در آیین تجلیل ازبرگزیدگان بخش کشاورزی، از ۶۳ کشاورز نمونه با اهدای لوح و جایزه قدردانی شد.
کد خبر: ۹۴۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶ 18 February 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی ،سید علی آقازاده استاندار مرکزی، در این مراسم گفت: با وجود اینکه منابع آب کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته و سطح زیر کشت نیز کمتر شده اما روند تولیدات کیفی و کمی کشاورزی استان مطلوب است.
وی اظهار داشت: صنعت استان مرکزی یکی از پشتوانه های خوب در بخش کشاورزی بویژه در زمان تحریم بوده و در واقع صنعت و کشاورزی در این استان به عنوان ۲ بال توسعه محسوب می‌شوند.
وی گفت: استان مرکزی در زمینه پرورش آبزیان در جایگاه خوبی قرار دارد و تولید ماهیان خاویاری در این استان به ۲ برابر رسیده است و این در حالی است که این توقع از استانی که در نوار شمالی کشور نیست وجود ندارد اما تولیدکنندگان این بخش موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌اند.
استاندار مرکزی اضافه کرد: تحریم‌های ظالمانه دشمنان، تاثیرات مثبتی نیز داشته و باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران در همه بخش‌ها، حرکت خودجوش داشته باشد و بتواند روی پای خود بایستد.
آقازاده اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها و با اتکا به استعداد جوانان و دانشمندان خود توانست به ساخت واکسن کرونا دست پیدا کند و تا چند ماه آتی تولیدات واکسن ایران به سایر کشورها نیز ارسال می‌شود.
وی اظهار داشت : هر چند استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود، اما از فعالیت‌های مختلف بخش کشاورزی نیز غافل نبوده است به طوری که تولیدات بخش کشاورزی این استان نسبت به جمعیت، مساحت و اراضی قابل کشت در وضع مطلوبی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در این آیین گفت: این استان با وجود شهرت صنعتی، در بخش کشاورزی توانمندی‌های منحصر به فردی دارد و یکی از ۱۰ استان برتر کشور در تولید محصولات کشاورزی است و در برخی تولید محصولات رتبه اول تا سوم را داراست.
مجید آنجفی افزود: بخش کشاورزی کشور در سال ۹۸ نسبت به سایر بخش‌ها بیشترین رشد اقتصادی را داشت که این مهم خود بیانگر جایگاه این بخش است.
وی ادامه داد: ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری است و ضریب مکانیزاسیون از ۱.۶ درصد در سال ۹۶ به ۱.۸ درصد در سال جاری رسیده است.
وی اظهار داشت: تعداد ماشین‌آلات کشاورزی در استان مرکزی در سه سال گذشته با افزایش چشمگیری همراه بوده و شمار تراکتورهای این استان از ۱۳ هزار به ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است.
وی گفت: استان زمانی در زمینه کمباین وابسته به محصولات وارداتی بود اما در طول سه سال گذشته تعداد کمباین‌های بومی استان مرکزی از ۳۹۰ به ۵۰۴ دستگاه افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: توسعه صنایع تکمیلی یکی از دغدغه‌های مهم است که در استان در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته و هم‌اکنون ۲۷۵ واحد صنایع تکمیلی با ظرفیت اسمی بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن وجود دارد.
آنجفی اظهار داشت: استان مرکزی سال‌ها در زمینه ظرفیت سیلوی گندم دچار ضعف بود اما هم‌اکنون ظرفیت سیلوهای این استان به ۷۵۰ هزار تن رسیده که این ظرفیت بیش از تولیدات استان است.
وی ادامه داد: استان مرکزی در زمینه تولید گوشت قرمز سومین استان تولید کننده است و سالانه ۵۵ هزار تن تولید گوشت قرمز دارد و تولید سالیانه شیر این استان ۳۳۰ هزار تن بوده اما امسال با اجرای طرح‌های توسعه ای به ۴۱۰ هزار تن رسیده و پیش‌بینی شده تا سال آتی تولید شیر استان مرکزی به ۷۰۰ هزار تن برسد.
آنجفی اضافه کرد: ۶۲ واحد تولید تخم‌مرغ در استان مرکزی فعال است و روزانه ۹۰ تن از این محصول در استان تولید می‌شود که ۷۰ درصد آن مازاد نیاز استان و بقیه به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود. وی گفت: پارسال تولید ۶ هزار و ۷۰۰ تن ماهی در استان مرکزی رقم خورد و تولید ماهیان خاویاری در استان مورد توجه جدی است، ضمن اینکه ۸۰ درصد صادرات ماهیان زینتی کشور از استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار