رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت:پرونده سنگ نگاره‌های تیمره برای ثبت جهانی تهیه می‌شود.
کد خبر: ۹۳۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸ 07 January 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی مشهدی افزود: در نشستی که روز گذشته با رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و فرماندهی یگان حفاظت شهرستان گلپایگان برگزار شد مقرر شد پرونده این آثار با ارزش تاریخی با همکاری هر دو استان تهیه و مقدمات آن برای ثبت جهانی انجام شود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت: با توجه گستره وسیع این سنگ نگاره‌های تاریخی و کثرت تعداد این آثار تاریخی که در بین استان‌های همجوار اصفهان، مرکزی و لرستان قرار دارد تعامل و همکاری یگان حفاظت این استانها در حفاظت، از این آثار ارزشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.
مشهدی افزود: سنگ‌نگاره‌های تیمره با توجه به ارتباط با منظر طبیعی بکر منطقه و تنوعی که از نظر نقش دارد، قابلیت بالقوه برای ثبت جهانی دارد و زمینه‌ ثبت جهانی این اثر ارزشمند را همچون سنگ نگاره‌های «قوبوستان» در جمهوری آذربایجان امکان‌پذیر است.
او یادآورشد: در این منطقه جدای از سکونتگاه‌های انسانی، بیش از ۲۱ هزار سنگ نگاره و چند کتیبه تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از اسلام و دوره اسلامی شناسایی شده است.
او اظهار داشت: بررسی و پژوهش‌های میدانی صورت گرفته براساس پراکندگی مناطق دارای سنگ‌نگاره و نیز تنوع نقوش آن‌ها نشان دهنده ظرفیت نامگذاری و معرفی استان مرکزی به عنوان «پایتخت سنگ نگاره های ایران» است.
مشهدی یادآور شد: یکی از مهمترین و شاید کاملترین مجموعه سنگ‌نگاره کشور که در خمین قرار دارد، نمادها، کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌های تاریخی منطقه تیمره است. این نگاره‌ها نشات از تجربیات عینی و باورهای اعتقادی و فرهنگی انسان‌های دوره باستان است و با مروری بر صفحه‌های صخره‌ای منطقه تیمره خمین در می‌یابیم که چگونه انسان‌های اولیه دانش و تجربه کسب شده خود را از طریق این نمادها به نسل‌های بعد از خود انتقال داده‌اند.
منطقه تیمره بخش وسیعی از خاک استان مرکزی در جنوب شرق شهرستان خمین و حد فاصل این شهرستان با شهرستان گلپایگان را دربر می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار