گندم یکی از محصولات غذایی استراتژیک و بااهمیت است که دولتمردان همواره می‌کوشند در راستای امنیت غذایی کیفیت و حجم اندوخته آن را مدنظر داشته باشند و امروز در استان مرکزی به مدد راهبردهای هدفمند حوزه کشاورزی، گندم مورد نیاز ۲ سال این خطه در سیلوها ذخیره‌سازی شده است.
کد خبر: ۸۹۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 26 August 2020

 شهرت و اهمیت استان مرکزی تنها در حوزه امتیازات صنعتی آن نیست بلکه این خطه در زمره ۱۰ استان برتر کشور در بخش کشاورزی است که سهم اثرگذاری را در تامین مواد غذایی و امنیت غذایی ایفا می‌کند.

ایرنا - این استان با ۹۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی یکی از قطب‌های مهم اقتصاد کشاورزی کشور است و ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعالیت دارند.

هر سال حدود ۱۹۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت محصول گندم دیم و ۴۶ هزار هکتار زیر کشت گندم آبی قرار می‌گیرد و در سال زراعی جاری پیش‌بینی شده ۴۰۰ هزار تن محصول از این میزان سطح زیرکشت برداشت شود.

کارشناسان حوزه کشاورزی برآورد کرده‌اند که گندمکاران استان مرکزی امسال ۳۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز را تا پایان فصل خرید به‌صورت تضمینی به سیلوها تحویل دهند و تاکنون ۳۰۰ هزار تن گندم کشت شده خریداری و به سیلوها هدایت شده که معادل مصرف ۲ سال مردم استان است.

۲۰ درصد رشد خرید تضمینی گندم در استان مرکزی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در این خصوص گفت: ۳۳۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان که از ابتدای خرید تضمینی این محصول تحویل شده نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد رشد دارد.

«غلامرضا ملکی» افزود: خرید تضمینی گندم در استان مرکزی از دهم خرداد ماه امسال آغاز شد و تاپایان شهریورماه یا هر زمان که گندمکاران محصولشان را برای تحویل به مراکز اداره کل غله استان بیاورند، ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل خرید ۳۵۰ هزار تن گندم به‌صورت تضمینی از گندمکاران استان مرکزی خریداری شود و در با بهترین شرایط برای ذخیره در سیلوها مدیریت یابد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم گندم از کشاورزان استان مرکزی را در سال زراعی جاری هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تاکنون ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از طلب گندمکاران پرداخت شده‌ است.

ملکی گفت: با پرداخت این منابع مالی طلب گندمکاران استان مرکزی تا پانزدهم مرداد ماه جاری تسویه شده و بقیه طلب آنان نیز در اسرع وقت محاسبه و پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: مصرف سالانه گندم استان را ۱۵۰ هزار تن است و ذخیره سازی ۳۰۰ هزار تن گندم در سیلوها با وجود مسایل مختلف نشان از درایت دولت در مدیریت حوزه کاشت، داشت و برداشت است و گندم ذخیره شده نیز با بهترین شرایط و کیفیت نگهداری خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: ۲۳ هزار گندمکار در این استان وجود دارد که تاکنون ۲۲ هزار نفر آنان محصولات خود را به سیلوهای ذخیره گندم این اداره کل تحویل داده‌اند.

ملکی ادامه داد: ۳۵ مرکز خرید در راستای تسهیل در ارایه خدمات و تسریع در تحویل گندم از کشاورزان در استان مرکزی پیش بینی شده که اکنون ۳۲ مرکز فعال و به ارایه خدمت به کشاورزان اشتغال دارند.

وی افزود: مراکز خرید گندم در استان مرکزی به‌گونه‌ای در شهرستان‌های استان جانمایی شده که کشاورزان با کمترین مسافت بتوانند محصول خود را تحویل دهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی ادامه داد: گندم مازاد برنیاز استان مرکزی پارسال به ۱۵ استان کشور ارسال شد و امسال نیز در سایه راهبردهای هدفمند، محصول ذخیره به استان‌های مازندران، اصفهان، تهران، یزد و قم ارسال می‌شود.

وی یادآورشد: ۳۰۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال زراعی گذشته به‌صورت تضمینی از گندمکاران استان مرکزی خریداری شد که خرید این محصول در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۱۳۵ هزار تن بود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی ادامه داد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان این استان در سال‌جاری نیز نسبت به تمام سال ۹۲ حدود ۱۰۵ هزار تن افزایش یافته و پیش‌بینی می شود تاپایان زمان خرید تضمینی این محصول ۳۵۰ هزار تن محصول از گندمکاران خریداری شود.

ملکی گفت: افزایش میزان بارندگی‌ها، بهره‌گیری از بذرهای اصلاح شده، اصلاح روش کشت، افزایش حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی و اعلام به موقع قیمت تضمینی گندم از جمله مهمترین عوامل افزایش خرید این محصول در استان مرکزی بوده‌ است.

افزایش ظرفیت سیلوهای استان مرکزی از ۲۰۰ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن در دولت تدبیر و امید

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: ظرفیت سیلوهای استان مرکزی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۲۰۰ هزار تن بود که در طول مدت دولت ۶۰۰ هزار تن به این ظرفیت افزوده شد.

وی ادامه داد: ۱۱ کارخانه تولید آرد با ظرفیت ۷۵ هزار تن در استان مرکزی وجود دارد که تعداد این واحدها در ابتدای دولت هفت مورد بوده‌ است.

ملکی گفت: به‌روز رسانی واحدهای تولید آرد استان و بهسازی ۵۰۰ واحد نانوایی و برگزاری یک‌هزار و ۵۰۰ نفر روز برای نانواها از دیگر اقدامات در طول مدت دوره فعالیت دولت تدبیر و امید بوده است.

کشاورزی هدفمند هدیه دولت تدبیر و امید در استان مرکزی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: کشاورزی هدفمند و برنامه‌محور از ویژگی‌ها و هدیای دولت تدبیر و امید در استان مرکزی است به‌طوری‌که در سال زراعی جاری تولید ۴۰۰ هزار تن گندم از سطح اراضی کشاورزی این استان برنامه‌ریزی شد.

«علیرضا کیشانی» افزود: ۱۹۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی زیرکشت محصول گندم دیم و ۴۶ هزار هکتار زیر کشت گندم آبی قرار داشت و پیش‌بینی می شود ۳۳۰ هزار تن گندم امسال به‌صورت تضمینی از گندمکاران خریداری و در سیلوهای استان ذخیره‌سازی شود.

وی ادامه داد: ۳۰۵ هزار تن گندم سال گذشته به صورت تضمینی از گندمکاران استان مرکزی خریداری و در سیلوهای استان ذخیره‌سازی شد که برآورد می‌شود خرید این محصول در سال جاری با افزایش ۱۰ درصدی همراه باشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت جو آبی و پنج هزار هکتار زیر کشت جو دیم قرار داشته و برداشت ۲۰۰ هزار تن محصول از سطح این اراضی دور از انتظار نیست.

کیشانی از کشت محصول کلزا در یک هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در سال جاری خبرداد و افزود: پیش‌بینی می‌شود سه هزار تن دانه‌های روغنی کلزا از سطح این اراضی برداشت شود.

وی گفت: با توجه به فرصت کمی که در مبارزه با علف‌های هرز باقی مانده نیاز است کشاورزان نسبت به سم پاشی و مقابله به موقع با علف‌های هرز در اراضی کشت گندم و جو اقدام کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولید و توزیع ۱۲ هزار و ۳۶۰ تن بذر اصلاح شده گندم و جوی آبی و دیم با عملکرد بالا و مقاوم به خشکی امسال در این استان هدفگذاری شد.

کیشانی افزود: سه هزار و ۷۸۲ تن بذر اصلاح شده گندم آبی، پنج هزار و ۵۳۹ تن گندم دیم، ۲ هزار و ۶۸۲ تن جو آبی و ۲۷۶ تن جو دیم امسال در راستای افزایش عملکرد کشت پاییزه این محصولات تامین و در بین کشاورزان استان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد بذرهای اصلاح شده گندم و جو توسط ۶ شرکت دانش‌بنیان استان مرکزی تولید و ۲۰ درصد از سایر استان‌های کشور به این منطقه وارد و در بین کشاورزان توزیع می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار تن بذر گندم و ۱۰ هزار تن بذر جو سالانه در این استان مصرف می‌شود که یک سوم این بذور در استان تولید و بقیه توسط کشاورزان و از بذور خود مصرفی و یا خرید از سایر مناطق تامین می‌شود.

کیشانی افزود: نیاز است کشاورزان برای افزایش عملکرد در واحد سطح و جلوگیری از کاهش تولید از بذور بوجاری شده و ضدعفونی استفاده کنند و از مصرف سایر بذرها خودداری کنند.

وی استفاده از بذرهای اصلاح شده مقاوم به خشکی، عملکرد بالا و سازگار با اقلیم استان را از جمله برنامه‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: بر این اساس ۲۲ نوع بذر گندم و جوی دیم و آبی متناسب با هر بوع شرایط آب و هوایی و با عملکرد بالا در استان مرکزی در دست تهیه و تولید است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بذر از جمله عوامل تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود که نقش مهمی در افزایش عملکرد و تولید در این بخش به همراه دارد.

کیشانی افزود: می‌طلبد که بهره‌بردار برای افزایش تولید و درآمد اقتصادی محصولات در انتخاب بذر دقت کافی را داشته و استفاده از بذرهای اصلاح شده و مورد تایید سازمان تحقیقات کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: دولت توجه به امور کارشناسی را در تولید کشاورزی سرلوحه قرار داده و نمونه آن ثمره‌ای است که امروز در سیلوهای استان قابل مشاهده است.

«سعید فرخی» افزود: ۶ هزار و ۶۸۱ میلیارد ریال از طلب کشاورزان معادل ۸۰ درصد مطالبات آنها پرداخت شده است و همه تلاش دولتمردان بر این است که طلب بهره‌بردار در کمترین بازه زمانی تحویل شود.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار