متخصص بیماری های نوزادان و کودکان گفت: برای جلوگیری از ابتلاء نوزادان به کرونا، لازم است مادران اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند.
کد خبر: ۹۱۷۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵ 19 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سعید عالی نژاد افزود: با توجه به اینکه تاکنون داروی ضد ویروس خاصی برای نوزادان کشف نشده و نمی توان برای آنها ماسک زد، بنابراین بهترین کار جلوگیری از ابتلاء نوزادان با انجام یکسری از اقدامات پیشگیرانه است که عمدتاً باید توسط مادر انجام شود.
وی اظهار داشت: واکسیناسیون نوزادان نباید به هیچ عنوان متوقف یا حذف شود و مادران باید با هماهنگی با مراقبین سلامت، ساعات خلوتی را برای مراجعه به مراکز بهداشتی انتخاب کنند تا از هرگونه تجمع و ازدحام جلوگیری شود.
این متخصص بیماری های نوزادان و کودکان تاکید کرد: نوزادانی که در تماس با افراد مشکوک و یا مادر مبتلا بوده اند، احتمال ابتلا به کرونا در آنها بالاست، همچنین اگر مادر مبتلا باشد ۱۴ روز قبل از زایمان و ۲۸ روز پس از تولد می تواند نوزاد را نیز آلوده کند.
وی افزود: نوزادانی که علامت ندارند نیز جزء گروه های مشکوک به حساب آمده و باید قرنطینه شوند.
دکتر عالی نژاد گفت: طیف وسیعی از علائم از جمله بی حالی، خواب آلودگی، تب یا افت دما، خوب شیر نخوردن، علائم گوارشی از جمله اسهال و استفراغ، علائم تنفسی مثل سرفه، تند نفس کشیدن و سخت نفس کشیدن ممکن است در نوزادان دیده شود که تمامی آنها باید توسط متخصصین ارزیابی شده و در صورت نیاز تست کرونا از حلق و بینی نوزادان گرفته شده و درمان حمایتی و علامت درمانی تا بستری در بیمارستان برای نوزادان انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه بهترین ماده غذایی برای نوزادان، شیر مادر است، اضافه کرد: مادران مبتلا به کرونا منعی برای شیر دادن به نوزاد ندارند و اگر حال عمومی خوبی دارند می توانند شیر خود را دوشیده و یا با زدن ماسک، شستن سینه ها و دست ها، فرزند خود را شیر دهند و پس از شیردهی نیز حتما فاصله طولی را رعایت کنند.
دکتر عالی نژاد گفت: حدود ۲ درصد نوزادانی که مادران آنها به کرونا مبتلا هستند، ممکن است به کرونا مبتلا شده و با این بیماری به دنیا بیایند، پس بنابراین می طلبد که جامعه هدف به خصوص مادران باردار، پروتکل های بهداشتی را با جدیت بیشتری نسبت به بقیه رعایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار