بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت ، میزان ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور همچنان صعودی است، این بیماری در پیک سوم یاغی‌تر از پیش به جان مردم افتاده بطوری که نه تنها شمار مبتلایان جوان آن بالا رفته بلکه شکل ابتلا خانوادگی شده است.
کد خبر: ۹۱۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 24 October 2020

آمارها نشان می‌دهد که احتمالاً موج سوم کرونا ممکن است به مراتب بدتر از مراحل اول و دوم آن باشد و به همین دلیل مسوولان نسبت به وخامت بحران شیوع این بیماری همه گیر در کشور به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هشدار می دهند.

امروز نیز متاسفانه با فوت ۳۳۵ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۲ هزار و ۳۲۰ نفر رسید و ۳۱ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار یا زرد کرونا هستند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (سوم آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۱۶۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۶۲ هزار و ۷۰۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۵۰ هزار و ۸۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۹۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۶۸۹ هزار و ۱۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

وی گفت: براساس اعلام کمیته‌های درمان و اجتماعی امنیتی در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را دارند، از روز دوشنبه به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود و درصورت لزوم در هفته بعد نیز این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.

لاری درباره دستور رییس جمهوری درباره اعمال محدودیت‌ها در شهرهای بحرانی کرونا افزود: این محدودیت‌ها در گروه مشاغل دو، سه و چهار از روز دوشنبه پنجم آبان ماه به مدت یک هفته اعمال می‌شود.

گرچه کرونا طی ماه‌های گذشته سبک زندگی بسیاری از مردم را دچار دگرگونی کرد اما این تغییر گویا شرایط لازم برای کنترل این ویروس را فراهم نکرده و موج سوم کرونا با قدرت بیشتر در حال تاخت و تاز در پایتخت است.

تداوم روند صعودی تعداد بستری‌ها و مراجعان سرپایی و حتی مرگ‌ومیرهای استان تهران در موج سوم کرونا هم موید این موضوع است که سبک زندگی در پایتخت باید تغییر کند زیرا اگر قرار بود با همین سبک بتوانیم زنجیره شیوع این ویروس را قطع کنیم، اصلا به موج سوم و شرایط دشوار کنونی نمی‌رسیدیم.

در مورد دشواری‌های شرایط کنونی همین بس که به گفته مسوولان امر، اکنون بیماران کرونایی با حال بدتر به مراکز درمانی تهران مراجعه می‌کنند و مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌های استان هم نسبت به پیک اول و دوم طولانی‌تر است.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران نیز می‌گوید تا زمانی که سفرهای شهری مدیریت نشود، چرخه ویروس استمرار خواهد یافت زیرا در چنین شرایطی از یک سو باید ارتباطات انسانی به حداقل برسد و از سوی دیگر نیز همین ارتباطات حداقلی باید بر مبنای رعایت فاصله اجتماعی شکل بگیرد.

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به حدی رسیده است که سیدموسی خادمی استاندار لرستان وضعیت فوق العاده حاد بیماری کرونا در استان را تشریح می کند و می گوید: تعداد بیماران بستری در بیمارستانهای استان به حد بی سابقه‌ای رسیده است. با توجه به اینکه در روزهای اخیر شیوع کرونا در استان شدت بالایی پیدا کرده از این ایام می‌توان به عنوان بدترین روزهای مقابله با کرونا یاد کرد.

وی ادامه می دهد: تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان های استان به حد بی‌سابقه ‌ای رسیده و آمار افرادی که در آی‌سی‌یو بستری هستند ۳۲۶ نفر بوده و تقریبا ظرفیت تخت‌های عادی نیز پُر شده است. متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته اخیر روزانه بیش از ۳ یا ۴ برابر هفته‌های قبل، افزایش یافته است.

از اراک نیز خبر رسیده که مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی گفته روند رو به رشد بیماران کرونایی موجب شده که حلقه مدیریت ارشد این استان اعمال محدودیت‌های بهداشتی و فعالیت حوزه‌های مختلف را برای یک هفته دیگر در این خطه تمدید کنند.

مسعود فراهانی افزود: وضعیت استان مرکزی در شیوع ویروس کرونا همچنان قرمز است و شمار بالای مبتلایان موجب شده که در هفته پیش رو محدودیت‌ها از قبیل دورکاری ادارات و تعطیلی برخی مراکز تداوم یابد.

از سوی دیگر رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین گفت: محدودیت‌های کرونا به دلیل ادامه وضعیت قرمز این بیماری در استان برای چهارمین هفته متوالی تمدید شده است.

سیدحسین بی‌نیاز اظهار داشت: تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، رانندگی و آموزشگاه‌های آزاد و غیردولتی کماکان تعطیل بوده و آموزش‌های آنها به صورت مجازی است و ضرورتی برای آموزش‌های حضوری افراد وجود ندارد.

همچنین معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه از به صدا درآمدن آژیر قرمز کرونا و اعمال محدودیت‌های جدید در پی موج سوم بیماری کووید ۱۹ و افزایش شمار مبتلایان به این بیماری در این شهرستان خبرداد.

علی رستمی افزود: ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان خراسان رضوی در پنج شهرستان نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه، گناباد و کاشمر ۱۳ محدودیت جدید اعلام کرده است که از شنبه هفته آینده به مدت یک هفته به اجرا درمی‌آید و در صورت تداوم روند افزایش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ این محدودیت استمرار می‌یابد.

در این میان همه گیری کرونا در استان فارس چهره ۱۷ شهرستان این استان را قرمز کرده است ، شهرستان استهبان نیز از جمله پهنه هایی است که آلودگی کرونا در آن فراگیر شده و به رغم فعالیت های انجام شده برای مدیریت بیماری دراین شهرستان ، همچنان کرونا در کشاکش روزهای بحرانی به پیش می تازد.

سهل انگاری و جدی نگرفتن موضوع استفاده از ماسک و حضور در دورهمی ها و سفرهای غیر ضروری و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی اصلی ترین عامل افزایش آمار جان باختگان کرونا در فارس است. هر جا شیوه نامه های بهداشتی به صورت مطلوب رعایت شود میزان درگیری آن شهرستان با کرونا کمتر است ، تا کنون بارها شهرستان استهبان به وضعیت زرد و قرمز تغییر موقعیت داده است و شدت آلودگی این شهرستان به کرونا کم و زیاد شده است .

همچنین فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به گسترش بیش از پیش و افسار گسیخته کرونا از تشدید برخوردهای سلبی و اعمال جریمه در تهران خبر داد.

سردار «حسین رحیمی» با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۰ روز از ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا به نیروی انتظامی گذشته است، افزود: تلاش کرده‌ایم که در روزهای اول اقدامات ما ارشادی و ایجابی باشد و تاکنون تا حد امکان از اعمال اقدامات سلبی خودداری شده است.

استان ایلام در هفته ای که گذشت با روند فزاینده و بی سابقه رشد تعداد مبتلایان، بستری ها و فوتی های کرونا مواجه شد در زمینه درمان کرونا در وضعیت سیاه قرار گرفت.

بنابر اعلام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام، وضعیت حوزه درمان کرونا در این استان از قرمز عبور کرده و به سیاه رسیده است و با ادمه روند کنونی ابتلا و بستری با کمبود دارو، تخت و اکسیژن مواجه خواهیم شد.

همچنین دکتر آبتین حیدررزاه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به تشدید نظارت های بهداشتی بر اصناف استان گفت: نظارت بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از امروز "شنبه" با جدیت بیشتر در حال انجام است.

در تازه ترین آماری که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده گیلانغرب یکی از شهرهای پرخطر از نظر بیماری کرونا است و دلیل اصلی آن پایبندی مردم به باورهای غلطی همچون حضور در مراسم ختم و خاکسپاری به عبارتی دلجویی از خانواده متوفی است.

کوروش محمودیان فرماندار گیلانغرب گفته که وضعیت این شهرستان از لحاظ ابتلا به کرونا خوب نیست و بیشترین دلیل ابتلای گیلانغربی‌ها به این بیماری ویروسی شرکت در مراسم ختم و خاکسپاری است و متاسفانه روزانه شاهد ابتلای شمار زیادی از مردم این شهرستان به بیماری کرونا هستیم و آمار مبتلایان نگران کننده است.

به گفته وی وضعیت این شهرستان در زمینه ابتلا به کرونا و عبور از وضعیت قرمز، کاملا بحرانی شده و اکنون در زمینه این بیماری ویروسی یکی از سه شهرستان فوق قرمز استان کرمانشاه است.

از اردبیل نیز خبر رسیده که ۶۲ بیمار بدحال مبتلا به بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل بستری شده و تحت درمان قرار گرفتند.

استان اردبیل همچنان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و شواهد آماری نشان می‌دهد که شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان روند صعودی را طی می‌کند.

همچنین سید ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به روند افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا در این استان گفت: هم اکنون ۱۲۷ بیمار در بخش آی. سی. یو بیمارستان‌ها بستری هستند.

وی ادامه داد : در حال حاضر ۶۲۷ نفر از افراد مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ در مراکز درمانی و بهداشتی استان تحت درمان قرار دارند.

از زنجان نیز خبر رسیده رضا عسگری فرماندار زنجان گفت: بررسی و گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان نشان می‌دهد با توجه به افزایش شمار مبتلایان، بستری و حتی فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در شهر زنجان وضعیت کنونی نسبت به گذشته خطرناک‌تر شده است.

وی، با اشاره به اینکه شهرستان های بحرانی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است افزود: بر مبنای این گزارش شهرستان خرمدره نیز جزو مناطق یاد شده است، در حالی که گزارش ها نشان می دهد وضعیت کرونایی شهر زنجان حتی از این شهر و دیگر مناطق استان نیز به مراتب خطرناک تر شده است.

همچنین استاندار زنجان گفت با توجه به پیک سوم کرونا، این استان یکی از ۴۳ مناطق کشور اعلام شده است که محدودیت های ویژه در آن اعمال خواهد شد که ساز و کار این مهم نیز امروز اطلاع رسانی می‌شود.

فتح الله حقیقی در خصوص وضعیت کرونا افزود: اغلب مبتلایان به کرونا که در بیمارستان های استان بستری می شوند در رده سنی بالا و دارای بیماری های زمینه ای هستند و بر این مبنا، بیش از گذشته باید مراقبت های لازم را داشته باشند.

ستاد مدیریت و مقابله با کرونا لارستان استان فارس در اطلاعیه ای و با توجه به بروز خطرات ناشی از موج سوم این ویروس در فصل پاییز و همچنین تشدید پروتکل‌های بهداشتی برخی محدودیت‌های جدید در این شهرستان اعلام کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار