معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ویروس کرونا خاص و مخرب‌ است و هم به‌صورت مستقیم و هم از طریق سیستم ایمنی بافت‌های مختلف بدن را تخریب می‌کند.
کد خبر: ۸۸۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸ 29 July 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،دکتر اصغر جان‌بابایی در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی با بیان اینکه با وجود مطالعات بسیاری در این زمینه در تمام نقاط جهان درمان اختصاصی و قطعی برای این ویروس کشف نشده است افزود: کاهش شمار جان باختگان و شاخص مرگ و میر هدف اصلی این وزارتخانه در مقابله با ویروس کرونا است.
وی با بیان اینکه باید تمام ظرفیت‌های موجود برای این مهم به‌کار گرفته شود یادآورشد: برای کاهش مرگ و میر باید تیم‌سازی‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه از خانه و محله آغاز شود و مسئولان تمام تلاش خود را به کار گیرند که به تعداد بیماران و مبتلایان کرونا اضافه نشود.
وی با بیان اینکه مرگ‌ و میرهای زیادی در آسایشگاه‌های سالمندان کشورهای اروپایی اتفاق افتاد که به‌هیچ عنوان گزارش نشد گفت:در ایران اسلامی فرهنگ نگهداری سالمندان در خانه به‌عنوان سرمایه زندگی، باعث شد که در این حوزه تلفات چندانی نداشته باشیم و این فرهنگ باید در کشور تقویت شود.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه استان مرکزی جزو بهترین استان‌های کشور در مقابله با شیوع ویروس کرونا بود افزود:باوجود شرایط نامناسب کرونایی استان‌های همجوار، اجرای برنامه‌های کاربردی و مشارکت همگانی باعث شد که استان مرکزی در این فرآیند خوش بدرخشد.
دکتر جان‌بابایی اظهار داشت: مهمترین راه درمان ویروس کرونا، مراقبت درست از بیمار توسط نیروی انسانی است، هر کشوری که در مقابله باشیوع ویروس کرونا موفق عمل کرده و تلفات کمتری داده است تنها به دلیل توانمندی نیروی انسانی آن بوده است.
وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در آمریکا با وجود اینکه از بیشترین و بهترین زیرساخت‌های پزشکی برخوردار است، تبدیل به شورش خیابانی شد و هنوز نتوانستند این ویروس و مشکلات ناشی از آن را کنترل کنند گفت: اینکه موج اول ویروس کرونا در کشور ایران مدیریت شد به‌دلیل این بود که از شخص مقام معظم رهبری، دولت و تمامی ارکان نظام وارد میدان شدند به‌عنوان پشتیبان وزارت بهداشت در مقابل با این ویروس نقش‌آفرینی کردند و در صورت تداوم این شرایط می‌توانیم موفقیت‌های بسیاری در این زمینه کسب کنیم.
وی با بیان اینکه با وجود موفقیت‌های بسیار نمی‌توان گفت شرایط کشورمان از لحاظ ویروس کرونا مطلوب است یادآورشد: روزهای آینده قابل پیش‌بینی نیست و بعد از اینکه شیوع کرونا در کشورمان مطرح شد بسیاری از کشورها مراودات خود را با ما قطع کردند اما اکنون آمار مبتلایان همان کشورها از کشور ما بالاتر رفته و این به دلیل ناشناخته بودن جزئیات این ویروس است.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به ازای هر یک‌هزار نفر در ایران کمتر از یک و هفت دهم تخت بیمارستانی و در بخش دولتی یک و ۲ دهم تخت وجود دارد گفت: در برخی از کشورهای اروپایی به ازای هر یک‌هزار نفر ۶ تا هفت تخت وجود دارد و با وجود برخورداری از این امکانات بالقوه مشکلات کمبود تخت در بیمارستان‌های این کشورها مشکل‌ساز شده است.
وی با بیان اینکه هنوز خطر شیوع کرونا استان مرکزی را تهدید می‌کند افزود: به‌همین دلیل دستگاه‌های مربوطه باید یک ارزیابی کلی از این استان انجام و نقاط ضعف و قوت آن به خوبی آشکار و برای مقابله گسترده‌تر با برنامه اقدام کنند.
وی با بیان اینکه عاملی که باعث کنترل ویروس کرونا در ایران شد، نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد بود گفت: تقویت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان مرکزی باید یکی از اولویت‌های اصلی مدیران ارشد این استان قرار گیرد، چرا که تمام دنیا امروز به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه نیروی کارآمد بیشتری در حوزه سلامت داشته باشند کمترین خسارت را متحمل می‌شوند.
دکتر جان‌بابایی با بیان اینکه دهیاران، بهورزان، شوراهای روستایی، بسیج، بسیج محلات و اقشار در زمره سرمایه‌های ارزشمند کشورمان در مقابله هدفمند و موفق با کرونا محسوب می‌شوند گفت: تقویت این گروه‌ها و حمایت از آنها می‌تواند در کاهش تولید بیمار کرونایی موثر باشند که باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تمام مجموعه استان مرکزی باید تلاش خود را در راستای جلوگیری از دامن زدن به چرخه بیماری کرونا به‌کار بگیرند اظهارداشت:درغیر این صورت هر چه امکانات پزشکی و تخت بیمارستانی در نظر گرفته باشید در مدت زمانی کوتاه اشغال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه استان مرکزی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود گفت: فضای کارخانه‌ها باید تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی باشد چرا که ابتلای یک بیمار می‌تواند تولید بیمار را به صورت فزآینده‌ای افزایش دهد.
دکتر جان‌بابایی با بیان اینکه یکی از مشکلات ویروس کرونا این است که هر چه امکانات به‌کار گرفته شود نمی‌توان میزان مرگ و میر ناشی از آن را به صفر رساند یادآورشد: تنها راه کاهش مرگ و میر، جلوگیری از تولید بیمار است که این مهم باید در تمامی لایه‌های مختلف جامعه فرهنگ‌سازی شود.
وی اضافه کرد: ایجاد دانشگاه علوم پزشکی، تقویت شبکه بهداشت، وجود ۱۸ هزار خانه بهداشت، بیش از پنج هزار مرکز بهداشت و درمان از دستاوردهیا انقلاب اسلامی است که با تقویت آن‌ها می‌توان میزان تولید بیمار را کاهش داد.
وی با بیان اینکه بیماریابی، تشخیص زودرس و مراقبت از بیماران کرونایی وظیفه اصلی مراکز بهداشت و درمان است گفت: بیمار کرونایی باید در بیمارستان بزرگ همراه با تجهیزات پزشکی و تیم‌های متخصص درمان شود و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی باید از نگهداری بیمار کرونایی در شهرهای کوچک استان پرهیز و در اسرع وقت به بیمارستان‌های مجهز مرکز استان منتقل شوند.
دکتر جان‌بابایی با بیان اینکه در هر شهرستانی که کمیته علمی و تخصصی و تجهیزات پیشرفته بود مرگ و میر پایین تری اتفاق افتاد افزود: ظرفیت استان برای مقابله همه جانبه با ویروس کرونا در حوزه ایجاد تخت‌های بیمارستانی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآورشد: بیماری کرونا یک بیماری بزرگ و مرگ‌آور است و درمان و مقابله آن باید به دست آدم‌های بزرگ و باتجربه قرار گیرد و به صورت تیم‌های تخصصی همراه با تجهیزات پیشرفته نسبت به ریشه کن کردن آن اقدام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار