اولین جلسه کمیته تخصصی اجرای سند کاهش خطر حوادث وسوانح ویژه بخش کشاورزی با حضور مدیر کل بحران استانداری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی و اعضای کمیته مذکور برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹ 21 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سند مذکورویژه بخش کشاورزی برای اولین بار در استان مرکزی اجرا می شود گفت: شناخت وضع موجود، تجزیه و تحلیل وضع موجود، طراحی سیستم پیشنهادات و برنامه سازی ۴ گام مهم در فرآیندهای اجرایی سامانه مدیریت بحران است.
سید رضا آل طاها افزود: اداره کل بحران استانداری استان مرکزی در سال گذشته تمامی دستگاه‌های اجرایی استان را به برنامه ریزی در راستای تدوین یک سند که نقش راه کار مقابله با بحران های ویژه هر دستگاه را دارا باشد ملزم کرده ، که در نهایت دستگاه‌های مربوطه دفاعیات خود را به کمیته تلفیق ارائه کردند.
وی افزود: کمیته که متشکل از افراد صاحب نظر و صاحب فکر در تمام قسمت های مرتبط با مدیریت بحران های موجود دراستان مرکزی بوده است پس از برگزاری جلسات متعدد سند کاهش خطر حوادث وسوانح استان مر کزی را مصوب ،وبرای تصویب نهایی به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود شناسایی ۱۵ مخاطره موجود در بخش کشاورزی استان مرکزی را اعلام کرد و گفت:بیشتر خسارت های موجود در بخش کشاورزی مهمترین آنها شامل خشکسالی ، سرمازدگی، سیل، تگرگ، آتش سوزی درمراتع و آفات گیاهی، بیماری های نوپدید و بازپدید، زلزله، فرسایش خاک و نوسانات اقتصادی می باشند که بسته به شرایط اقلیمی هر شهرستان متغییر است.
آل طاها اولین مخاطره استان مرکزی در تمام بخش‌های مختلف استان واز جمله کشاورزی را خشکسالی اعلام کرد و گفت: وضعیت خشکسالی در استان مرکزی وخیم بوده و یکی از مشکلات این بحران فرو نشست زمین های عمدتا کشاورزی وبه دلیل برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و منابع آبی، ودر درجه دوم عدم بارندگی می باشد که این وخامت تاثیر زیادی درآینده اقتصادی استان و اختلال در امنیت غذایی را به دنبال خواهد داشت.
وی دریافت اطلاعات مربوط به بحران های خشکسالی را از پیش بینی های اداره کل هواشناسی و هشدارهای اداره کل امور آب دانست و گفت: این دو دستگاه با کمبود جدی تجهیزات مواجه هستند ب گونه ای که سازمان هواشناسی به ۵۲ ایستگاه هواشناسی نیاز دارد که متاسفانه تعداد ایستگاه های موجود بسیار کمتر از این تعداد است، همچنین سازمان امور آب به دلیل نبود تجهیزات مناسب قادر به سرکشی از سفره های زیرزمینی را در زمان های استاندارد نمی باشند.
وی برداشت های بی رویه کشاورزان وهمچنین وجود چاه های بدون مجوز وغیر قانونی از منابع آبی را یکی از دلایل خشکسالی اعلام کرد و گفت: نبود تعداد کافی کنتورهای هوشمند، عدم تمایل به نصب این کنتورها و نبود الزام قانونی متناسب با میزان استفاده از این منابع زیرزمینی از مشکلات عمده حل بحران خشکسالی می باشد.
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی اظهارداشت: اجرای سند کاهش خطر حوادث وسوانح هرچند که در حال حاضر از وظایف سازمان جهاد کشاورزی نمی باشد اما کمیته اجرایی این سندبه صورت داوطلبانه عهده دار این مسئولیت شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار