وزیرجهاد کشاورزی گفت: باید فرهنگ کاشت درخت به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود بنابراین مشارکت مردم در درختکاری و حفظ مراتع اهمیت زیادی دارد.
کد خبر: ۹۴۶۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶ 06 March 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،کاظم خاوازی در جریان سفر یک‌روزه به استان مرکزی و دیدار با نماینده ولی‌فقیه در این استان با اشاره به هدفگذاری اجرای عملیات آبخیزداریو آبخوان‌داری در یک و دو دهم میلیون هکتار از اراضی کشور افزود:این مهم با هدف تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، قنوات و چشمه‌ها هدفگذاری شده است.
وی با اشاره به انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۹۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تا پایان سال ۹۸ یادآورشد: مجموعه اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آبخیزداری موجب شده تا  فرسایش خاک به میزان  هر ۹ تن در هکتار کاهش یابد.
وی افزود:همچنین به موازات یک تا پنج برابر دبی چشمه و قنوات افزایش یافته است.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال ۳۳۰ هزار هکتار عملیات جنگلکاری،۴۷ هزار هکتار درختکاری در رویشگاه‌های اصلی با هدف غنی‌سازی و ۳۵ هزار هکتار جنگل‌کاری در عرصه‌های بیابانی کشور برای افزایش سرانه سبز انجام شده است.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی از نظر تامین انواع میوه، سبزی و صیفی بیشتر از نیاز تولید دارد گفت: طیف متنوعی از محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود. 
وی با بیان اینکه شاخص‌ترین محصول در بخش زراعت، گندم است که سالانه ۱۱ میلیون تن نیاز داخلی تامین می‌شود گفت: صنعت پروتئین در کشور وضعیت مطلوبی دارد اما وابسته به نهاده‌های دامی است و سالانه ۱۷ میلیون تن پروتئین، ۱۱ و نیم میلیون تن شیر و ۲ و نیم میلیون تن انواع ماکیان در کشور تولید می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیشترین چالش وابستگی به نهاده‌های دامی است افزود: راه‌حل‌هایی در این راستا به دولت و سران سه قوا ارایه شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم با بیان اینکه پارک آبخیز دره گردو در اراک با  ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار عرصه به طول ۱۰ و نیم کیلومتر و با ۱۹۵ سازه آبخیزداری ایجاد شده است گفت: بیش از ۴۸۰ هزار مترمکعب آب پشت بندهای منطقه گردشگری گردو اراک ذخیره است.
مسعود منصور با بیان اینکه ۵۵ هزار اصله نهال در ۹۵ هزار هکتار از اراضی دره گردو اراک کشت شده است افزود: در فصل گرم سال که کمبود آب برای آبیاری وجود دارد، مخزنی با ظرفیت ۶ هزار مترمکعب در این پارک آبخیز پیش بینی شده است.
وی یادآورشد: با بندهای ایجاد شده در منطقه گردشگری گردو  اراک آب همیشه جاری است و توان مدیریت سیلاب و سیل احتمالی وجود دارد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی هم با بیان اینکه ریل‌گذاری اصولی و  قوی در حوزه کشاورزی برای  برنامه هفتم توسعه کشور ضروری است گفت:صنعت کشاورزی از بخش‌های پیش رو و  نقش آفرین است که با توجه به اقتصاد مقاومتی باید به صورت علمی مورد توجه قرار گیرد.
آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی با بیان اینکه توجه به تولیدات کشاورزی با توجه به زمان‌بندی و تامین نیاز کشور باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد افزود: بخش کشاورزی حلقه های مفقوده زیادی را در زنجیره خود دارد که از جمله آن می‌توان به ضعف در صنایع تبدیلی، بسته بندی و یکپارچه سازی اراضی اشاره کرد.
امام جمعه اراک با بیان اینکه برای حل مشکلات در حوزه مصارف روغن خوراکی باید تدابیر مناسب اتخاذ شود گفت: باید با کاشت ۵۰۰ هکتار زیتون و ۵۰۰ هکتار کلزا در این حوزه مدیریت تولید و مصرف در کشور در نظر گرفته شود.
بازدید از طرح ۲ هزار هکتاری جنگل‌کاری چپقلی و توسعه باغات در اراضی شیب دار و حضور در شهرک گلخانه آوه در شهرستان ساوه و بازدید از مجموعه تولید نهال شرکت ماهان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی به استان مرکزی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار