معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت:مرمت بام سرای کاشانی مجموعه بازار تاریخی اراک آغاز شد.
کد خبر: ۹۱۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰ 01 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، سید محسن رحمتی افزود: انجام مرمت این بخش با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال، به صورت مشارکتی با کسبه سرا آغاز شده است.
معاون میراث فرهنگی استان مرکزی یادآورشد: از مبلغ یاد شده حدود ۳۰ درصد توسط کسبه و مابقی توسط اداره کل میراث فرهنگی تأمین شده است.
رحمتی اضافه کرد: مرمت بام بنا به شیوه سنتی و توسط استادکاران مرمت، منطبق بر الگوهای موجود در حال انجام و از نمونه اقدامات مناسب و متناسب با مجموعه بازار است که می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر فضاهای سرپوشیده در مجموعه فوق باشد.
او گفت: مرمت و نگهداری بازار اراک به عنوان شالوده و عنصر هویت‌ساز شهر یکی از مهمترین پروژه‌های مرمتی اساسی استان است و برای مرمت کامل آن، همراهی مالکین و دستگاه‌های دیگر نیز ضروری است.
رحمتی با اشاره به همكاري كسبه و بازاريان در مرمت بازار اراك، گفت: كسبه های كه رزق خود را از اين مجموعه تامين مي كنند بايد احساس وظيفه بيشتري در اين خصوص داشته باشند.
معاون میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: بازار اراک آخرين نسل بازارسازي کشور در دوره قاجار است كه نمونه‌ای بی بديل در اين حوزه و يكي از مهمترين بناهاي کشور است این بنای با ارزش تاریخی که برای ساخت آن از آجر، گچ، آهک و خاک رس کمک گرفته شده است، تلفیقی از معماری مدرن و سنتی ایران را در چهار جهت و در ۱۴ هکتار به نمایش گذاشته است و دارای هشت گذر است.
بازار اراک در ۱۰ آبان ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار