معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از ۱۳۸ پرونده فوت در استان که شامل فوت های مشکوک، محتمل و قطعی بوده بررسی شدند، یعنی صرف نظر از PCR+ هر بیماری که با مشکل تنفسی به مراکز درمانی مراجعه و فوت کرده اند، علت یابی شدند.
کد خبر: ۹۲۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷ 29 November 2020

 


به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهمن صادقی سده افزود: علیرغم آموزش ها و اطلاع رسانی های مکرر، ارزیابی ها حاکی از این است که برخی از افراد بیماری کرونا را جدی نمی گیرند و یا به علت ترس از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می کنند، که زمانیکه به بیمارستان منتقل می شوند دیر شده و تقریبا نمی توان کاری برای آنها انجام داد.
وی به افراد توصیه کرد: در اولین روزهایی که کوچکترین علائم مشکوک را در خود مشاهده می‌کنند به یکی از مراکز بهداشتی درمانی، کلینیک های ۱۶ ساعته، مطب‌های خصوصی (متخصصین عفونی، داخلی و یا عمومی) مراجعه و تعیین تکلیف در خصوص بستری و یا قرنطینه و ماندن در منزل را به پزشکان واگذار کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: ۵۹ درصد از این ۱۳۸ پرونده، بیش از چهار روز قبل از اولین مراجعه، علائم مشکوک را در خود احساس می‌کردند، همچنین اولین تست pcr در ۶۸/۹ درصد موارد و اولین گرافی سینه در ۷۱ درصد موارد در اورژانس انجام شده است که این دو شاخص دال بر مراجعه دیرهنگام بیماران است.
وی با اشاره به این موضوع که ۶۳/۸ درصد از بیماران به هنگام مراجعه به اورژانس درصد اشباع اکسیژن کمتر از ۸۰ درصد را داشته اند، یادآورشد: متاسفانه این موضوع نشان می‌دهد اولین مراجعه به مراکز درمانی در مراحل حاد بیماری می باشد و این مراجعه دیرهنگام دلیل اصلی مرگ و میر بیماران است.
دکتر صادقی گفت: آمارها نشان دهنده این است که ۷۶/۸ درصد از بیماران فوتی بیماری های زمینه ای همچون فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی داشتند، بنابراین نیاز است که این ۳ گروه به علاوه افراد چاق و دارای چربی خون و بیماری های زمینه ای دیگر، بیشتر از گذشته به سلامتی خود اهمیت دهند و به خاطر ترس از کرونا مراقبت های درمانی خود را به تعویق نیاندازند، زمانیکه مراقبت های درمانی این گروه ها منظم انجام گیرد در صورت ابتلا نیز، درمان ها پاسخگو خواهند بود و مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.
وی تاکید کرد: حدود ۷۰ درصد متوفیان بین ۶۹ تا ۸۵ سال سن داشتند، همچنین آمارها حاکی از این است که تعداد موارد مرگ و میر در مردان به ‌مراتب بیشتر از زنان است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: اولین ویزیت در زمان پذیرش بیماران اورژانس، در ۹۸ درصد موارد در پانزده دقیقه اول انجام می گیرد که نشان دهنده ارائه خدمات با کیفیت و قابل قبول تا عالی می باشد.
دکتر صادقی افزود: امید می رود مردم توجه جدی به این بیماری داشته باشند و در صورت احساس کوچک‌ترین علائم نظیر خارش در گلو، گلو درد، تب، لرز، سرفه و دیگر علائم سرماخوردگی با سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند و در تمامی مراحل رعایت نکات بهداشتی را حائز اهمیت بدانند تا بتوان بهتر از گذشته این بیماری را کنترل کرد و شاهد روند کاهشی مبتلایان و متوفیان در استان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار