مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی بدون پلاستیک گفت: از اردیبهشت ماه امسال تاکنون ۵۶ تن زباله از حاشیه جاده های استان در پویش مردم کنار مردم جمع آوری شده است.
کد خبر: ۹۷۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲ 13 July 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی ، " رضا میرزائی " افزود: ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان های بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی از جمله اهداف مهم نامگذاری روز جهانی بدون پلاستیک بوده است ، امروز پلاستیک‌‌ها در کنار سایر عوامل آلودگی محیط زیست، به قاتلی خاموش برای گرفتن جان محیط زیست تبدیل شده و سرعت نابودی محیط زیست را افزایش داده‌اند.
وی یادآورشد: بر اساس تحقیقات پژوهشگران حوزه محیط زیست، سالانه ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می‌شود که در این بین ایران جزو پنجمین کشور دنیا در مصرف پلاستیک محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه عمر تجزیه پذیری این ۳۰۰ میلیون تن انواع پلاستیک در طبیعت از ۴۰۰ سال تا ۹۰۰ سال متغیر است گفت : متأسفانه ما انسان‌ها مشتاقانه و بدون هیچ احساس مسئولیتی از انواع پلاستیکها استقبال می‌کنیم اما هرگز تصور نمی‌کنیم که در آستانه رقم زدن یک فاجعه زیست‌محیطی هستیم، فاجعه‌ای که می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته باشد.
میرزایی ادامه داد: اگر در برابر تولید و استفاده بی‌رویه از پلاستیک بی‌تفاوت بمانیم، بنا بر آخرین تحقیقات، تا ۳۰ سال دیگر، ضایعات پلاستیکی در رقابت تنگاتنگ با وسایل حمل و نقل در افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای قرار خواهند گرفت و به همان نسبت باعث افزایش گرمایش زمین خواهند شد.
وی با تاکید بر تاثیرات نامطلوب مواد پلاستیکی بر سلامتی انسان اظهار داشت : ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی(پلی استایرن)، علاوه بر سمی بودن، با آزاد کردن ماده "مونومر استایرن" و "دیوکسین"، باعث ایجاد سرطان کبد ، مشکلات گوارشی، خستگی و ناراحتی اعصاب می‌شوند.ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی توانایی نگهداری رنگ را ندارند و تماس مواد داغ با این ظروف، موجب ترکیب رنگ با ماده غذایی و تهدید سلامت می‌شود.
وی یادآورشد: پلاستیک ها به شکل ماکروپلاستیک ها یا پلاستیک های درشت نیز برای جانوران خطرآفرین هستند،در بسیاری مناطق با جانوران خشکی‌زی یا آبزی روبرو می شویم که در میان زباله های پلاستیکی مثل توری ها و طناب های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف به دام افتاده اند، که در بسیاری موارد این اتفاق باعث مرگ آن جانور می شود، بلعیده شدن مواد پلاستیکی توسط جانوران که با مسدود کردن دستگاه گوارش مرگ جانور را در پی دارد، دیگر معضل پلاستیک برای جانداران است.
میرزائی در ادامه به اجرای دوباره طرح مردم در کنار مردم با هدف پاکسازی طبیعت، زیبا سازی کنار جاده ها، حمایت از کارگران، تقویت روحیه همکاری بین دستگاه های اجرایی و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کنترل زباله گردی در جاده ها اشاره کرد و افزود : از هجدهم فروردین ماه امسال و در مدت ۶۸ روز از اجرای این پویش ۵۶ تن زباله از ۱۱۴۴ هکتارازحریم جاده‌ها ی استان با هزینه ای بالغ بر ۶۵۰ میلیون ریال جمع آوری شده است و امید می رود این پویش مردمی با مساعدت صنایع استان و دستگاههای اجرایی مرتبط استمرار داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره باینکه به خاطر تجزیه طولانی مدت این ظروف باید در خصوص حفظ محیط زیست و بهداشت آن، به آیندگان پاسخگو باشیم گفت: آموزش و اطلاع‌رسانی برای تغییر الگوی مصرف و کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی و استفاده از جایگزین‌های مناسب از راهکارهای اساسی برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار