یک متخصص مغز و اعصاب گفت: سرگیجه انواع مختلفی دارد که در راستای آن بر اساس نوع سرگیجه، درمان‌های متفاوتی نیز وجود دارد.
کد خبر: ۹۷۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳ 14 July 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر فاطمه محمودی افزود: ایجاد سرگیجه اگر مربوط به ضایعات مغزی باشد، دلایل مختلفی چون تومورهای مغزی، سکته مغزی و آبسه مغزی دارد و اگر مربوط به گوش باشد به دلایلی چون عفونت ویرال گوش و جابجایی ذرات داخل گوش میانی می تواند اتفاق بیفتد که تمامی این موارد درمان خاص خود را دارند.
وی با اشاره به اینکه سرگیجه بیماری بسیار شایع و یک بیماری اذیت کننده می باشد و بیماران بار اول حتماً باید توسط پزشک و نورولوژیست معاینه شوند، یادآورشد: علت سرگیجه ای که به دنبال تغییر پوزیشن ایجاد می‌شود، جابجایی ذرات اندولنف داخل گوش داخلی است و وقتی فرد به سمتی که درگیر است می‌خوابد، سرگیجه شروع می‌شود و خیلی طولانی نبوده و همراه تهوع و استفراغ می باشد و این افراد باید از درمان دارویی و مایعات استفاده کنند و در محیط شلوغ و پر سروصدا قرار نگیرند.
وی تاکید کرد: سرگیجه هایی که با تغییر پوزیشن ایجاد می‌شوند، جدا از درمان دارویی، مانورهای نیاز دارند که همکاران متخصص گوش و حلق و بینی آنها را انجام می‌دهند که با این حرکات، ذراتی که داخل گوش داخلی جابجا شده اند، سر جای خود برمی‌گردند، اما خود مانور ممکن است سرگیجه و حالت تهوع ناخوشایندی به بیمار بدهد.
دکتر محمودی گفت: در افرادی که سن بالایی دارند، اگر سرگیجه همراه با کاهش شنوایی و وزوز گوش باشد، باید از نظر ضایعات سی پی انگل مغز بررسی شوند و در صورت بررسی و نبود مشکل، با دارو درمان خواهند شد البته سرگیجه‌های وجود دارد که به صورت دوره ای اتفاق می افتند اما خطرناک نیستند.
این متخصص مغز و اعصاب همچنین یادآور شد: سرگیجه به دلایل مختلفی ایجاد می شود و برخی از آنها در حد چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشند و در کنار آن تهوع و استفراغ، وزوز گوش و کاهش شنوایی ممکن است وجود داشته باشد.
وی گفت: در هوای گرم به دلیل دهیدراتاسیون بدن، ممکن است افت فشار رخ دهد و باعث سرگیجه و تاری دید شود که در این مورد مصرف مایعات توصیه می شود، اما برخی داروها از جمله سالیسیلات ها و آنتی بیوتیک ها (جنتامایسین، توبرامایسین و آمیکاسین) و برخی داروهای ضد تشنج (فنی توئین) نیز باعث سرگیجه و درگیری گوش می شوند.
دکتر محمودی اظهارداشت: در برخی از مواقع حالتی با علائمی چون تاری دید و سبکی سر به دنبال تغییر پوزیشن ایجاد می‌شود که این حالت ممکن است به دلیل فشار خون پایین و یا قند خون پایین ایجاد شود که نباید آن را سرگیجه تلقی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار