معاون مدیر امور دام جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: طرح هویت گذاری دام با هدف شناسایی دام با ارائه شماره گوش ۱۵ رقمی بین المللی برای دام سنگین از سال گذشته در سراسر کشور آغاز شده است.
کد خبر: ۹۱۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ 19 October 2020

 

غلامرضا جعفری در جلسه هویت گذاری دام افزود: از جمله مزایای طرح هویت گذاری جلوگیری از قاچاق دام و ارائه خدمات بهتر چه از لحاظ خدمات نهادینه ای که دامداران دریافت می کنند و تسهیلات بانکی، خدمات دامپزشکی ، خدمات بیمه ای و... است و همچنین پیگیری محصولات تا به صورت بهداشتی به دست مصرف کننده برسد و کشتار دام بدون پلاک ممنوع می شود.
وی یادآورشد: با اجرای این طرح دام هر جا که باشد مشخص می شود برای چه کسی و برای کدام کشور و شهرو... است.
جعفری افزود: در راستای اجرای این طرح تمام دستگاهها اعم از خود سازمان جهادکشاورزی بعنوان ناظر طرح و همچنین اتحادیه های دامداران و تشکل ها بعنوان مجریان این طرح و همچنین مرکز اسلامی نژاد دام کشور بعنوان ناظر کلی و تهیه سامانه و دراختیار اتحادیه ها گذاشتن ، اداره دامپزشکی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی ،نیروی انتظامی برای جلوگیری از کالهای قاچاق و دام هایی که هویت گذاری و سایر ادارات باید با این طرح همکاری داشته باشند.
معاون مدیر امور دام جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به دستورالعمل ابلاغی وزیر جهادکشاورزی به روسای جهادکشاورزی استان ها و تاکید بر هماهنگی های لازم بین معاونت تولید دامی و اتحادیه ها و تشکل ها گفت:ارائه هرگونه خدمات توزیع نهادهای دامی از جمله توزیع موادغذایی دامی حتما منوط به هویت گذاری است.
وی افزود: هویت گذاری دامداری های صنعتی و سنتی الزامی است واگر دامدارای ها تاکنون هویت گذاری دام های خود را انجام ندادن ظرف دوماه باید این کار را انجام دهند.
وی اظهارداشت: گوسفنداران نیز منوط به واکسیناسیون دام ارائه خدمات می شوند و طی هرماه باید ده درصد از دام هایشان هویت گذاری شوند.
جعفری گفت: در استان مرکزی استقبال خوبی از این طرح شده چراکه تسهیل در ارائه خدمات شده و همچنین یکی از مشکلات دامداران سرقت دام بوده که این اقدام سبب کاهش این سرقت ها می شود.
وی اظهار داشت: اجرای این طرح در استان به دلیل یکسری مشکلات کند پیش رفت که از آن جمله می توان به بیماری کرونا اشاره کرد.
وی با بیان اینکه ابتدای اجرای هر طرحی با سختیها و مشکلاتی همراه است گفت: یکسری مشکلات به قطع و وصل سامانه مربوط می شود و دیگر مشکل در این طرح چون طرح ضرب العجلی بود سرعت عمل باعث پایین آمدن کیفیت شماره گوشها شده بود که این مساله به مرکز انتقال داده شد تا به تولیدکنندگان پلاکها تذکر داده شود.
وی همچنین به نارضایتی مجری ها برای کم بودن تعرفه ها اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر نیز هزینه ای به هزینه های دامداران اضافه شده بود که این امر زیاد برای آنها خوشایند نبود.
وی اضافه کرد: در سال گذشته یکسری تبلیغات در این راستا انجام شده که از آن جمله می توان برگزاری همایش هویت گذاری دام را نام برد که البته هنوز برای ترغیب و تشویق دامداران باید تبلیغات گسترده تری انجام شود.
معاون مدیر امور دام جهادکشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: طرح هویت گذاری دام نیاز به فرهنگسازی بیشتری دارد تا اهمیت این موضوع هم برای دامدار و هم مجری ها جا بیفتد و این کار به خوبی و با سرعت انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار