مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مردم خود درمانی نکنند.
کد خبر: ۹۳۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹ 24 January 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر ژیلا محسنی افزود: تجویز و مصرف خودسرانه دارو، خطرناک بوده و می تواند عوارض جدی و جبران ناپذیری داشته باشد.
وی اظهار داشت: متاسفانه خوددرمانی در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل شده و کمتر کسی برای بیماری‌های ساده به پزشک مراجعه می‌کند.
وی تاکید کرد: افراد برای درمان یا سراغ جعبه داروها می‌روند یا با مراجعه به داروخانه اقدام به خرید دارویی می‌کنند که خودشان برای خودشان تجویز کرده‌اند، حتی به دلیل فرهنگ نادرست مصرف دارو معمولاً داروهای بیشتری از داروخانه‌ها تهیه می‌شود تا برای روز مبادا ذخیره شود.
دکتر محسنی همچنین به تخلف بودن تجویزهای اینترنتی اشاره کرد و گفت: اساساً ما چیزی به نام تجویز اینترنتی نداریم و همه تجویز‌های اینترنتی تخلف محسوب می‌شوند.
مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: با توجه به وضعیت موجود و شیوع بیماری کرونا تاکید می‌کنیم که مردم خوددرمانی نکنند، به ویژه در خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها،چون مصرف بی‌رویه و نادرست آن باعث می‌شود که میکروب‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند.
وی یادآورشد: مصرف آنتی‌بیوتیک یا هر داروی دیگری باید با تجویز پزشک باشد چون هر دارویی حتی استامینوفن عوارض دارد.
وی تاکید کرد: گاهی ممکن است افراد وارد سایت پزشکی شوند و از او مشاوره بگیرند، توصیه می‌کنیم قبل از این کار به سایت سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند و با وارد کردن نام و نام‌خانوادگی پزشک مورد نظر از داشتن پروانه آن مطمئن شوند چراکه تخلفات زیادی مخصوصا در زمینه طب سنتی در این زمینه داشته و داریم و هر کسی که توانایی راه اندازی سایت را داشته باشد، به نام پزشک فعالیت می‌کند.
دکتر محسنی گفت: ما هیچکدام از این اقلام دارویی که از طریق ماهواره تبلیغ و فروخته می شوند را تایید نمی‌کنیم و به مردم هم توصیه می کنیم گول اینگونه تبلیغ ها را نخورند، چراکه همه آنها یک شماره تماس اعتباری در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و اگر برای کسی عارضه‌ای اتفاق بیفتد هیچ کسی نمی‌تواند پیگیری کند.
وی افزود: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برچسب سیب سلامت دارد و بارکدی روی آن خورده می‌شود و هر فردی محصول را از هر جا خرید کند می‌تواند بارکد را خراش دهد و از طریق پیامک از اصالت آن مطمئن شود.
وی گفت: متاسفانه متقلبان از همین سامانه نیز تقلب کردند، زیرا هر بارکدی بارکد صحیحی نیست و شماره تماسی که روی بارکد درج شده باید 2000880 باشد در حالی که در موارد تقلبی شماره تماس دیگری درج شده و زمانی که فرد استعلام می‌گیرد اعلام می‌شود که کالا صحیح است اما نیست، بنابراین بهترین کار این است که مکمل‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنیم و از داروساز هم مشورت بخواهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار