رئیس کل دادگستری استان مرکزی از تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در استان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۲۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹ 20 February 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالمهدی موسوی در نخستین جلسه ی ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان مرکزی افزود: حق انتخاب و تعیین سرنوشت یکی از حقوق اساسی و بنیادی بشریت است و حقی نیست که کنوانسیون بین‌المللی و یا هر سازمان دیگری به ما عطا کرده باشد بلکه در قرآن کریم بسیار بر این حق تاکید شده که بشریت اگر به دنبال تغییر، ارتقا، آینده روشن و بهتر است باید در سرنوشت خود انتخاب مهم، آگاهانه و موثری داشته باشد.
وی یادآورشد: خداوند بشر را به گونه‌ای آفریده که با حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت بتواند مسیر بهتری انتخاب کند که این حق به بشریت واگذار شده و در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز در اصل ششم و اصول ۱۹تا۴۲به شایستگی تبلور پیدا کرده و به آزادی‌های اساسی و مشروع و حقوق عامه مردم از جمله حق انتخاب تاکید شده است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: ریاست معظم قوه قضائیه در تاریخ ۱۸ بهمن ماه بخشنامه‌ای ابلاغ کردند که در همه مراکز استان‌ها ستاد استانی تشکیل شود و اعضای متناظر با ستاد ملی و کشوری است که در همه شهرستان‌ها هم ستاد متناظر با ستاد استانی تشکیل می‌شود که اگر همه مسئولان وظایف و مسئولیت‌های خود را به درستی انجام دهند خروجی کار تضمین امنیت انتخابات، آرامش روحی و روانی مردم و شرکت پرشور آنها در انتخابات با اطمینان و آرامش می‌باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی اضافه کرد: مسئولان باید امنیت و سلامت انتخابات پیش رو را تضمین کنند چراکه با توجه به سخنان مقام معظم رهبری رعایت حق‌الناس و پاسداشت آن وظیفه همه مسئولان است و ستاد با هم‌افزایی تلاش می‌کند تا به تامین امنیت و آرامش مردم در ایام تبلیغات و انتخابات برسیم.
وی اظهار داشت: باید از تجربیات گذشته همه اعضا استفاده کرد و مسائل و مشکلات قبل از انتخابات، روز انتخابات و پس از انتخابات و زمان اعلام نتایج، باید پیش‌بینی و پروتکل‌ها تعریف شود تا پیشگیری و کم‌ترین مشکل داشته باشیم.
وی با توجه به برگزاری انتخابات مکرر و مراجعه به آرای عمومی در تمامی سطوح مدیریتی نظام افزود: باتوجه به اینکه نظام مردم‌سالار دینی و الگویی مناسب و منحصر به فرد در دنیا هستیم، مردم در انتخابات شورای شهر و روستا، نماینده مجلس، نماینده خبرگان، رئیس جمهور و غیره شرکت می‌کنند که از افتخارات نظام است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: یکی از اهداف ستاد این است که انتخاباتی در شان مردم و نظام اسلامی در همه دوره‌ها از جمله میان دوره‌ای مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و روستا و ریاست جمهوری برگزار و امنیت را فراهم کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به تسهیل روند مشارکت مردم گفت: با توجه به فرموده ی مقام معظم رهبری(دام ظله) در این زمینه که دولت آینده دولتی حزب‌الهی و جوان با مشارکت بالای مردم باشد، مهم‌ترین عرصه تثبیت نظام، انتخابات و حضور مردم است که نظام را بیمه و پشتیبانی خود را اعلام می‌کنند و با مشارکت همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها باید موانع شناسایی و مرتفع شود‌.
وی گفت: آگاهی بخشی و بصیرت‌افزایی در انتخاب یکی از اقداماتی است که باید انجام شود و از امروز شروع به کار ستاد مرکزی استان و تمامی شهرستان‌های استان با حضور اعضا است که همه امورات انتخابات و مسائل و مشکلات در فضای حقیقی و مجازی باید شناسایی و تدبیر شود و دستگاه قضا علاقه به هیچ برخوردی با شهروندان در مقام انتخاب کننده و انتخاب شونده ندارد اما بعضی اوقات اگر مجبور شویم به وظایف قانونی عمل می‌کنیم.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی افزود: در این هفته شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی بر اساس بخشنامه ریاست قوه قضاییه در مرکز استان و همه شهرستان‌ها و حوزه‌های قضایی تعیین و به مسئولان و اعضای ستاد ابلاغ می‌شود و در شعب باید وحدت رویه ایجاد شود و اختلاف نظری وجود نداشته باشد و در بعد حقوقی و پژوهشی باید سیاستگذاری شود که در مرکز استان با توجه به جنبه‌های پیشگیرانه برخورد یکنواختی باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: اگر کسی در عرصه انتخابات جرمی مرتکب شود که حیثیت منطقه، شهر و استان را زیرسوال ببرد دستگاه قضا با جدیت و قاطعیت برخورد می‌کند زیرا حیثیت اجتماعی کشور و عرصه تثبیت نظام است و به سادگی از کسانی که آن را زیرسوال ببرند عبور نمی‌کنیم.
وی افزود: جرائم مرتکب شده در ادوار گذشته در استان و موارد و تخلفاتی که قانونگذار احصا کرده و انواع تخلفات باید بررسی شوند و در رسانه‌ها، مطبوعات، صدا و سیما به ویژه داوطلبان اطلاع‌رسانی شود و جوامع اطلاعاتی، نیروهای نظامی و اطلاعاتی، رسانه‌ها و مردم باید به دستگاه قضا کمک و همکاری کنند و پیش بینی رخداد ناگوار در قالب جرم و تخلف به ستاد اعلام شود که اگر این پشتوانه نباشد تصمیمات خوبی هم گرفته نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی گفت: از مردم درخواست می‌کنم که در صورت مشاهده تخلف اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق انجام دهند به دادگستری کمک کنند تا حقی ضایع نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار