شهردار اراک گفت:تحقق شهر دوستدار سالمند نیازمند تحقیقات جامع و کافی است و باید راهبردهای ابلاغی برای دستگاه‌ها متناسب با فرهنگ بومی، نیازهای اساسی و اولویت‌های دوران کهولت تعریف شود.
کد خبر: ۹۰۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰ 07 October 2020

 

 

به گزارش تابناک مرکزی،مهندس شفیعی با بیان اینکه پیچیدن نسخه واحد در این راستا برای هر شهر باید متفاوت از دیگری باشد افزود: شهر دوستدار سالمند تعریفی کاربردی و مناسب از شهرسازی نوین است که در آن علاوه بر رعایت نیازهای گروه سالمندی و افراد کم توان جسمی و خاص به سایر طیف‌های جمعیتی و نیازهای آنان به درستی توجه شده باشد و نمونه بارز از تعادل در مدیریت و راهبری امکانات را به نمایش بگذارد.
وی یادآورشد: شهر دوستدار سالمند باید در مولفه‌های بهبود مشارکت اجتماعی، تامین مسکن و سازه‌های اداری و عمومی استاندارد، حمل و نقل، ارتباطات و اطلاعات، اشتغال متناسب با پیری، امکانات بهداشتی و درمانی و تفریحی را به صورت ویژه برای افراد کم توان حرکتی و سالخوردگان دنبال کند و این مهم به دلیل گستردگی ابعاد آن به تنهایی از عهده شهرداری برنمی‌آید و نیاز است که همه بخش‌ها مسئولانه در این راستا پای کار بیایند.
وی توضیح داد: پدیده سالمندی خاص ایران و اراک نیست بلکه مساله‌ای برای همه کشورها در قرن ۲۱ است و پیش‌درآمد تحقق آن فرهنگ‌سازی و اصلاح نگرش در سطوح تصمیم‌سازی و اجرا است و همه بخش‌ها باید به آن باور داشته و در راستای آن بکوشند.
شهردار اراک یادآورشد: اگرچه بخش مهمی از تکالیف سند شهر دوستدار سالمند در حوزه مدیریت شهری است اما اگر حلقه‌های اجتماعی و فرهنگی آن ضعیف باشد، کارایی لازم را نخواهد داشت و پای برنامه‌های شهری در این حوزه لنگ می‌زند.
مهندس شفیعی اضافه کرد: بهسازی معابر و سازه‌های تردد سواره و پیاده، دسترسی آسان سالمندان و معلولان به وسایط حمل و نقل، خدمات عمومی شهری و امکانات رفاهی و تفریحی، بهبود آرایه‌های بصری و تسهیل و تسریع در خدمات‌گیری مهمترین سرفصل‌هایی است که در حوزه سالمندی برای شهرداری ابلاغ شده و در امور عمران شهری برنامه‌هایی نیز در این راستا کلید خورده است.
وی اظهار داشت: برای مثال اصلاحات خیابان قائم مقام در ۳۰ متری آیت‌الله غفاری و شریعتی نمونه‌هایی از اقدامات صورت‌گرفته در راستای شهر دوستدار سالمند است اما با توجه به امکانات و اعتبارات محدود نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه‌مدت تمامی معابر مناسب سازی شود.
شهردار اراک اضافه کرد: هنوز رگه‌هایی از عدم پذیرش شهر دوستدار سالمند در برخی از حلقه‌های زنجیره مدیریتی استان مرکزی دیده می‌شود و عده‌ای از مدیران نیز در این مورد بی‌تفاوت هستند که این آسیب‌زا است و باید حساسیت لازم و دلایل اهمیت اجرای این طرح بیشتر در استان جا بیفتد تا بتوان اقدامات هدفمند و ماندگار را در بهبود و ایجاد ساختارهای استاندارد سرعت بخشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار