مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: شیوع سرخک در برخی استان های کشور می تواند یک زنگ خطر و تهدید جدی برای استان مرکزی باشد.
کد خبر: ۹۶۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 08 June 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی منصوری افزود: سرخک یک بیماری مسری بسیار خطرناک است و متاسفانه در سالجاری به دلیل شیوع بیماری کرونا و ترس از آن بسیاری از خانواده ها از زدن واکسن سرخک برای اطفال خود خودداری کردند، که همین امر موجب شیوع سرخک در در برخی استان های کشور شده و با توجه به رفت و آمدهای مکرری که به استان مرکزی صورت می گیرد و همچنین رفت و آمد بالای اتباع افغانه و بیگانه، این موضوع یک تهدید جدی به حساب می آید.
وی یادآورشد: سرخک موجب بروز ۸۰ تا ۹۰ درصد عفونت های ثانویه در اطفال می شود همچنین یک فرد مبتلا به سرخک اگر با ده نفر در تماس باشد بالغ بر ۹ نفر را بیمار می کند که نشان دهنده است سرایت بسیار بالای آن است، همچنین این بیماری مرگ و میر کثیری را به دنبال دارد.
وی تاکید کرد: در سالیان متوالی به دلیل پوشش بالای واکسیناسیون در کل کشور شیوع سرخک بسیار پایین و تقریباً به صفر رسیده است و درصد پوشش واکسیناسیون سرخک در دانشگاه علوم پزشکی اراک بیش از ۹۹ درصد می باشد که مانع از بروز و شیوع سرخک در استان شده است.
دکتر منصوری گفت: کمبود و مشکلی در خصوص واکسن سرخک در استان وجود ندارد، اما با توجه به شیوع سرخک در استان های همجوار و به منظور جلوگیری از بروز این بیماری در استان مرکزی و عوارض مغزی و درگیری تنفسی و پنومونی و مرگ و میر بالایی که به دنبال دارد به تمامی خانواده ها توصیه می کنیم که حتما در زمان مقرر به منظور واکسیناسیون اطفال خود علیه سرخک به پایگاه ها و مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآورشد: تمامی کارکنان در مراکز و پایگاه های بهداشتی به منظور حفظ سلامتی خود و دیگران نکات بهداشتی را رعایت می کنند و خانواده ها نیز اگر به هنگام مراجعه نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنند، مشکلی از نظر بیماری کرونا آنها را تهدید نمی کند.
وی افزود: کارکنان شاغل در مراکز و پایگاه‌های بهداشتی نیز باید به صورت مستمر و منظم پیگیر افرادی که زمان واکسیناسیون سرخک آنها فرا رسیده و مراجعه نکردند، باشند.
دکتر منصوری تاکید کرد: همانگونه که پیشگیری مقدم بر درمان است و موجب حفظ سلامتی و مانع از بروز بیماری های مختلف و مرگ و میر می شود به منظور ایمن ساختن مردم علیه سرخک و با توجه به شیوع این بیماری در برخی استان‌های کشور هرگونه تب و بثورات به‌ عنوان مورد مشکوک در استان تلقی شده و نمونه گیری می‌شود که این کار جزو برنامه های مراقبتی استمرار دار و منظم ما است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار