مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان در ماه های مهر و آبان، با تعداد متوفیان مجموع هفت ماه گذشته (یعنی از زمان شیوع تا شهریور) برابری می کند.
کد خبر: ۹۱۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱ 22 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر رحمت الله مرادزاده افزود: طبق آخرین بررسی ها در یک دوره ۵۰ روزه آمار متوفیان با آمار ۷ ماه قبل برابری می‌کند که این موضوع بسیار نگران کننده و قابل توجه بوده است.
وی اظهار داشت: زنان بیشتر از مردان به بیماری کرونا مبتلا می شوند اما در مقابل آمار فوتی گروه مردان بالاتر است، همچنین گروه سنی ۶۰ الی ۷۰ سال بیشترین میزان مرگ و میر و پس از آن گروه سنی زیر ۵ سال و سپس گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال در این دو ماه بیشترین میزان متوفیان را به خود اختصاص داده اند.
وی با اشاره به اینکه ۲۷ درصد متوفیان بر اثر کرونا در این دو ماه سابقه بیماری فشار خون، ۲۴ و نیم درصد مبتلا به دیابت و ۲۱ درصد سابقه بیماری های قلبی عروقی داشتند، تاکید کرد: این سه گروه از بیماران باید از خودشان بیشتر از سایرین مراقبت کنند چرا که جزء گروه های پرخطر هستند.
مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآورشد: متاسفانه آمارها حاکی از این بوده که ۵۰ درصد افراد دیابتی به خاطر ترس از کرونا مراقبت های درمانی خود را لغو کرده اند و همین موضوع باعث به تعویق افتادن مراقبت های درمانی، شده است.
دکتر مرادزاده افزود: از نظر توزیع فراوانی شغل متوفیان، زنان خانه دار ۴۴% و بعد از آن بازنشستگان با ۴۱% هستند و این نشان می دهد افراد شاغل به هنگام بازگشت به منزل از محل کار خود، آلوده شده و با عدم توجه به پروتکل ها بهداشتی، به افراد منزل نیز انتقال و آنان را نیز مبتلا می کنند.
وی هشدار داد: شکل گیری زنجیره انتقال بیشتر در بطن خانواده‌ها رخ می دهد یعنی زمانی که افراد از سر کار به منزل برگشته و خیلی راحت ماسک را برداشته و فاصله اجتماعی را نیز رعایت نمی‌کند، بنابراین آمار ابتلا و مرگ و میر در داخل خانواده ها افزایش می یابد.
وی رسیدن به چرخش ۶۰ % ویروسی را شرط کنترل و مدیریت این بیماری ذکر کرد و گفت: با مشارکت معاونت بهداشتی و وزارت بهداشت بر روی نمونه خون تصادفی گروهی از افراد جامعه دانشگاه علوم پزشکی اراک آزمایشی صورت گرفت و واکنش ایمنی بدن آنها در مقابل ویروس کرونا سنجیده شده است، که چرخش این ویروس و میزان انتقال آن در استان عددی حدود ۱۱ % گزارش شده است پس بنابراین فاصله ی زیادی تا رسیدن به عدد مطلوب که همان ۶۰ % است داریم و باید تا رسیدن درمان قطعی و عدد مورد نظر با صبر و شکیبایی، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.
دکتر مرادزاده در پایان با برشمردن چهار نوع سطح پیشگیری و درمان در نظام سلامت کشور تحت عنوان پیشگیری مقدماتی و سطوح یک، دو و سه، سطوح ۲(ارائه خدمات به بیماران سرپایی) و ۳(ارائه خدمات به بیماران بیمارستانی و خدمات ویژه و بیماران بد حال) را وظیفه دولت و دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: سطح یک و همچنین پیشگیری مقدماتی، به سبک زندگی مردم و جامعه باز می گردد و بسیار مهم و تاثیرگذار می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار