نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت:اراک کانون علم و ادب و خاستگاه مشاهیر ایران است.
کد خبر: ۹۱۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ 20 October 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، حضرت آیت اله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک، با صدور پیامی به مناسبت ۲۸ مهر و روز اراک، این شهر را کانون علم، ادب، معرفت، علوم اسلامی و خاستگاه بزرگان و مشاهیر ایران معرفی کرد.
در متن پیام ایشان، آمده است: نامگذاری ۲۸ مهرماه با عنوان روز اراک فرصت ارزشمندی است تا با نگاهی هر چند سطحی به گذشته، میزان تاثیرگذاری مردم و مشاهیر این خطه در مناسبات اجتماعی، علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور بازخوانی و برای نسل جوان تشریح و تبیین شود.
این پیام می افزاید: وجود بزرگانی همچون امام راحل، امیرکبیر، قائم‌مقام فراهانی و دیگر بزرگان این خطه که هر یک نقش سازنده‌ای در جریان‌های مختلف سیاسی و علمی و فرهنگی داشته‌اند همواره برای مردم اراک و استان مرکزی مایه افتخار و سربلندی هستند و باید شکرگزار این نعمت‌های الهی بود.
در ادامه این پیام آمده است: تاریخ دقیق احداث شهر اراک مربوط به دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار است و وجود آستان مقدس امامزادگانی همچون محمدعابد(ع)، ۷۲ تن ساروق، امامزادگان شهر تفرش، خمین، ساوه، آستانه و هزاوه اراک بیانگر این مسئله مهم است که این خطه همواره کانون اهل‌بیت(ع) و مریدان خاندان عصمت و طهارت(ع) بوده است.
وی در بخش دیگری از این پیام افزود: منطقه استان مرکزی، کرمانشاه، لرستان، تا سمنان و دامغان، ساوه، خمین، گلپایگان، خوانسار و همدان به عنوان عراق عجم در تاریخ معرفی شده که همواره کانون مذهب مقدس تشیع بوده و تاریخ این خطه باید بیش از پیش برای نسل جوان تشریح شود.
این پیام می افزاید: حوزه علمیه سپهداری اراک یکی از کانون‌های بی‌بدیل گسترش علم و ادب و معرف و مادر حوزه علمیه قم است که توسط شیخ عبدالکریم حائری ایجاد و بزرگانی همچون امام راحل، حضرت آیت‌الله‌العظمی اراکی، ایت‌الله العظمی گلپایگانی، آخوند همدانی، سید احمد خوانساری، سید محمدتقی خوانساری و بزرگان‌دیگر در آن تحصیل علم و معرفت کردند و آثار و برکات آنها هم‌اکنون نیز مورد توجه است.
در ادامه این پیام آمده است: حاج آقا نورالدین اراکی هم یکی دیگر از بزرگان علوم اسلامی در این خطه بودند که آرامگاه ایشان اکنون زیارتگاه اقشار مختلف مردم این شهر است. آیت الله دری نجف آبادی در ادامه پیام تاکید کرد: مردم استان مرکزی و به خصوص شهر اراک در دوران انقلاب اسلامی و مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی نیز نقش موثری ایفا کردند و نام و آوازه این خطه با تقدیم ۶ هزار و ۲۰۰ شهید گلگون کفن در جنگ تحمیلی در صیانت از ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های امام راحل همواره بر تارک این مرز و بوم می‌درخشد.
امام جمعه اراک در ادامه این پیام یادآورشد: در جریان شیوع ویروس کرونا نیز مردم استان مرکزی هم در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با هدف کنترل این ویروس منحوس و هم به لحاظ حضور در رزمایش کمک مومنانه ندای مقام معظم رهبری را لبیک گفتند و از اردیبهشت ماه امسال تا کنون بیش از ۱۹۰ هزار بسته معیشتی با حمایت مردم، خیران و دستگاه‌های اجرایی بین خانواده‌هایی که از شیوع ویروس دچار مشکلات معیشتی شدند توزیع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار