بسم الله الرحمن الرحیم
نقش رسانه و رسالت خبرنگاران
با پیشرفت وتحولات عظیم در فناوریهای جدید ، و سرعت محیرالعقول انتقال اخبار و اطلاعات، و اشتیاق جامعه به کسب خبر و دریافت به موقع انها ، گروهی را بران داشت ، تا به خواست و ذائقه مردم توجه کنند .غولهای بزرگ رسانه ، پدید آمد و ابزارهای گسترده و عمیق افریده شد . در صد سال اخیر ، حوزه تأثیر گذاری و نفوذ رسانه ، بصورت باور نکردنی گسترش یافت و خواسته و یا ناخواسته، بخش بسیار وسیعی از جامعه را در برگرفت .و رسانه به یک هنر و نیاز مبرم و ضروری ، ملتها مبدل گشت . این ابزار در حوزه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و نظامی و...هنر نمایی کرده و ضرورت انکار ناپذیر خودرا بر مدیران ارشد کشورهای دنیا تحمیل کرد . به همین دلائل امپراتوری رسانه شکل گرفت و قدرت عظیم رسانه، تبلیغ شد و جایگاه و اهمیت آن اشکار گردید .تا انجا که جایگزین جنگ پر هزینه و پر مخالف نظامی گردید .امروزه رسانه ها ، یکی از بزرگترین و مهمترین ابزارهای، تهیج و یا تسلیم، جوامع بشری، شمرده می شوند. یکی از عرصههای مهم تأثیر گذاری رسانه ها، مخاطب شناسی است . رسانه ها برای تعمیق تأثیر خود و در دهکده جهانی و تولید وحشتناک اخبار و اطلاعات و تغییر نگرش ها و باورها و اعتقادات، جوامع بشری، از هنر ، و هنرمندان و سیاست مداران و ورزشکاران و صاحبنظران و روانشناسان و جامعه شناسان و روحیه کنجکاوی و علائق و سلائق انسانها حداکثر بهره را میبرند .امپراتوری رسانه، با جهت دهی افکارعمومی، همواره به درآمدهای سرشار و ثروت های فوق نجومی نیز دست میابد .انها با هجوم هدفمند و مستمر و برنامهریزی شده و پس از سی سال میتوانند ، فرهنگ یک ملت را در سایه غلفت و یا خیانت دولتمردان ان ، تهی و به جای ان باورهای خودرا به بنشانند . این تغییر شگرف ، بدون سروصدا و همراه با سرگرمی و تفریح و شیبی ملایم ، ملتها و یا ملتی را با همکاری و مشارکت خویش و بدون کوچکترین مقاومتی به قربانگاه برده ، که حتی پس از ذبح ان ، پی به ماهیت و اهداف، دشمنان خویش نبرد .باوجود پیدایش رسانه های مختلف و متعدد ، و تأثیر گذاری انها و جایگاه و نقش بی بدیل شان ، اما همه انها همچون سلاحی ، بی روح هستند ، که شرافت و یا بی شرفی انها به اهداف و برنامه هایشان ارتباط مستقیم پیدا میکند .انها میتوانند سلاحی ویرانگر و مخرب و یا فرشته نجات و ابزاری در خدمت رشد وتعالی بشر تحلیل گردند . لذا انها صرفا ابزارهایی در خدمت انسان ها و جوامع بشری ارزیابی میشوند . کارکرد و ماهیت و خروجی انهابا استیلا و تسلط، انسانهای خیرخواه و یا شرور ، رقم خواهد خورد .در اینجا تأثیر گردانندگان رسانهها و اهداف و برنامه های انها ، نقش آفرین و تعيين کننده وجهت دهنده و اثر گذار خواهد بود .پس مالکین رسانه ها و اهداف صحیح و یا سقیم انها و ماموریت ها و وظایف شان ، مصلح و یا مخرب بودن انها را هویدا می سازد .
پس از آن است که نقش خبرنگاران ، با استفاده گسترده و عمیق از فن آورهای روز ، علم وهنر ، موجب تولید محصولاتی ، جهت نشر و جهت دهی افکار عمومی شمرده میشوند .در جهان امروز خبرنگاری ، یک حرفه و یک شغل و محلی برای کسب درآمد و گذران زندگی است .بسیاری از خبرنگاران درس میخوانند و آموزشهای گوناگونی را ، پشت سر گذاشته، تا سطح دانش و قدرت نگارش و تأثیر گذاری محصول ، خودرا بر سفارش دهندگان یک محتوی اثبات کنند. بسیاری از آنها با کسب مهارت های گوناگون و افزایش تجربه و پیمودن ، راههای بسیار سخت و دشوار ، به مرحلهای از توانمندی نائل می ایند ، که موجب تحسین همگان گردیده و با استفاده از ابزار هاو تبلیغات کمپانیهای وابسته به ، امپراتوری رسانه مشهور هم میشوند و گاهی شهرت جهانی هم پیدا میکنند .بسیاری از اهل قلم و رسانه ، مزدور و جیره خوار بوده و مانند پیمان کار یک پروژه، قرارداد بسته و محصول خود را بر اساس چهار چوب ها ، اسلوب و اصولی که کارفرما در بندهای قرارداد و با دقت به آنها پرداخته است ، تنظیم و تقدیم می کنند. با این اوصاف خبرنگاران میتوانند شریف و یا شرور باشند .آنها میتوانند حر و ازاده و یا پادو و الت دست و همچون ابزاری بی اراده جلوه کنند .بنابراین خبرنگاران به خودی خود و نفیا و یا اثباتا خوب و یا بد نیستند .خوبی و بدی آنها در عملکرد و دلبستگی به ملت و مکتب خود و عدم وابستگی به بیگانگان نهفته است. ان شاءالله که جوانان پرشور و خبرنگاران مردمی و ملی و مکتبی ، پیروز و سربلند باشند .این روز شریف را به همه خبرنگاران راستین تبریک و تهنیت عرض میکنم.
عبدالرحیم علیپور
۱۷ مرداد ۱۴۰۱