مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، مجوز پتروشیمی الوند در استان را قانونی اعلام کرد.
کد خبر: ۹۰۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸ 04 October 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، رضا میرزایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تخطی در صدور مجوز پتروشیمی الوند در حوزه محیط زیست صورت نگرفته است افزود:قانون‌گذار این اجازه را به هیات وزیران داده است و پشتیبان کننده این واحد هم  پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند است و محصول دیگری نمی‌تواند داشته باشد.
وی با بیان اینکه شرکت پترو صنعت پیشتاز در سال ۹۵ و قبل از اعلام مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا، مجوز فعالیت دریافت کرده بود یادآورشد: در کنار این شرکت پتروشیمی الوند هم برای مجوز اقدام کرد که به محدودیت استقرار در شعاع ۳۰ کیلومتری برخورد کرد.
وی افزود: هیات وزیران مصوبه‌ای در زمینه طرح جامع آلودگی هوای کلان شهر اراک دارد که برمبنای آن استقرار صنایع آلاینده و صنایعی که کد رده بالای سه دارند،  در داخل شعاع ۳۰ کیلومتری اراک ممنوع شده است اما در آن ذکر شده مگر صنعتی که با مجوز موردی از هیات وزیران ایجاد شود.
میرزایی ادامه داد: در مصوبه هیات وزیران آمده است، استقرار صنایع در رده‌های بالای سه امکان پذیر نیست مگر در شهرکهای صنعتی که محل پتروشیمی الوند در داخل شعاع ۳۰ کیلیومتری است.
وی با بیان اینکه محیط زیست در سال ۹۵ با این درخواست مخالفت کرد اما با پیگری‌های مختلف سرمایه‌گذار، مجوز این شرکت به تولید تک محصولی با ترکیبات پلی پروپیلن تغییر یافته است گفت: پتروشیمی شازند ۱۵۰ محصول و پتروشیمی الوند تنها یک محصول دارد و مجوز آن پس از درخواست استاندار مرکزی از هیات وزیران، به صورت موردی داده شده و قانونی است.
وی با بیان اینکه تولید محصول پتروشیمی الوند در رده هفت یا هشت زیست محیطی نیست و در رده چهار ضوابط زیست محیطی قرار دارد یادآورشد: در برخی از شهرک‌های صنعتی استان مرکزی که از سنوات قبل در شعاع ۳۰ کیلومتری ایجاد شده، محصول رده چهار، پنج، شش و هفت وجود دارد.
میرزایی با بیان اینکه طرح ۲ فوریتی حذف پرداخت ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست نیازمند بازنگری است گفت: همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه راهگشاست زیرا بر اساس بودجه امسال، یک درصد از فروش واحدهای آلاینده باید بابت عوارض آلایندگی به حساب امور مالیاتی واریز شود که ۳۵ درصد آن برای نخستین بار به صندوق ملی محیط زیست تعلق گرفته بود اما در هفته گذشته مجلس شورای اسلامی یک طرح ۲ فوریتی برای حذف آن را  در دستور کار قرار داد.
وی با بیان اینکه تا قبل از این قانون، هیچ نظارتی بر میزان اعمال و عوارض آلایندگی وجود نداشت افزود: در نظر گرفتن ۳۵ درصد از عوارض یک درصد آلودگی هوا به صندوق ملی محیط زیست برای کمک به رفع آلایندگی صنایع در نظر گرفته شده بود.
وی با بیان اینکه ۱۵۰ بیماری در خصوص ارتباط با آلودگی هوا در کشور شناسایی شده است یادآورشد: این جای سئوال دارد که ایجاد ۱۵۰ بیمارستان برای درمان این بیماری‌ها بهتر است یا اینکه از کمک صندوق ملی محیط زیست، منابع آلاینده از اصل رفع شده یا کاهش یابد.
وی با بیان اینکه با اختصاص ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست، بسیاری از صنایع آلاینده می‌توانند نسبت به فیلتراسیون‌های استاندارد و رفع آلایندگی خود اقدام کنند افزود: انتظار می رود نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان مردم استان مرکزی که به شرایط و وضعیت استان به لحاظ آلایندگی‌های صنایع واقف هستند برای جلوگیری از تصویب این طرح ۲ فوریتی تلاش کنند.
میرزایی با بیان اینکه اولویت نخست استان مرکزی برای بهره‌مندی از صندوق ملی محیط زیست و رفع آلایندگی،  پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند است گفت:علاوه بر اینکه بیشترین سهم آلایندگی را پرداخت می‌کند،  بیشترین حجم آلایندگی را هم وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه پالایشگاه شازند برنامه‌های مدونی را در این زمینه ارایه داده‌ است اظهارداشت: در صورتی که این طرح متوقف نشود، بخش قابل توجهی از آلایندگی این شرکت تا پایان سال جاری و یا اوایل سال آینده کاهش می یابد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه یکی دیگر از اولویت های این استان برای بهرگیری از صندوق ملی محیط زیست، صنایع الکل سازی است افزود:هنوز با وجود اقدامات چشمگیر شرکت شهرک‌ها، آلایندگی زیادی در این واحدها وجود دارد.
میرزایی با بیان اینکه امسال قانون آلودگی خاک هم به استان ابلاغ شده است یادآورشد: معادن هم درصورتی که تمهیدات زیست محیطی را رعایت نکنند در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند.
میرزایی اظهارداشت: مجوز استخدام  پنج نفر از صندوق ملی محیط زیست برای استان مرکزی در راستای کمک به پایش صنایع در سال جاری تحقق یافته است و پنج محیط‌بان هم جذب شده اند.
وی ادامه داد: در برنامه استخدام دستگاه‌های دولتی، جذب سه کارشناس در حوزه تخصصی محیط زیست و هفت محیط بان در شهرستان‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.
میرزایی با بیان اینکه در سال جاری و از اعتبارات سال ۹۸ محیط زیست، یک سیستم هلی شات خریداری شده است گفت: با این سیستم پایش مناطق مختلف به خوبی انجام می‌شود.
وی دستگیری ۴۵ متخلف شکار و صید، رفع تعارض ۱۹ مورد اراضی ملی و قلع و قمع کردن چهار ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی با هماهنگی دستگاه قضایی را از دیگر اقدامات انجام شده این اداره کل در ۶ ماه نخست امسال اعلام کرد.
میرزایی ادامه داد: در این مدت، ۱۵۷ مورد اخطاریه زیست محیطی در استان مرکزی صادر شده که ۹۲ مورد آن مربوط به آلودگی هوا، ۶۱ مورد مربوط به آلودگی پساب، ۲۱ مرود مربوط به آلودگی پسماند و یک مورد مربوط به آلودگی خاک در بخش معدن است.
وی با بیان اینکه تعداد روزهای سالم این استان از ابتدای امسال تاکنون به ۳۲ روز پاک، ۱۵۲ روز ناسالم و ۱۴ روز ناسالم رسیده ا ست گفت:تعداد روزهای ناسالم هوای اراک در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه قبل، ۳۸ درصد و نسبت به سال ۹۰معادل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار