رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دلیجان گفت: مسجد مس سر دلیجان به دلیل برخی اقدامات غیراصولی دچار آسیب شده بود که عملیات مرمت و اصلاح نواقص توسط میراث فرهنگی آغاز شده است.
کد خبر: ۹۵۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲ 06 April 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، علی مشهدی با اشاره به اجرای فاز دوم مرمت و بهسازی مسجد تاریخی مس‌سر دلیجان، افزود: مسجد مس‌سر دلیجان مربوط به دوره سلجوقی - ایلخانی است که به دلیل معماری خاص خود در تاریخ ۲۸شهریورماه ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و در حال حاضر فاز دوم مرمت این مسجد در حال انجام است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دلیجان یادآورشد: عملیات مرمت این مسجد در فاز دوم شامل عملیات شامل گچ‌کاری داخل گنبد می‌شود که به پایان رسیده است.
او گفت: قسمت کف مسجد و دیوارهای جانبی که در سال‌های قبل از ثبت این اثر توسط متولیان مسجد و هیات امنا بصورت غیر اصولی سنگ‌فرش شده بود که با نظر کارشناسان امر جمع‌آوری شد و در مرحله بعدی مرمت، آجرفرش خواهد شد چراکه مرمت غیر اصولی باعث نفوذ نم و رطوبت به قسمت‌های فوقانی دیوارها شده بود به همین دلیل جمع‌آوری و مرمت آن ضروری بود که بخشی از کار انجام شده است.
مشهدی افزود: طی دو سال گذشته هیات امنای مسجد بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدام به بندکشی غیراصولی و ناهمگون دیوارهای داخلی کرده بود که این نقص هم توسط کارشناسان امر برطرف شده است.
او با بیان اینکه برای اقدامات مذکور اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال با نظارت مستقیم اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هزینه شده است، گفت: مرمت ابنیه تاریخی در حوزه تخصصی کارشناسان معاونت حفظ و احیای میراث فرهنگی است که متاسفانه برخی از متولیان مساجد و بقاع متبرکه بصورت غیر کارشناسی و سلیقه‌ای موجب آسیب به ابنیه تاریخی می‌شوند، به همین دلیل لازم است که متولیان حفظ و حراست این ابنیه‌ هر اقدامی را با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دنبال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار