رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت: پل‌های تاریخی حاجی‌خان و پل جدید روستای جلماجرد شهرستان خمین در راستای افزایش استحکام بنا مرمت می‌شود.
کد خبر: ۹۱۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ 23 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی مشهدی افزود: دیواره‌های روی پل حاجی‌خان به ارتفاع ۸۰ سانتیمتر که نقش جان‌پناه را دارند و همچنین دیواره‌های پل جدید که در فاصله ۱۰۰متری پل حاجی‌خان واقع شده بازسازی، مرمت و بندکشی می شود.
او با اشاره به اینکه آخرین بار در چهار سال گذشته دیواره‌ها و پایه‌های جانبی این پل مرمت شده است یادآورشد: متأسفانه به دلیل عدم رعایت مسایل فنی جاده و تردد انواع خودرو سنگین به این آثار تاریخی آسیب جدی وارد شده است که طرح مرمت آن با هدف ماندگاری بیشتر این میراث ارزشمند تاریخی اجرا می‌شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خمین با بیان این‌که برای مرمت این پل‌های تاریخی ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است افزود: پل تاریخی حاجی‌خان شهرستان خمین روی رودخانه اناربار یا قم‌رود در ورودی روستای جلماجرد و در کنار محوطه تاریخی گلماگرد عتیق واقع شده است و پل جدید به فاصله ۱۰۰ متر در داخل این روستا، دو پلی هستند که محل عبور تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک و همچنین برای تردد اهالی این روستا در گذشته‌ها بوده است.
او تأکید کرد: مشارکت مردم روستا، اداره راهداری و پلیس راه شهرستان با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حفظ و حفاظت از این آثار بسیار موثر است.
مشهدی افزود: مجموعه پل‌های حاجی‌خان و پل جدید از بناهای به جا مانده از دوره های قاجار و پهلوی اول است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار