مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار پرنده به تالاب میقان مهاجرت کرده اند.
کد خبر: ۹۱۶۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸ 15 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی ، رضا میرزائی با اشاره به بازدیدروز گذشته از تالاب میقان ،با اشاره به وضعیت پرندگان مهاجر این زیستگاه افزود: تا انتهای آبان بیشترین مهاجرت پرندگان در تالاب میقان اراک انجام می‌گیرد که جمعیت پرندگان مهاجر به بیش از ۱۶ هزار قطعه هم می‌رسد.
وی گفت : تالاب میقان زیستگاه ۲۰۸گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب میشود که مهمترین آنها درنای خاکستری ،چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز است و بیشترین گروه پرندگان مهاجر درناها هستند که به همین مناسبت چندسالی است که ۱۵ آبان‌ماه به همت سازمان‌های مردم نهاد در استان مرکزی به نام روز درنا نامگذاری شده است.
وی یادآورشد: یکی از عوامل مهم در حفظ حیات تالاب و زیستمندان و پرندگان مهاجر وجود آب است، و اگر توازن آبی تالاب به هم بخورد علاوه بر برهم خوردن اکوسیستم تالاب ،حیات منطقه نیز دچار چالش میشود.
میرزایی افزود: تالاب میقان در مناطق مرکزی کشور، تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز و دارای قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر است، از طرفی بواسطه ورود پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اراک به میزان یک مترمکعب در ثانیه پایداری منابع آب در منطقه حاکم است و رودخانه‌های فصلی دارای آب در فصل بارندگی به این سمت هدایت می‌شوند.
وی اضافه کرد: حفظ این تالاب به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است واززمان مهاجرت پرندگان و استقرار آنها در تالاب گشت های کنترل و محافظت از منطقه افزایش یافته و تاکنون مشکلی از بیماری و تلفات در گونه‌های مختلف مشاهده نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی درتمامی مناطق استان ممنوع است و امسال هیچ گونه پروانه ای برای شکار پرنده صادر نشده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفین برخورد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار