مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور به صورت ارتباط تصویری برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰ 07 April 2021

 

 

به گزارش تابناک مرکزی، دادستان کل کشور در این آیین با گرامیداشت ایام خجسته ماه شعبان گفت: قوه قضاییه بار و مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد و برای انجام این وظایف و تحقق ماموریت ‌ها نیازمند تعامل و همکاری و هم افزایی با سایر بخش‌ها است.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود: دستگاه قضا نیازمند یک حرکت جهادی در خود است تا بتواند به وعده‌ها و برنامه‌های مدنظر جامه عمل بپوشاند.
این مقام قضایی یادآورشد: انتظارات مقام معظم رهبری ، تاکیدات ریاست قوه قضاییه و سند تحول قضایی همه ما را به این سمت رهنمون می‌کند که باید به صورت خستگی ناپذیر و با تلاش‌های شبانه روزی در خدمت مردم ایران باشیم، زیرا مردم ما لایق بیشترین و بهترین امنیت و عدالت و رفاه هستند.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که می فرماید:سه چیز است که همه مردم به آن نیازمند هستند؛ امنیت، عدالت و زندگی توام با آسایش و رفاه گفت: امنیت مسئله‌ای است که پیشرفت و توسعه هر کشوری به آن وابسته و به نوعی مهم‌ترین عنصر در شکوفایی و رشد هر جامعه است.
وی ادامه داد: دومین عنصر هم عدالت و اجرای عدالت است و اشتباه است که وظیفه اجرای عدالت را صرفا منوط به قوه قضاییه بدانیم بلکه همه قوا و دستگاه‌های کشور موظف هستند اجرای عدالت را دنبال کنند.
دادستان کل کشور با بیان اینکه وظیفه هر حکومتی است که زندگی توام با آرامش و آسایش را برای مردم خود فراهم کند افزود: شاهد هستیم که به خاطر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و برخی سوء مدیریت‌ها مردم ما اکنون با مشکلات متعدد معیشتی و اقتصادی مواجه هستند و این زیبنده نظام ما نیست.
وی یادآورشد: خوشبختانه در سالیان گذشته و زمانی که دستگاه قضایی در اجرای دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر رفع مشکلات مراکز تولیدی به میدان آمد گام‌های بسیار موثری در این راستا برداشته شده است، با این که وظیفه دستگاه قضایی نیست که وارد مسائل اقتصادی شود، اما در راستای کمک به دولت و برداشتن موانع تولید قوه قضاییه خود را موظف دانسته است که در رفع مشکلات تولیدی و پشتیبانی از تولیدکنندگان در میدان باشد.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه بسیاری از مشکلات تولیدی در حوزه مسائل بانکی است، گفت: در رابطه با مسائل بانکی اعتقاد داریم که اگر تولیدکننده‌ای به خاطر مشکلات اقتصادی دچار معوقات بانکی شد باید به او مهلت داده شود و البته باید مورد حمایت هم قرار گیرد،اگرچه به این موضوع هم معتقد هستیم که تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار افراد قرار می‌دهند سرمایه‌های مردم است و این سرمایه هم باید مورد صیانت قرار گیرد.
دادستان کل کشور در ادامه به جایگاه و نقش دادستان‌ها در اجرای عدالت اشاره کرد و افزود: همانگونه که می‌دانیم دادستان مدعی العموم است و باید حافظ و مراقب منافع عمومی جامعه باشد. وی با بیان اینکه دادستان باید همیشه و در همه وقت در تلاش و در میدان خدمت به مردم باشد خطاب به دادستان جدید گفت: تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت مردم را در مراجعات به دادسرا مدنظر قرار دهید. در هر صورت سعی شود مراجعه کنندگان مورد تکریم و احترام باشند.
وی افزود: نظارت بر دادسرا‌ها و زندان و زندانیان را دائما در برنامه‌های خود داشته و در نظارت بر عملکرد همکاران و مجموعه زندان‌ها اهتمام داشته باشید، با همکاری سازمان زندان‌ها به صورت جدی وضعیت زندانیان را مورد نظارت قرار داده و حتما قاضی ناظر در زندان مستقر باشد.
این مقام قضایی اظهارداشت: صیانت از حقوق عامه، جلوگیری از بازداشت‌های غیر ضرور، تلاش بر صلح و سازش و ایجاد شعبه به همین منظور در دادسراها، تامین امنیت در همه ابعاد، باز اجتماعی کردن مددجویان و تهذیب نفس از جمله دیگر مواردی است که دادستان جدید استان مرکزی باید نسبت به رعایت آن تلاش جدی داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمهدی موسوی رئیس کل دادگستری استان مرکزی هم گفت: استان مرکزی یک قطب صنعتی است که ظرفیت ها و محاسن زیادی دارد، مسئولین این استان با وجود سختی ها و مشکلاتی که در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی بوده است، سعی کردند با تعامل و هم افزایی بین دستگاه قضا و شورای تامین و صنعتگران در حوزه تولید، به نحو شایسته شعارهای عالمانه و خردمندانه مقام معظم رهبری را در استان اجرایی کنند.
وی افزود: از ابتدای حضور اینجانب در استان ۵۰ شرکت و کارخانه مادر تخصصی شناسایی و در راستای رفع مشکلات آنها جلسات مختلف تحت ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای تامین برگزار شده و منجر به اتفاقات شایسته از جمله کاهش حقوق های معوق و ختم پرونده های کارگری در استان شده است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی یادآورشد: ایجاد اتفاقات خوب در حوزه زندانیان مالی و جرائم خشن، اسلحه و مهمات و قاچاق سوخت از دیگر توفیقات در این مجموعه بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به پرونده های مختومه در دادگستری اضافه کرد: میزان پرونده های مختومه در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل آن ۱۷۳۹ درصد رشد داشته و قریب به ۵۰ هزار پرونده بیشتر از سال ۹۸ وارد و مختومه شده است. رشد کار در دادگستری نیز افزایش ۳۱ درصدی داشته علیرغم اینکه یک‌نفر هم وارد مجموعه نشده است.
وی ادامه داد: اگر اظهار نظر دادسرا یک اظهارنظر عالمانه باشد، زیربنا و روبنای عدلیه در حوزه جرم و مجازات ارتقا پیدا خواهد کرد، معتقدیم طرح تکریم یک شعار نیست که در بخشنامه‌ها بماند و باید در عمل تحقق یاید که در راستای تحقق این مهم نیز تلاش هایی صورت گرفته است.
گفتنی است در پایان این مراسم از خدمات و تلاش‌های عباس قاسمی دادستان سابق مرکز استان مرکزی قدردانی و ربیع اله قربانی به عنوان دادستان جدید استان معرفی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار