رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در حال حاضر واکسن آنفولانزا در داروخانه های استان توزیع نشده و در انتظار اعلام وزارت بهداشت و تحویل نوبت سوم سهمیه دانشگاه برای توزیع می باشیم.
کد خبر: ۹۱۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳ 10 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان افزود: ۱۶ هزار و ۲۰۰ واحد واکسن آنفلوآنزا با هدف جلوگیری از ابتلای گروه‌های پرخطر به این بیماری فصلی در استان مرکزی توزیع شد.
وی یادآورشد: این میزان واکسن ۲ نوبت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گرفته که با رعایت اولویت و دستورالعمل‌های ابلاغی بین گروهای هدف توزیع شد.
متولی سلامت استان مرکزی اظهار داشت: اولویت تزریق این واکسن به ترتیب برای مادران باردار، پرسنل درمانی و جانبازان استان بوده که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توزیع شده است.
وی تاکید کرد: هنوز نوبت سوم سهمیه از سوی وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه قرار نگرفته و به محض دریافت این سهم، متعاقبا اعلام خواهیم کرد.
دکتر جمالیان افزود: در گام بعدی واکسن آنفلوآنزا، بیماران مبتلا به انواع امراض سخت درمان در استان واکسینه خواهند شد و بیماران خاص استان سهمیه اختصاصی دارند.
وی یادآورشد: پنج هزار و ۳۰۰ مادر باردار در استان مرکزی با شیوع موج سوم کرونا و آغاز فصل سرما، با هدف تقویت سیستم ایمنی بدنشان، واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: واکسن آنفلوآنزا در دو مرحله به استان مرکزی تحویل داده شد و مرکز بهداشت نیز این اقلام را بین حوزه شهری و روستایی تقسیم کردند.
وی افزود: با توجه به ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی و در اولویت قرار داشتن این گروه، تمام پرسنل در مراکز درمانی نیز این واکسن را دریافت کرده‌اند.
متولی سلامت استان مرکزی یاد آور شد: تزریق واکسن آنفلوآنزا تنها به‌ منظور پیشگیری از بیماری در افراد دارای نقص ایمنی بوده و ضرورتی ندارد که تمامی جمعیت استان آن را دریافت کنند.
وی با اشاره به شرایط بحرانی کرونا در استان مرکزی، گفت: شرایط استان مرکزی در روند ابتلا و شمار بیماران بستری کووید ۱۹ مطلوب نبوده و هر روز به تعداد افراد درگیر با کرونا افزوده می‌شود.
دکتر جمالیان در پایان ضمن اشاره به ضرورت استفاده از ماسک در همه اقشار جامعه، افزود: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن در کاهش میزان ابتلا به بیماری تاثیرگذار بوده و همه اشخاص باید این موارد را رعایت کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: حتی با عدم رعایت موازین بهداشتی توسط تعداد قلیلی از مردم، تمام جامعه در اثر آتش کرونا، شعله ور می شود.
دکتر جمالیان افزود: اگر پروتکل‌های بهداشتی (استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی) رعایت نشود با سرد شدن هوا و عدم تهویه هوا در فضاهای بسته، قطعا هیزمی برای شعله ور شدن آتش کرونا ایجاد می شود و ناقل بودن یک فرد منجر به ابتلای بیش از ۵۰ نفر خواهد شد و این بلای خانمان سوز همه را گرفتار می کند.
متولی سلامت استان مرکزی یادآورشد: طبیعی است که با سرد شدن هوا، پنجره و درب منازل و ادارات برای جلوگیری از سرمای هوا بسته خواهند شد و بدین صورت تهویه هوا صورت نخواهد گرفت و تجمع مردم در فضای بسته میزان سرایت و انتشار ویروس را دوچندان خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه عدم رعایت دستورالعمل ها و اجرایی شدن مصوبات منجر به افزایش هیزم‌های آتش کرونا خواهد شد، گفت: رعایت پروتکل ها منجر به ملایم شدن سیر صعودی می شود و هنر ما این بوده که بتوان افزایش آمار مبتلایان با ظرفیت ها و زیرساخت‌های درمانی همخوانی داشته باشد و در غیر اینصورت با یک بحران مواجه خواهیم بود.
دکتر جمالیان با اشاره به مصوبات ستاد مقابله با کرونا، افزود: اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی برخی صنوف غیرضروری به معنای قطع کامل زنجیره کرونا نبوده، بلکه سرعت سرایت و انتشار این ویروس از این طریق کاهش می یابد.
وی تاکید کرد: از طرفی عدم رعایت مصوبات از سوی مردم نیز مشکلات را دو چندان می‌کند، به عنوان مثال آرامستان‌ها تعطیل اعلام می‌شوند، اما متاسفانه مردم رعایت نکرده و صحنه‌هایی از تجمع مردم و اصرار بر ورود به آرامستان دیده می‌شود که زحمات کادر درمان را هدر می‌دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص پیش بینی روند خط سیر ابتلا به کرونا در استان، گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی و استانی رعایت و اجرا نشود، قطعا با سیر صعودی بیماری مواجه خواهیم بود و صعود نمودار مبتلایان با اولین موج سرد شدن هوا شتاب خواهد گرفت.
وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد شبانه شهری، یادآورشد: در حال حاضر بیشترین میزان درگیری افراد با کروناویروس مربوط به دورهمی های خانوادگی و میهمانی های شبانه به منظور دید و بازدید است که بر این اساس نسبت به اعمال محدودیت‌های تردد از ساعت ۲۱ به بعد امیدوار بوده و معتقدیم که محدودیت در ترددهای شبانه منجر به کاهش دورهمی های خانوادگی نیز خواهد شد.
دکتر جمالیان به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در منازل و دورهمی ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه با ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری کووید ۱۹ مابقی اعضای خانواده نسبت به رعایت پروتکل‌ها کم توجهی می‌کنند که خود عامل درگیری و شیوع بیماری است.
متولی سلامت استان مرکزی، تعطیلی کامل شهرهای سیاه و قرمز کرونایی را در قطع زنجیره کرونا موثر دانست و افزود: تعطیلی کامل شهرهای سیاه و قرمز که در فروردین ماه ۱۳۹۹ تجربه کردیم منجر به فروکش کردن بیماری کروناویروس خواهد شد.
وی به اعمال محدودیت و تعطیلی ضروری برخی صنوف نظیر آرایشگاه‌های زنانه، پوشاک، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شرایط قرمز و سیاه کرونایی همچنان برخی از تالارهای پذیرایی اقدام به برگزاری جشن های عروسی کرده که خود عامل شیوع بیشتر بیماری است.
وی با انتقاد از عدم اجرای مصوبات ستاد مبارزه با کرونا گفت: متاسفانه برخی از مصوبات نظیر اعلام تعطیلی مشاغل غیرضروری به مرحله اجرا در نمی‌آید و تا مادامی که مصوبات اجرا نشده و پروتکل ها رعایت نشود کرونا همچنان مهمان ماست.
دکتر جمالیان در ادامه به بیان وظیفه مردم و دولت در این روزهای سخت کرونایی پرداخت و افزود: وظیفه مردم و مدیران این است که اولا بحران کرونا را بپذیرند؛ متاسفانه تصور بخشی از جامعه این است که کرونا مشکل علوم پزشکی و حوزه سلامت کشور است و باید برای فروکش کردن آن تلاش کند و عملا هیچ ارگانی به جز صحبت کردن، هیچ کمکی به حوزه بهداشت و درمان نکرده‌ است، حرف های قشنگ زیادی گفته شده و مصوبات خوبی در جلسات بر روی کاغذ می‌آید، اما متاسفانه در مقام عمل و در پای اجرا، همکاری نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه مردم و مسئولان همکاری خوبی برای حفظ سلامت خود ندارند، افزود: تاب آوری و ظرفیت حوزه درمان نیز سقف معینی داشته و تشدید این وضعیت نگران کننده خواهد بود، چراکه فشارهای موجود خارج از ظرفیت و توان کادر درمانی است.
دکتر جمالیان با تاکید بر اینکه ظرفیت درمان استان به انتها رسیده است، اظهارداشت: اگر مردم رعایت نکنند و آمار مبتلایان همچنان افزایش یابد روزی خواهد رسید که حتی تخت عادی برای بستری کرونایی‌ها موجود نمی باشد و مجبور خواهند بود یا در محوطه بیمارستان یا در محل سکونت شان بستری شوند و یا حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار