معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و گسترده شدن بساط دست فروش ها نظارت مدیریت غذا، آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه تشدید می شود.
کد خبر: ۹۴۷۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳ 10 March 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان افزود: هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تنوع بساط دست فروش ها و البته ارزانتر بودن اجناس در این بساط ها، بیشتر شهروندان جذب محصولات آنها می‌شوند، غافل از اینکه بیشتر این محصولات تقلبی، قاچاق و تهدید کننده سلامت آنها است.
وی یادآورشد: با توجه به اینکه رسالت سازمان غذا و دارو، حفظ سلامت مردم است، کارشناسان حوزه غذا در قالب تیم‌های فنی از طرف مدیریت غذا در سطح استان از کارخانه‌های تولیدی و بازار بازدید و نظارت جدی خواهند کرد.
وی تاکید کرد: در برخی از موارد، متخلفان حتی قالب ظروف و برچسب مواد خارجی را ساخته و با موادی بسیار متفاوت با موادی که روی ظرف درج شده است، پر می کنند که این مساله سلامت مصرف کنندگان را تهدید می کند، این در حالی است که با وجود پرداخت هزینه بسیار زیاد برای تهیه مواد خارجی و با اطمینان از برچسب وزارت بهداشت، باز هم معلوم نیست که واقعا چه چیز مصرف می کنید.
دکتر علیمرادیان با تاکید بر خرید محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی معتبر از مراکز خرید رسمی، دارا بودن برچسب کنترل رهگیری و کنترل اصالت وزارت بهداشت و پلمپ بودن آنها، افزود: گاهی مواد آرایشی بهداشتی که حتی از کانال‌های رسمی و با مجوز وزارت بهداشت و درمان وارد کشور می شوند، بسته بندی پلمپ شده ندارند و به راحتی به وسیله افراد سودجو تخلیه و با مواد دیگری پر می شوند که ممکن است عوارض بدی روی سلامت پوست شما بر جای بگذارند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک به شهروندان توصیه کرد: برای اینکه دچار چنین مشکلاتی نشوید، قبل از مصرف از طریق برچسب رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور از سلامت محصول مطمئن شوید و محصول معتبر را خریداری کنید.
وی خطاب به مردم گفت: چندی است که شما برچسب های سفیدرنگی با نوشته های سیاه رنگ را روی محصولات آرایشی می بینید. بر اساس ماده ۱۱قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی باید روی همه اقلام خارجی، برچسب فارسی نویسی شامل نام محصول، نام تجاری، تاریخ تولید و انقضا، شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت و نام شرکت واردکننده درج شده باشد.
وی افزود: دقت کنید شماره ثبت، شماره بهره برداری و بارکد به هیچ عنوان نشانه مجوز تولید بهداشتی نیست و مواد آرایشی باید دارای پروانه ساخت، برچسب رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور و مجوز رسمی ورود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار