روز به روز تعداد بیماران دیابتی در حال افزایش است و بسیاری از افراد به دلیل این بیماری سلامتی و حتی جانشان را از دست می دهند.
کد خبر: ۸۹۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸ 15 September 2020

 

 

یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد افزایش قند خون و دیابت غذاهایی هست که می خوریم و گاهی ندانسته با خوردن آنها باعث بالارفتن قندخون خود می شویم. تغذیه نقش مهمی در کنترل و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت دارد. غذاهای شیرین، کافئین دار، غذاهای حاوی کربوهیدرات و استرس از جمله مهم ترین عوامل افزایش قند خون است. لیستی از مواردی که باعث افزایش قند خون می شود ۱-کافئین بعد از نوشیدن قهوه ممکن است قندخون بالا برود، حتی قهوه ی سیاه که کالری صفر دارد. تنها به دلیل داشتن کافئین موجود در آن باعث افزایش قندخون شود. چای سیاه، چای سبز و نوشیدنی های ورزشی نیز می توانند باعث بهم خوردن کنترل قندخون در افراد دیابتی شود. واکنش در هر فرد متفاوت است، پس بهتر است حالات خود در برابر غذاهای مختلف را زیر نظر بگیرید. جالب اینجاست که برخی ترکیبات دیگر در قهوه می تواند از ابتلا به دیابت نوع ۲ در افراد غیر دیابتی پیشگیری کند. ۲-غذاهای بدون قند بسیاری از غذاها که برچسب بدون قند دارند باعث بالا رفتن سطح قندخون می شوند. این غذاها می توانند مقدار زیادی کربوهیدرات از جمله نشاسته ها، چربی ها و فیبر داشته باشند. حتما قبل از خرید، مجموع کربوهیدرات موجود در آن محصول را از روی برچسب اطلاعات تغذیه ای بخوانید. ۳- غذاهای چینی گاهی تنها برنج نیست که باعث بالا رفتن قندخون می شود. غذاهایی که دارای چربی زیادی هستند باعث می شوند سطح قندخون برای مدت زمانی بیشتر بالا بماند. غذاهای چینی معمولا این مشکل را دارند. همین اتفاق با خوردن پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و دیگر غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات و چربی هستند، می افتد. دو ساعت بعد از خوردن هر غذا سطح قندخون خود را کنترل کنید تا میزان تاثیر آن را ببینید. ۴- نان شیرینی نان شیرینی سرشار از کربوهیدرات و کالری است. کربوهیدرات موجود در نان شیرینی از یک نان معمولی بیشتر است. اگر دوست دارید نان شیرینی استفاده کنید سعی کنید تنها یک قطعه کوچک استفاده کنید. برخی از این غذاها بیش از آنچه فکرش را بکنید باعث بالا رفتن فشار خونتان می شود. با پزشک خود صحبت کنید و به دنبال جایگزین های سالم باشید. اگر نمی توانید شیرینی جات را کنار بگذارید، ترفندهای دکتر کرمانی را در این ویدئو ببینید: ۵- نوشیدنی های ورزشی نوشیدنی های ورزشی طوری ساخته شده اند تا به سرعت آب از دست رفته را جایگزین کنند و بعضی از آنها به اندازه ی نوشابه حاوی قند هستند. ورزش متوسط کمتر از یک ساعت آب می تواند همه نیاز شما را تامین کند. اگر مدت بیشتر و با شدت زیاد تری ورزش می کنید نوشیدنی ورزشی می تواند مناسب باشد. البته ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا کالری، کربوهیدرات و مواد معدنی موجود در نوشیدنی ورزشی را ببیند و تایید کند که برایتان ضرری ندارد. ۶- میوه های خشک میوه های خشک دارای کربوهیدرات بیشتر در سایز کوچک هستند. تنها ۲ قاشق غذاخوری کشمش یا گیلاس خشک به اندازه ی یک عدد میوه کربوهیدرات دارد. ۳ عدد خرما ۱۵ گرم کربوهیدرات وارد بدنتان می کند. ۷- استروئیدها و قرص آب یک گروه بزرگ از داروها مانند پردنیزون می توانند باعث شوند قند خون تان بالا برود، حتی ممکن است باعث ابتلا به دیابت در بعضی افراد شود. استروئیدها برای درمان جوش، آرتریت، آسم و دیگر مشکلات تجویز می شود. همچنین دیورتیک ها برای فشار خون بالا استفاده می شوند که با نام قرص آب شناخته می شوند. این داروها اگر دیابت داشته باشید باعث بالا رفتن قند خون می شوند. برخی داروهای ضدافسردگی نیز ممکن است باعث بالا رفتن یا افت فشار خون شوند. ۸- سرماخوردگی شدید و رابطه آن با افزایش قند خون وقتی بدن شروع به مبارزه با یک بیماری می کند قند خونتان بالا می رود. آب و دیگر مایعات بنوشید تا همیشه آب بدنتان تامین بماند. اگر برای بیش از دو ساعت اسهال و استفراغ داشتید و یا بعد از دو روز احساس بهبود نداشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید. مواظب باشید بعضی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها و ضد احتقان ها که برای پاک کردن سینوس ها استفاده می شوند می توانند روی قند خون نیز تاثیر گذار باشند. ۹- افزایش قند خون با داروهای سرما خوردگی بعضی داروهای سرماخوردگی نیز دارای قند هستند. با اینکه این مقدار کم است اما بهتر است از داروهایی استفاده کنید که بدون قند باشند. آنتی هیستامین ها هیچ مشکلی برای قند خون به وجود نمی آورند. می توانید قبل از خرید دارو اثرات جانبی آن را از پزشک داروخانه بپرسید. ۱۰- افزایش قند خون با استرس کاری احساس ضعف و ناراحتی در محل کار عواقب دارد. وقتی استرس دارید بدنتان هورمون هایی آزاد می کند که باعث بالا رفتن قند خون تان می شود. این اتفاق برای کسانی که دیابت نوع ۲ دارند بیشتر اتفاق می افتد. بیاموزید که خود را با نفس عمیق و ورزش آرام کنید. اگر برایتان مقدور است فضایی که باعث استرستان می شود را تغییر دهید و از آن دوری کنید. لیستی از پایین آورنده های قند خون بالا ۱- کاهش دهنده: خانه داری تمیز کردن خانه و جا به جا کردن وسایل می تواند برای کسانی که دیابت دارند مزایایی مانند کاهش فشار خون داشته باشد. بسیاری از کارهایی که در خانه انجام می دهید به عنوان فعالیت بدنی متوسط شناخته می شوند و بسیار مفید هستند. می توانید هنگام خرید مقداری بیشتر بین قفسه ها راه بروید و یا ماشین را کمی دورتر از مقصد پارک کنید تا بتوانید مقداری اضافی راه بروید. ۲- کاهش دهنده قندخون: ماست غذاهایی که دارای باکتری های سالم هستند، مانند ماست هایی که مارک پروبیوتیک دارند. این نوع غذاها علاوه بر اینکه به سیستم گوارشی کمک می کنند باعث کنترل قند خون نیز می شوند. بعضی ماست ها حاوی قند اضافی و میوه هستند، در مورد این ماست ها مراقب باشید ومیزان کربوهیدرات را حساب کنید.
بهترین انتخاب ماست ساده یاچکیده است که حاوی قنداضافه نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار