رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات از پایان مرمت دیوار چینی آتشکده تاریخی آتشکوه محلات خبر داد.
کد خبر: ۹۹۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵ 12 September 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مهدی لعل بار افزود: مرمت این دیوار سیل گیر که مجاور آتشکده آتشکوه با مشارکت خیرین، منطقه انجام شد و در این مرحله ۷۰ متر دیوار سنگی با ارتفاع ۲ متر در اطراف این بنای با ارزش تاریخی احداث شده است.
رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات با قدردانی از اهالی فرهنگ‌دوست روستای آتشکوه، همچنین خیرین که با مشارکت در این کار فرهنگی در چند سال اخیر تغییرات خوبی را در محوطه این اثر تاریخی رقم زده‌اند، گفت: عملیات سنگ‌چینی و حصارکشی این آتشکده دو ماه به طول انجامید و برای انجام این کار ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شد.
لعل بار با اشاره به اینکه بخشی از دیواره مسیل قبلا بر اثر سیل تخریب شده بود گفت: ساخت این دیوار چین برای محافظت از سیل است و در این عملیات همچنین کف مسیل هم اصلاح شد که از آسیب های بعدی جلوگیری شود.
او یادآورشد: برای انجام این عملیات حدود ۳۰۰ تن لاشه سنگ فکی مورد نیاز تامین و با مشارکت دو برادر خیر گودرزی و نظارت اداره میراث فرهنگی شهرستان، مرمت آن روز گذشته تکمیل شد.
لعل بار تاکید کرد: حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی به تنهایی از عهده دولت خارج است و نیازمند همکاری و تلاش عموم مردم هستیم.
لعل‌بار با اشاره به لزوم حفاظت و حراست هر چه بیشتر از این بنای مهم تاریخی گفت: با انجام این سنگ‌چینی، زمینه نگهداری از این مکان تاریخی بهتر مهیا شده است و تردد و ورود گردشگران نیز تسهیل شده است.
رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات با اشاره به اینکه آتشکده آتشکوه در فاصله ۵ کیلومتری محور اصلی نیم‌ور واقع شده و با شهر محلات نزدیک به ۱۳ کیلومتر فاصله دارد گفت: این اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره ساسانی است و در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شمارهٔ ثبت ۳۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
لعل بار اضافه کرد: این آتشکده‌ در دوران ساسانی جایگاه آتش مقدس و اجرای مراسم مذهبی بوده، از نظر معماری بر اساس اصول خاصی ساخته شده است که امروزه به عنوان یکی از آثار گردشگری مورد بازدید علاقمندان قرار می‌گیرد.
او یادآور شد: بنای چهار طاقی این آتشکده شامل ستون‌های سنگی استوانه‌ای شکل است که بر روی هم استوار شده‌اند، این بنا دارای اتاق‌های سرپوشیده و محلی برای برافروختن آتش بوده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار