رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوه از اتمام مرمت و بندکشی و تثبیت تزئینات مسجد انقلاب شهرستان ساوه خبر داد.
کد خبر: ۹۳۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸ 02 February 2021

 

به‌گزارش تا بناک مرکزی، رضا ایاز افزود : عملیات مرمت اضطراری و پاکسازی این بنای تاریخی که از اوایل دی ماه آغاز شده بود، امروز پایان یافت.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه یادآورشد: این عملیات مرمتی با همکاری شهرداری و نظارت کارشناسان این اداره کل با اعتبار پیش بینی شده به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال انجام شد.
ایاز گفت: پس از بررسی‌های اولیه، عملیات پاک‌سازی بدنه دیوارهای بنا آغاز و ضمن زدودن رنگ‌ها و آلاینده‌ها از روی دیواره‌ها که به‌واسطه آسیب‌های انسانی به‌وجود آمده بود، در یک عملیات جداگانه بخش‌های آسیب‌دیده دیوارهای مسجد که شامل اصلاح بندکشی دیوارها و مرمت بخش‌های آسیب‌دیده مناره بود، مرمت و به‌سازی شد.
به گفته او، اقدامات انجام شده در مرمت این مسجد، با نظارت دقیق کارشناسان و مجوز اداره کل استان، مرمت اضطراری و نیز اقدامات پیشگیرانه به روش علمی و حفظ اصالت و مرمت و مقاوم سازی سازه بنا انجام شد.
او اشاره به اینکه در سالیان گذشته، بخش‌هایی از مسجد توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مرمت شده است گفت: مسجد سرخ ساوه به دلیل وجود تزئینات زرشکی و کتیبه‌های قرمز رنگ، مسجد سرخ نام گرفته است.
وی ادامه داد:این بنای ارزشمند تاریخی آذر ۱۳۸۹ به شماره ۲۹۴۰۷ و مناره این مسجد در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه افزود: مجموعه مسجد انقلاب مجموعه‌ای مشتمل بر چند مسجد است که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است،از جمله مسجد سرخ، مسجد مقدس زاده، مسجد حاج فرج، مسجد امام جمعه و مسجد چال که مربوط به دوران صفویه و قاجار بوده و همچنین مناره مسجد میدان (مجموعه مسجد انقلاب) مربوط به دوران سلجوقی بوده است و در حال حاضر از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر ساوه به حساب می‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار