رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت:اجرای سریع و دقیق سند تحول در دستور کار دادگستری استان مرکزی قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۳۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳ 24 January 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی در نشست هم اندیشی پیرامون مشکلات قانونی در بحث حقوق کودک و خانواده با اشاره به جایگاه و ‌منصب والای دستگاه قضا و ‌نهاد وکالت برای برقراری عدالت در کشور، افزود: دستگاه قضا و نهاد وکالت همچون دو بال برای برقراری عدالت هستند و به همین خاطر است که آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه کشور به هماهنگی هر چه بیشتر این دو بال جهت تحقق عدالت هر چه بیشتر در کشور تاکید کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به ابلاغ و اجرای سند تحول قضاییه در کشور، یادآورشد: این سند قرار است در استان مرکزی علاوه بر قضات، مدیران و مسئولان دستگاه قضا در اختیار گروه های اجتماعی، وکلا، کارشناسان قضایی و غیره برای اعمال نظر و بومی سازی در استان قرار گیرد.
رییس کل دادگستری استان مرکزی تاکید کرد: سند تحول قضایی برگرفته از تجربه حداقل ۴۰ ساله نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران در تمامی ابعاد و حوزه ها است، برای تهیه و تدوین این سند ساعت ها کار کارشناسی صورت گرفته است و در آن چالش ها، ابرچالش ها، مشکلات، آسیب های دستگاه قضایی دیده و بررسی شده و خلاصه آن تبدیل به سندی شده وبه تمامی دادگستری های سراسر کشور ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: این سند همانطور که در مقدمه آن نیز آمده به دنبال دو اولویت محوری است در اولویت اول به دنبال این است که مجموعه مدیریت قضایی در سرتا سر کشور به یک کارآمدی دست پیدا کند که این مجموعه مدیریتی می تواند از صف تا ستاد قوه قضاییه، مرتطبین با قضا و قضاوت همچون جامعه وکالت، ضابطین قانون و هر فردی که به طور مستقیم در فرآیند دادرسی و اجرای عدالت مرتبط است، را شامل شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: اولویت محوری دوم سند تحول قضا بحث مبارزه با فساد درون و بیرون سازمانی است، انتظاری که رئیس قوه قضاییه و به طبع آن دستگاه قضا استان دارد، این است که بر روی این سند کار، بحث و بررسی کارشناسی شود که انتظار می رود کانون وکلای استان مرکزی، کارگروه علمی و پژوهشی برای بررسی و کار کارشناسی بر روی سند تحول قضایی تشکیل دهد که راهکارها و پیشنهادات مثبتی جهت رفع نواقص سند ارائه گردد تا استان مرکزی از این نظام تحول و از این حرکت با پیشرانه سرعت و دقت با کمیت و کیفیت که همراه است، عقب نماند.
رییس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به مصوبه اعلامیه جهانی حقوق کودک در سال۱۹۵۹میلادی، گفت: این مصوبه با تطورات سه دهه و سی ساله ای نیاز به تکمیل و بازنگری داشته است و دقیقا در سال ۱۹۸۹ سازمان ملل متحدد با نگاه جدید و تجربیاتی که از سی سال اجرای اعلامیه جهانی حقوق کودک به دست آورده بود، کنوانسیون حقوق کودک را تصویب می کند.
وی گفت: تصویب این کنوانسیون انتهای راه برای احقاق حقوق کودکان نیست زیرا امروزه کودک سه ساله به مراتب بیشتر از کودکی که بیست سال قبل ۱۰ ساله اش بوده است، می فهمد.
وی اضافه کرد: امروزه برای خانواده ها به طور شفاف، ملموس شده است که روند زندگی، ارتقای زندگی، فهم زندگی، فهم اجتماعی و فهم تکنولوژی در کودکان امروز بیش از کودکان دهه های گذشته بالا رفته است. هر چند با توجه به رشد و فهم بالای کودکان نسبت به دهه های گذشته پروتکل ها و الحاقیه هایی به کنواسیون حقوق کودک اضافه شده است ولی می طلبد که این پروتکل به روزرسانی شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به ملحق شدن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۲ به کنوانسیون حقوق کودک، گفت: ملحق شدن کشور ما به این کنوانسیون با شروطی همچون همخوانی با حقوق داخلی کشور، دیده شدن جایگاه فقهی و اسلامی کشور و در تعارض نبودن با شرعیات دین همراه بوده است.
وی افزود: در معاهده ای که بین جمهوری اسلامی ایران و کنواسیون حقوق کودک مصوب شد به صراحت ذکر شده است که اگر جایی اختلافاتی در پروتکل کنوانسیون حقوق کودک با حقوق داخلی کشور وجود داشته باشد، اولویت با حقوق داخلی جمهوری اسلامی ایران است و این کنواسیون برای جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نباشد.
رییس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه کشورهایی از جمله آمریکا به دلیل اینکه معتقد است حقوق داخلی این کشور برتر است، به این کنوانسیون ملحق نشد، یادآورشد: با وجود نقاط مثبتی که این کنوانسیون دارد ولی ایرادات و نقدهای فراوانی به آن وارد است و در واقع برخی از پروتکل های این کنوانسیون در تعارض با شرعیات، روح اسلام و قوانین فقهی کشور است و در کنار این موارد باید این نکته را مد نظر داشت که حقوق داخلی کشور به معنای واقعی برجسته، پیشرو، بسیار مستدل و منطقی است زیرا حقوق داخلی کشور برگرفته از فقه است و این فقه برگرفته از شرع انور است و این شرع برگرفته از تعالیم آسمانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار