معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طبق آخرین آمارها و نظر سنجی های رسمی و غیر رسمی کادر درمان دچار آسیب‌های جدی روان شده‌اند.
کد خبر: ۹۹۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶ 18 September 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهمن صادقی سده افزود: کادر بهداشتی درمانی اعم از پزشک، پرستار، رزیدنت، کارمندان بخش‌های آی سی یو، سی‌سی‌یو و دیگر مشاغل تخصصی زیرمجموعه بهداشتی- بیمارستانی همچون اتاق‌های عمل، بیهوشی و غیره دچار آسیب‌های جدی روان شده‌اند و در هنگام توجه به آمار مرگ‌ومیرها و ابتلاها، از وضعیت آنها غفلت شده است.
وی یادآورشد: آثار و پیامدهای منفی همه‌گیری‌های گسترده کرونا، هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد، اگر در یک دوره زمانی صحبت از مشکلات ناشی از قرنطینه و یا پیامدهای تعطیلی کسب‌وکارها و نیز مرگ‌ومیرهای گسترده بود، حالا با گذشت نزدیک به ۱۹ ماه از عالم‌گیری این ویروس منحوس، برخی وجوه کمتر آشکار آن، هویدا شده است.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای بحث‌های مربوط به محدودیت‌های اجتماعی و فاصله‌گذاری، بسیاری از متخصصان حوزه روان درباره موج‌های آینده اختلال‌های روانی و آسیب‌های غیرجسمانی آحاد جامعه هشدار داده بودند، تاکید کرد: برخی از این هشدارها مانند رشد افسردگی، اضطراب، وسواس، پرخاشگری و تنهایی‌های آسیب‌زا اکنون قابل مشاهده است؛ با اینکه هنوز تا برآورد کاملی و قطعی پیامدهای روانشناختی کووید-۱۹ چند ماهی زمان نیاز است، اما یکی از وجوه بارز این تبعات در روحیه و اعصاب کادر درمانی کشور رخ داده است.
دکتر صادقی ادامه داد: افسردگی، کاهش تمرکز و بی‌انگیزگی، مهم‌ترین پیامدهای روانی ناشی از ویروس کووید-۱۹ در میان پرستاران بوده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین گفت: کادر درمانی بیش از هر قشر دیگری مستقیما با جنبه‌های دردناک و آسیب‌زای ویروس کرونا و سویه‌های متنوع آن روبرو بوده‌اند، اگر مردم عادی اخبار نگران‌کننده درباره عواقب عدم مراعات شیوه‌نامه‌های بهداشتی، آمار مرگ و ابتلا را از رسانه‌ها دریافت می‌کنند و یا بخش‌هایی از آنها با سوگ از دست دادن عزیزانشان مواجه هستند، کادرهای بهداشتی ماه‌هاست که به طور مستقیم با بیماران کووید-۱۹ و رنج‌ها، مشقت‌ها، کمبودهای دارویی و تجهیزاتی، دردها و مرگ‌های آنها روبرو هستند و روزانه با موارد متعددی از مشکلات تنفسی تا قطع نفس بیماران و ضجه‌های اطرافیان و همراهان مواجه می‌شوند.
وی اضافه کرد: در کنار این موارد می‌توان به خستگی ناشی از فشار شدید کاری نیز اشاره کرد که رمق کادر درمان نجیب کشور را بریده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار