مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : با توجه به نزدیک شدن به کوچ پاییزه پرندگان ، تالاب میقان آمادگی لازم را برای میزبانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی دارد.
کد خبر: ۹۰۷۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸ 07 October 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، رضا میرزائی افزود: : در آستانه فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرضهای شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشورمان آغاز شده و در مسیر مهاجرت، تعدادی از این پرندگان زمستان خود را در تالاب میقان اراک می‌گذرانند و تعدادی به مناطق گرم‌تر سفر می‌کنند.
وی با اشاره به موقعیت تالاب میقان که در فاصله ۸کیلومتری شمال اراک واقع شده است، یادآورشد: تالاب میقان در مناطق مرکزی کشور، تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز و دارای قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر است.
وی افزود:در این تالاب بواسطه ورود پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اراک به میزان یک مترمکعب در ثانیه پایداری منابع آب در منطقه حاکم است و رودخانه‌های فصلی دارای آب در فصل بارندگی به این سمت هدایت می‌شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد : بیشترین آمار حضور پرندگان مهاجر در نیمه دوم آبان درتالاب اتفاق می‎افتد و سرشماری آنها نیز تا اوایل آذرماه ادامه دارد، بیشترین گروه پرندگان مهاجر تا این زمان درنا بوده به همین مناسبت چندسالی است که ۱۵ آبان‌ماه به همت سازمانهای مردم نهاد در استان مرکزی به نام درنا نامگذاری شده است .
میرزائی ادامه داد: حفظ این تالاب به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است واززمان مهاجرت پرندگان و استقرار آنها در تالاب گشت های کنترل و محافظت از منطقه افزایش یافته و تجهیزات انفرادی برای حفاظت کارکنان محیط بان و مواجهه با لاشه احتمالی پرنده و مواد ضد عفونی کننده در نظر گرفته شده و وضعیت بیماری پس از کوچ پرندگان به طور دائم در حال رصد است و می‌توان گفت استان توانمندی لازم برای مقابله با بیماری‌های حیات وحش را داراست .
وی افزود: متاسفانه با اپیدمی کرونا در کشور مراقبت و پایش تالاب میقان درباره بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از اهمیت بیشتری برخوردار است بنابراین ازتمامی دستگاههای اجرایی مرتبط بخصوص دامپزشکی ، اموردام ، شبکه بهداشت و درمان و مدیریت بحران استان درخواست مساعدت و همکاری و اطلاع رسانی دقیق را داریم.
گفتنی است : تالاب میقان زیستگاه ۱۴۰گونه پرنده است وسالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب شده که مهمترین آنها درنای خاکستری ،چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار