استاندار مرکزی گفت:بیمارستان ولیعصر (عج) اراک به عنوان یک طرح ملی و از طرح‌های مهم وزارت بهداشت محسوب می‌شود که تکمیل آن ضروری است.
کد خبر: ۸۸۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰ 29 July 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،سید علی آقازاده در نشست مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی افزود: برای تکمیل بیمارستان در ۲ ماه گذشته تصمیمات خوبی از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتخاذ شده است.
وی یادآورشد: استان مرکزی در کف سرانه تخت بیمارستانی قرار دارد و از این لحاظ از میانگین کشور پایین‌تر است و به عنوان استانی که در مسیر کریدور اصلی کشور قرار دارد باید نسبت به افزایش این سرانه نگاه ویژه شود.
وی افزود: اگر بیمارستان‌ها بخش خصوصی و خیرساز استان مرکزی نبود، مشکلات زیادی برای این استان ایجاد می‌شد ولی این ظرفیت‌ها در بهبود وضعیت نقش موثری داشته‌اند.
استاندار مرکزی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای خرید تجهیزات بیمارستان ولی عصر در نظر گرفته شده است گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این طرح تا پایان دولت دوازدهم به ثمر می‌نشیند.
وی افزود:در نشست با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای تکمیل بیمارستان خمین با پیشرفت حدود ۸۰ درصد درنظر گرفته شده است.
آقازاده با بیان اینکه شهرستان شازند با وجود ۱۱۰ هزار نفر جمعیت هنوز دارای یک بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست گفت: در حدود ۲ سال گذشته توافق‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت با وزارت نفت برای ایجاد یک بیمارستان از سوی پتروشیمی شازند امضاء شده که تجهیز و تامین نیروی آن برعهده وزارت بهداشت است.
وی با بیان اینکه صحبت‌هایی شنیده شده که پتروشیمی شازند قصد دارد ۴۰۰ میلیارد ریال برای این طرح اختصاص دهد اظهارداشت: این طرح دارای تعهدنامه است و باید هزنیه کامل ایجاد بیمارستان از سوی پتروشیمی پرداخت شود.
وی ادامه داد: برخی از شهرستان‌های استان مرکزی در زمینه تجهیزات درمانی با مشکلاتی بیشتر از مرکز استان مواجه هستند که نیاز است به این مناطق نیز نگاه ویژه شود.
وی گفت: استان مرکزی با تلاش‌ها و اقدامات مطلوب کادر بهداشت و درمان در زمینه شیوع بیماری و میزان مرگ و میر کووید ۱۹ در رتبه ۲۴ کشور قرار دارد و اقدامات خوبی تاکنون در زمینه مقابله با این بیماری انجام شده است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ پزشک و پرستار استان مرکزی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند افزود: این استان در امر مقابله با این بیماری شهید پرستار تقدیم کرده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا مشکل سرانه تخت بیمارستانی در استان مرکزی بویژه اراک را با مشکلات جدی‌تری همراه کرده است گفت: در این راستا بیمارستان تخصصی سرطان در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است.
محمد حسن آصفری افزود: اگر بیمارستان ولیعصر (عج) تکمیل شده بود نیازی به تخلیه بیمارستان تخصصی نبود و باید یک اقدام ویژه برای تکمیل این طرح و اضافه شدن ۵۰۰ تخت بیمارستانی به استان مرکزی و شهر اراک انجام شود.
وی یادآورشد: تخصیص اعتبارات یکی دیگر از مطالبات است، برخی ناعدالتی‌ها در تخصیص اعتبارات استانی دیده می‌شود که این موضوع دور از انصاف است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان مرکزی در شیوع بیماری و زمان شروع این ویروس فاصله‌ای با استان‌های قم و مازندران ندارد اما به لحاظ تخصیص اعتبارات فاصله زیادی دارد.
آصفری اظهار داشت: کمبود دارو نیز یکی دیگر از مشکلات جدی در امر مقابله ویروس کرونا در استان مرکزی است که باید در این خصوص نیز نگاه ویژه صورت گیرد.
وی اظهار داشت: صنوف استان مرکزی با ویروس کرونا به شدت آسیب دیده و هنوز برخی صنوف تعطیل هستند و به واقع پرداخت تسهیلات ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون ریالی دولت با سود ۱۸ درصد، مشکلی از آنها حل نمی‌کند و باید چاره‌ اندیشی ویژه در این خصوص صورت گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم گفت: این استان نخستین نشست قرارگاه پدافند زیستی را قبل از شیوع این بیماری در ۶ بهمن‌ماه پارسال تشکیل داد و شاید در هیچ جای کشور در این مدت نشست قرارگاه زیستی برگزار نشده بود.
بهروز اکرمی افزود: نخسیتن مورد مثبت ویروس کرونا در اول اسفندماه پارسال در اراک به ثبت رسید و تاکنون ۵۳ نشست قرارگاه زیستی در استان مرکزی تشکیل شده است.
وی یادآورشد: ۶۰۰ نشست ویدئو کنفرانسی با حضور فرمانداران شهرستان‌های مختلف، ۱۵۰ نشست کمیته زیرمجموعه‌های پدافند غیرعامل، سه نشست مشترک با شورای تامین، ۳۰ نشست کمیته اقتصادی، ۱۰ کمیته امنیتی و انتظامی، ۵۰ کمیته اجتماعی و فرهنگی، پنج نشست کمیته سیاسی و ۵۰ برنامه بازدید با حضور استاندار و معاونین از مراکز مختلف در این مدت برگزار شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: این استان در امر مقابله با بیماری کووید ۱۹ اقدامات موثری داشت و در این راه خیران، تشکل‌های مردمی و مسئولان در کنار کادر بهداشت و درمان قرار گرفتند و انتظار است این همدلی همچنان ادامه داشته باشد.
اکرمی اظهار داشت: کادر بهداشت و درمان استان مرکزی فراتر از وظایف خود مایه گذاشتند و همه باید قدردان زحمات این قشر باشند و اجازه ندهند با برخی بی احتیاطی‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، مشکلات پزشکان و پرستاران اضافه‌تر شود.
وی تاکید کرد: استان مرکزی یک استان صنعتی است و با وجود شیوع کرونا، چرخه تولید با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی به خوبی در حرکت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور استان مرکزی دومین استانی بود که این بیماری در آن شناسایی شد و با وجود کم بودن اطلاعات در خصوص این بیماری، مدیریت مناسبی در کنترل آن انجام شد.
دکتر سید محمد جمالیان افزود: استان مرکزی به دلیل صنعتی بودن و قرارگیری در شاهراه ارتباطی شرق به غرب و حضور کارگران سایر استان‌ها در شهرهای دلیجان، زرندیه و ساوه با تهدیدهای بسیاری مواجه بود اما این تهدیدها با همکاری مسئولان تاکنون به خوبی مدیریت شده‌است.
وی ظرفیت تخت‌های بیمارستانی شهر اراک را محدود اعلام کرد و ادامه داد: یکی از نگرانی‌های دانشگاه علوم پزشکی پرشدن احتمالی همه ظرفیت‌ها در فصل پاییز و زمستان است که در آن صورت مکانی برای خدمت رسانی به بیماران وجود ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآورشد: شیوع ویروس کرونا در استان مرکزی پس از یک مدت مطلوب و کاهشی مجدد افزایش یافت اما هفته سوم تیرماه به وضعیت ثابت رسیده و هفته چهارم تیرماه تاکنون، برخلاف کشور با روند کاهشی همراه شده است.
دکتر جمالیان گفت: آزمایشگاه پی سی آر ( تشخیص آلیودگی در رده سلولی) اراک پس از آزمایشگاه پاستور دومین مرکز تشخیصی کشور است که جواب آزمایش بیماران را پس از ۲۴ ساعت اعلام می‌کند و ۲ آزمایشگاه بخش خصوصی در اراک نیز به کمک آمده است که فعالیت آنها نقش مثبتی درپاسخگویی به بیماران داشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: خستگی نیروی کادر درمان، کمبود شدید نیروی پرستاری از جمله مهمترین تهدیدات در راه مقابله با کرونا است و برای افزایش روحیه در این قشر پرداخت به موقع کارانه پرستاران باید مورد توجه جدی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ضریب پرستار در دانشگاه اراک نسبت به ضریب تخت هشت دهم است که این رقم کمترین ضریب در کشور است و این مهم باعث افزایش شیفت کاری نیروهای درمان شده است.
وی افزایش مشکلات اعصاب و روان را از دیگر مشکلات بیماری بیماری کووید ۱۹ اعلام کرد و گفت: ۵۰ تخت اعصاب و روان در اراک وجود دارد که این تعداد جوابگوی بیماران نیست و افزایش ۴۰ تخت به این بخش در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی شهرستان اراک قرار گرفته‌است.
وی اضافه کرد: اکنون بخش اعصاب و روان در دانشگاه علوم پزشکی اراک برای خدمت رسانی به این بیماران تهیه شده و به دلیل نبود نیرو خدمت رسانی به این بیماران با مشکل مواجه شده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار