رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان گفت: طرح آبخیزداری به روش کپه‌کاری با کشت بذر باریجه در سطح ۲۵۰ هکتار از مراتع روستای خاوه از حوزه آبخیز مشهد اردهال این شهرستان اجرا شد.
کد خبر: ۹۱۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳ 15 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،سید «ابوالفضل نصرالهی» افزود: به منظور اجرای این طرح به ازای هر هکتار ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال اعتبار تخصیص یافته و قرار است در مجموع در ۳۵۰ هکتار از مراتع روستایی اجرا شود.
وی اظهار داشت: عملیات کپه‌کاری در راستای اصلاح و احیای مراتع و با هدف ایجاد پوشش گیاهی مناسب، جلوگیری از بروز سیلاب‌های سطحی، ذخیره نزولات به روش بیولوژیک و کاهش فرسایش خاک اجرا می‌شود.
وی کاهش میزان هدر رفت آب حاصل از بارندگی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و در نتیجه کمک به افزایش علوفه در منطقه را از جمله مزایای اجرای عملیات بیولوژیکی در اراضی ملی اعلام کرد.
کپه­‌کاری از سال ۱۳۶۴ و بر اساس دستورالعمل روشهای اجرایی احیا و اصلاح مراتع کوهستانی اجرایی شده و در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفر شده قرار گرفته و روی آن خاک ریخته می‌شود.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی، دارای ۲۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی است که ۶۶ هزار هکتار آن مراتع درجه یک، ۶۶ هزار هکتار مراتع متوسط و بقیه فقیر و بسیار فقیر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار