رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات از کشف یک مجموعه سنگ‌نگاره جدید در شهر نیم‌ور محلات خبر داد.
کد خبر: ۹۲۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶ 29 December 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، مهدی لعل بار افزود: به همت دوستداران تاریخ و فرهنگ شهر نیم‌ور تعداد دیگری سنگ‌نگاره در کوههای جنوب و جنوب غرب نیم‌ور یافت شده است.
وی یادآورشد: این مجموعه نویافته شامل تعدادی نقش کنده بر روی صخره‌هاست و به لحاظ باستان‌شناسی و تاریخی حائز اهمیت فراوان است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات افزود: تعداد این نقاشی‌ها بیش از ۶ مورد است و اندازه این نقوش از دو تا ۱۷ سانتیمتر متفاوت است و به صورت پراکنده در یک مجموعه منسجم و یک محیط فرهنگی- تاریخی قرار دارند.
لعل بار گفت: کارشناسان قدمت این نگاره‌های صخره‌ای نویافته را متعلق به هزاره دوم تا نهم قبل از میلاد می‌دانند.
او اظهار داشت: نقش‌های این مجموعه‌ی نویافته در اطراف شهر نیم ور نقوش حیوانی و اکثر آنها نقوش بزكوهی است که از دیدگاه تاریخ هنر و باستان‌شناسی حاوی اطلاعات ارزشمندی برای پژوهشگران این عرصه خواهد بود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات افزود: نقش بزكوهی به مضمون آبخواهی، زایندگی، بركت و محافظت است كه در نمادشناسی جهانی هم مضمونی شبیه ایران دارد زیرا اغلب آنها در كنار رودخانه كه گذر آب بوده قرار دارد.
او یادآور شد: با کشف این مجموعه تاکنون ۱۲۶ نقش نگاره‌ صخره‌ای در شهر نیم ور کشف شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار