مدیر کل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز مرمت گذر چهار سوق و سرای نقشینه بازار تاریخی اراک خبر داد.
کد خبر: ۹۸۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴ 22 July 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان با اشاره به مرمت نقاط حادثه‌خیز و خطر‌آفرین بازار اراک، رقم اعتبار اختصاص یافته به این بخش از مرمت را حدود پنج میلیارد ریال دانست و افزود: این عملیات مرمتی در پی قرارداد با پیمانکار آغاز شد.
مدیر کل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی یادآورشد: این عملیات شامل: مرمت بام و مرمت تاق آسیب دیده سرای نقشینه و همچنین اجرای پوشش بام و عایق رطوبتی در گذر چهارسوق بازار تاریخی اراک است.
مرزبان گفت:امسال مرمت نقاط حادثه‌خیز و خطرآفرین به ویژه مرمت تاق‌های آسیب‌دیده و شکسته بازار، سراها و تیمچه‌ها در دستور کار قرار دارد و برخی از سراها و تیمچه‌های بازار تاریخی اراک نیز نظیر سرای نو(راستین) با اعلام آمادگی مالکین و کسبه به صورت مشارکتی با میراث فرهنگی به زودی مرمت و بازسازی خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه، این مجموعه تاریخی در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است که مرمت آن ضرورت دارد، افزود: سال گذشته موضوع طرح احیا و مرمت بازار تاریخی اراک در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سراهای دارای اولویت مشمول مرمت شد و این رویه در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه دارد.
او افزود: بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به شمار می‌رود که پس از گذشت ۲۰۰ سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.
مرزبان ادامه داد: مجموعه تاریخی اراک دارای ۲۰سرا و تیمچه است که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است.
مجموعه تاریخی بازار در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازارهای ایران محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار