مدیر پایگاه قنات جهانی ابراهیم آباد گفت: بام آب انبار جهانی ابراهیم آباد مرمت می شود.
کد خبر: ۹۱۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳ 05 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، شادی طهماسبی افزود: در این عملیات مرمتی سبک سازی، آوار برداری، اجرای عایق، آجر فرش و... انجام خواهد شد.
وی یادآورشد: اعتبار در نظر گرفته شده برای مرمت بام این بنا یک میلیارد ریال است.
مدیر پایگاه جهانی ابراهیم آباد افزود: قنات ابراهيم‌آباد به عنوان يكي از يازده قنات ثبت يونسكو سازه آبي بي‌بديلي است كه به طول تقريبي يازده كيلومتر از مادر چاه تا محضر موجب شكل‌گيري سكونتگاهي روستايي با عناصر وابسته از جمله آْب‌انبار، حمام‌ها و همچنين يك نظام تقسيم آب بسيار منحصربه فرد و شاهكار معماري ايران در طول ساليان متمادي به عنوان شريان اصلي حيات جامعه بشري با گذشت نقش تعيين كننده خود را نه تنها ازدست نداده بلكه افقهاي جديدي را پيش روي مهندسين، جامعه شناسان و... قرارداده است.
او ادامه داد: برنامه اصلي پايگاه قنات ابراهيم‌آباد معرفي هرچه بيشتر اين شاهكار معماري و عناصر پيرامون آن از قبيل راه قديمي شده كاشان به همدان منطقه حفاظت قله، كاروانسراها، بناها و محوطه های تاريخی شناسايی شده و درك بيشتر از تمدن كهن ايران در منطقه عراق عجم خواهد بود.
این اثر تاریخی – فرهنگی در سال ۱۳۹۳با شماره۳۱۱۵۰ به ثبت ملی رسید و با تلاش و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در تیر ماه ۱۳۹۵ در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار