشد: بهره‌گیری از ظرفیت جامعه مهندسان می‌تواند پایه و اساس توسعه کشور باشد.
زندیه وکیلی ادامه داد: در استان مرکزی از اواخر دهه ۷۰به طور تقریبی توزیع فعالیت و اقدامات از سوی نظام مهندسی به صورت عادلانه صورت می‌گرفته که هیچ مشکلی هم در این خصوص وجود نداشت و واریزی وجه مالک و ناظران به خزانه سازمان بود و دستگاه‌های نظارتی نیز بر امور واقف بودند و هیچ‌گونه رقابت منفی در این خصوص در سطح استان وجود نداشت.
وی با اشاره به تعارض منافع اضافه کرد: تعارض منافع بحثی در حیطه اخلاق مهندسی و بر اساس قانون در حیطه اختیارات وزیر راه و شهرسازی است اما منصفانه نیست از این اختیار اینگونه بهره‌گیری شود چراکه با این اقدام بخش عظیمی از قشر مهندسین از بدنه وزارت کشور و شهرداری‌ها جدا می‌شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: یکی از خدوم‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار، قشر مهندسین هستند و نیاز است دولت از دخالت خود در امور این قشر بکاهد تا این امر مانع فعالیت‌های جامعه مهندسین نشود.
زندیه وکیلی ادامه داد: صنعت ساخت و ساز محصول فعالیت جامعه مهندسین است و محصول این عمل در استان مرکزی رضایت بخش است.
وی افزود: استان مرکزی در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز همواره از استان‌های برتر کشور بوده‌ و همچنین استانداردهای لازم را در حوزه مصالح ساختمانی و همچنین کمیته آزمایشگاه‌ها نیز به خوبی لحاظ می‌شود.
وی تاکید کرد: سازه‌های فلزی کشور حاصل تلاش مهندسان واحد تولیدی ماشین سازی و آذرآب است و اجرا، ساخت و نظارت پل‌های بزرگ کشور همچون ایذه محصول اقدامات و فعالیت‌های جامعه مهندسی استان مرکزی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار