مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی امسال برای احیا و لایروبی قنوات این استان اختصاص یافت.
کد خبر: ۹۷۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ 19 July 2021

به گزارش تابناک مرکزی ،فرزاد کوهدانی افزود: با توجه به بروز خشکسالی شدید و کاهش بارندگی‌ها  در مرحله نخست تخصیص اعتبارات امسال این منابع مالی برای احیا و مرمت قنوات استان مرکزی عملیاتی شده و پیش‌بینی می‌شود در مراحل بعدی نیز رقم مناسبی برای این حوزه در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز ۱۴ درصد اراضی زیر کشت آبی استان از طریق قنوات‌ تامین می شود، ادامه داد: حدود سه هزار رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد که ۲ هزار و ۳۸۰ رشته آن‌ها فعال و بقیه ‌دلیل تداوم خشکسالی‌ در سال‌های اخیر بازدهی مناسب را ندارند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۲۰ کیلومتر این قنوات این استان سال گذشته احیا و لایروبی شد و با توجه به اعتبارات اختصاص یافته به استان پیش‌بینی می شود امسال ۱۲۰ کیلومتر این سازه‌ها لایروبی و مرمت شود.

کوهدانی خاطرنشان کرد: برآورد شده که  اعتبارات مناسبی امسال در راستای افزایش بهره‌وری  آب کشاورزی و مقابله با خشکسالی به بخش کشاورزی استان مرکزی اختصاص یابد.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار