رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: هم اینک جهان با سه چالش عمده در حوزه غذایی ازجمله افزایش گرسنگی در جهان، نبود تعادل در رژیم غذایی و در معرض نابودی قرار گرفتن محیط‌زیست مواجه است که باید با مدیریت علمی مبتنی بر دانش و تکنولوژی حل شوند.
کد خبر: ۹۱۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳ 12 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، افشین اسماعیلی‌فر در نخستین نشست دبیرخانه کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امنیت غذایی دسترسی همه مردم به مواد غذایی سالم است افزود: توسعه پایدار، ایجاد تعادل بین توسعه منابع و محیط‌زیست است به‌طوری که پایداری در حوزه منابع طبیعی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد و زمانی توسعه پایدار می‌شود که اجتماع، محیط‌زیست و اقتصاد در نقطه‌ای به تعادل برسند.
وی یادآورشد:امروز تهدیدات نظامی جای خود را به تهدیدات اقتصادی دادند و می‌توان به تورم، میزان تولید ناخالص داخلی، سرانه ذخیره ارزی، قدرت خرید و سایر مسائل اشاره کرد.
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: با بررسی ارتباط امنیت غذایی و امنیت ملی به این نتیجه می‌رسیم که در شرایط تحریم نیازی به گزینه نظامی برای جمهوری اسلامی نبود به همین سبب امنیت غذایی، سیاست امنیت ملی است و در ابعاد مختلف منابع انسانی، اجتماعی، اقتصادی و سایر موارد ارتباط مستقیم دارد.
اسماعیلی‌فر ادامه داد: به همین سبب در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری از ۲۴ بند حدود هشت بند تأکید در حوزه کشاورزی بوده به‌طوری که در زمینه امنیت غذایی بر افزایش کمی و کیفی تولید تأکید شده است.
وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های مهم و تأثیرگذار در زمینه امنیت غذایی ضریب خودکفایی محصولات غذایی است که از سال ۸۰ به بعد در محصولاتی ازجمله گندم و برنج در مقایسه با سایر مواد غذایی ضریب خودکفایی پایین آمد.
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: پژوهشکده امنیت غذایی از آغاز تأسیس چهار محور ازجمله عقد تفاهم‌نامه ملی و بین‌المللی در حوزه‌های تحقیقاتی پژوهشکده، معرفی ارقام جدید دانه‌های روغنی، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، ایجاد بانک بذر دانه‌های روغنی و کنترل کیفیت را به‌عنوان اولویت کاری خود تعیین کرد و در این راستا اقدام می‌کند.
اسماعیلی‌فر مطرح کرد: در زمینه مراکز تحقیقاتی عضو کنسرسیوم می‌توان گیاهان دارویی، سلامت و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، غذا و شیرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، فناوری‌های نوین تولید غذای سالم دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین و علوم دامی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر را نام برد.
وی توضیح داد: خشکسالی، خالی شدن روستاها از سکنه، ضایعات گسترده مواد غذایی، الگوی مصرف نامناسب گندم و نان، الگوی تغذیه نامناسب، کمبود سیلوها و سردخانه‌های نگهداری مواد غذایی از تهدیدها و نقاط ضعف در زمینه امنیت غذایی است که باید در این راستا با همکاری نهادها اقدامات لازم انجام شود و از فرصت‌ها به‌خوبی استفاده کرد.
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی استان مرکزی اضافه کرد: می‌توان با وجود ذخایر بالقوه آبزیان در کشور، تنوع اقلیمی و اکولوژی برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی با تکمیل پروژه‌های سدسازی در راستای مهار آب‌های سطحی و سایر موارد اقدام کرد.
اسماعیلی‌فر با بیان راهکارهای اجرایی گفت: با توجه به ضریب خودکفایی محصولات استراتژیک در افق سال ۱۴۰۰ طبق اسناد بالادستی و محدودیت منابع تولید ضرورت تدوین استراتژی جامع امنیت غذایی کشور بیش از هر زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
نخستین نشست دبیرخانه کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی با پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور عبدالله‌ محمدی مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی، حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، برخی از مدیران و معاونان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و رؤسای مراکز تحقیقاتی علوم و صنایع غذایی واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، برخی از معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی و مدیران سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در استان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن امام خمینی(ره) واحد اراک برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار