رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: دستیابی به توسعه پایدار در زمینه امنیت غذایی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی است.
کد خبر: ۹۱۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵ 12 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، حسین کلانتری در نخستین نشست کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از معیارهای توسعه انسانی، امنیت غذایی و هدف اصلی کشور دستیابی به این موضوع مهم است، افزود: امروز کشور در شرایط ویژه ناشی از شیوع بیماری کروناست.
وی یادآورشد: همه مسائل و مشکلات با همت همه برطرف می‌شود به‌طوری که مقام معظم رهبری در این زمینه بیان کردند؛ آحاد مردم و مسئولان کشور بدانند حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور فقط به دست مردم و اتکا به توان و ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر است و نه با اتکا به بیگانه، بنابراین باید با اتکا به دانش و ظرفیت‌های داخلی حرکت کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: امنیت غذایی را زمانی احساس می‌کنیم که همه مردم در تمام زمان‌ها به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشندبنابراین موجودبودن غذا، دسترسی به آن و پایداری در دریافت غذا سه رکن اساسی در امنیت غذایی است.
کلانتری اضافه کرد: در کشور ما مسئله امنیت غذایی در بُعد کمی مصرف، مشکلات کمتری دارد، اما در بُعد کیفی مشکلاتی وجود دارد که ازجمله مشکلات می‌توان به الگوی مصرف اشاره کرد.
وی گفت: ذائقه و دانش تغذیه‌ای خانواده‌ها در نحوه تخصیص بودجه برای بهترین نوع غذای در دسترس نیز مشکل دیگری است و مشکل سوم در این زمینه عدم همکاری سازمان‌ها و نهادها با یکدیگر در زمینه امنیت غذایی است که باید در این زمینه مسئولان و نهادها همکاری بیشتری داشته باشند.
وی توضیح داد: باتوجه به افزایش جمعیت، افزایش تولید مواد غذایی هر روز مشکل‌تر می‌شود که مهم‌ترین موضوع در این زمینه توسعه پایدار است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: براساس گزارش فائو یک‌سوم غذای تولیدشده در جهان هرساله به سبب زیرساخت‌های ضعیف، نحوه بسته‌بندی، افزایش قیمت و سایر موارد هدر می‌رود و امروزه امنیت غذایی به سبب افزایش گرسنگی در جهان، نبود تعادل در رژیم غذایی روزانه، نابودی محیط زیست و منابع طبیعی یکی از مهم‌ترین مسائل جوامع بشری است، بنابراین دستیابی به توسعه پایدار در زمینه امنیت غذایی، از شرایط اصلی تحقق امنیت ملی و ارکان توسعه اقتصادی است.
کلانتری اضافه کرد: با نگاهی به دوران ۴۰ ساله گذشته و شروع انقلاب اسلامی تاکنون و حوادث و اتفاقاتی که در طول این دوران برای کشور رقم خورده به‌ویژه جنگ تحمیلی، تحریم‌های ناجوانمردانه، بلایای طبیعی، بیماری همه‌گیری در سطح دنیا و جنگ بیولوژیک می‌توان گفت امنیت غذایی و توسعه پایدار اهمیت دوچندان یافته است.
وی یادآورشد: با نگاهی به دهه گذشته و تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه نامگذاری سال به‌ویژه سال جاری که به نام سال جهش تولید مزین شده است، می‌توان دغدغه موجود در زمینه تولید، امنیت و پایداری به‌ویژه در زمینه تولیدات کشاورزی و صنایع غذایی را درک کرد و با ایجاد هماهنگی بین نهادها و ایجاد زنجیره‌ غذایی و تولید به تأکیدات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشاند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار