معاون سازمان مطالعات و تحقیقات بسیج
تابناک : محقق و نخبه بسیجی گفت: محرک اصلی ورود بسیج به کنش در اقتصاد مقاومتی محرومیت‌زدایی است که براساس سخنان مقام‌معظم رهبری خود را موظف به رفع خلأهای موجود در عملکرد نهادهای حکومتی می‌داند.
کد خبر: ۱۳۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰ 24 November 2015

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر هادی عبدالملکی معاون سازمان مطالعات و تحقیقات بسیج در نشست تخصصی خانه نخبگان بسیج استان مرکزی با اشاره به لزوم توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و پیروی از منویات مقام‌معظم رهبری در این حوزه اظهار داشت: هر نظام نظری انتزاعی برای رسیدن به فهم جامعه نیازمند چارچوب روش شناختی است و اقتصاد مقاومتی نیز باید راه حل و روش‌های منطبق لازم را برای اجرایی شدن داشته باشد.

وی با اشاره به سخنان حضرت امام خمینی(ره) در بحث محرومیت زدایی افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در همان سال‌های نخست محرومیت‌زدایی را راه و رسم نظام جمهوری اسلامی دانستند و این در حقیقت یعنی ارائه راهکار انقلابی برای مسئولان و کارگزاران نظام که می‌بتیست دنبال کند تا به هدف مهم خود دست پیدا کنند.

نخبه کشوری تصریح کرد: مقام‌معظم رهبری نیز تاکید دارند که بایستی به دنبال یک مدل و الگو از اقتصادی باشیم که بتوانیم ان را اقتصاد مقاومتی نامگذاری کنیم و در حقیقت یکی از چالش‌های پیش روی اقتصاد مقاومتی برداشت‌های مختلف افراد از ان است که روش و ابزار درست اجرایی کردن آن را نمی‌دانند.

عبدالملکی با اشاره به لزوم روش شناسی در اقتصادمقاومتی گفت: مبانی و اصول اقتصادمقاومتی باید شناخته شود و فرضیه‌ها مبتنی بر پاسخ‌ها مطرح و در نهایت منابع را به فعالیت‌ها تعریف و در اختیار کارگزاران برای انجام قرار داد.

وی نقش نخبگان بسیجی را در پیشبرد اهداف کشور مهم دانست و افزود: تلاش و پشتکار نخبگان بسیجی به گونه‌ای بوده که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیا به اقتدار و جایگاه خود دست پیدا کرده، تفکر نظام جمهوری اسلامی ایران تفکر کشورهای اسلامی است که بسیار غنی بوده و مبانی اقتصاد اسلامی و دینی منطبق بر هم هستند که باید آن را اجرایی سازیم.

این محقق تصریح کرد: 2رویکرد مقابله در اقتصاد مقاومتی مطرح است یکی ایجابی و بلند مدت است که موضوع محور بوده و دیگری رویکرد سلبی که مسأله محور است.

دکتر عبدلملکی با اشاره به جهاد اقتصادی گفت: جهاداقتصادی رویارویی با عوامل فشار در سطح جهانی و اردوگاه لیبرالیسم است که در این میان رویارویی با عوامل دشمن که سعی در وابستگی اقتصادی دارد بسیار حائز اهمیت است چرا که عواملی همچون صندوق بین‌المللی پول، زیرساخت‌های حمل و نقل و ارتباطات، تقسیم کار جهانی و تجارت جهانی، نظام های بیمه‌ای و خدمات و نرم‌افزاری را تحت شعاع خود قرار می‌دهند.

وی افزود: سناریوها و تحریم‌هایی که دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف و اجرایی می‌کند می‌تواند سبب شود تا به تقتصاد درونزا متکی باشیم و این امر در پیشبرد اقتصاد کشور تاثرگذار و مثبت خواهد بود چرا که کشور از منابع خوبی در تمامی عرصه‌ها برخوردار است.

نخبه کشوری تصریح کرد: رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی تعادل میان سود جمعی و سود فردی بوده که هیچ را بر دیگری ارجحیت نمی‌بخشد و اسلام به خوبی این تعادل را برقرار ساخته و نظام اسلامی نیز پیرو آن است.

عبدلملکی با اشاره به ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی گفت: ابعاد اقتصادمقاومتی بر توان داخلی استوار بوده که خود دارای دو بعد نرم و سخت است که در بعد نرم اگر معضل مدیریتی مرتفع گردد مشکل اقتصادی نیز به خودی خود رفع می‌شود.

وی افزود: مقام‌معظم رهبری مولفه‌هایی را برای اقتصادمقاومتی برشمرده‌اند که دانش‌بنیان بودن و مردمی بودن مهم‌ترین این مولفه‌ها بوده که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا مردم نیز مسیر خود را در اقتصاد مقاومتی دنبال کنند.

معاون سازمان مطالعات و تحقیقات بسیج تصریح کرد: محرک اصلی بسیج ورود به کنش در اقتصاد مقاومتی محرومیت‌زدایی است که تاکنون اقدامات خوبی را در روستاها انجام داده و در این مدت بیش از 100 میلیون نفر ساعت در روستاها فعالیت سازندگی و اقتصادی داشته است تا بتواند گامی در راستای محرومیت‌زدایی بردارد.

عبدالملکی با اشاره به نهادهای بسیج در بحث محرومیت‌زدایی گفت: بنیاد تعاون بسیج، بسیج مهندسی، موسسه مالی و اعتباری و بسیج علمی و فناوری نهادهای بسیجی هستند که می‌تواند سازنده باشند، حراست از نظام جمهوری اسلامی ایران پاسخ‌گویی به نیازهای کشور است.

وی افزود: مهم‌تریرن کار بسیج در حوزه اقتصادمقاومتی یافتن راهکار برای رفع مشکل نرم‌افزاری است تا به وحدت هدف و وحدت رویکرد دست پیدا کنیم و بتوانیم تنوع رویه‌ها و راهبردها را بپذیریم و در نهایت با بالا بردن قدرت انتقاد به هدف دست پیدا کنیم.

نخبه کشوری تصریح کرد: اگر اقتصادمقاومتی نهادهای مالی و پشتیبان خود را نداشته باشد کاری از پیش نمی‌بریم و به اهداف خود در این حوزه دست پیدا نمی‌کنیم و ما به عنوان بسیجی سربازان اقتصادمقاومتی هستیم و عملکرد مثبتی را ولو در سطح خرد از خود نشان داده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار