رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: صدها میلیون نفر قبل از شیوع ویروس کرونا از گرسنگی و سوء‌تغذیه رنج می‌بردند و اگر اقدامگ فوری صورت نگیرد، باید یک اورژانس جهانی غذا تدارک ببینیم.
کد خبر: ۸۷۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ 16 July 2020


به گزارش تابناک مرکزی، افشین اسماعیلی‌فر با بیان اینکه همه‌گیری کووید -۱۹ بحرانی برای سلامتی انسان است که امنیت غذایی و تغذیه میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را تهدید می‌کند، افزود: در درازمدت اثرات ترکیبی کووید ۱۹، اقدامات کاهش مربوط به آن و رکود جهانی در حال ظهور می‌تواند بدون اقدام هماهنگ در مقیاس بزرگ عملکرد سیستم‌های غذایی را مختل کند.
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با بیان اینکه چنین اختلالی می‌تواند عواقب سوء‌سلامتی و تغذیه‌ای برای بیش از نیم قرن داشته باشد یادآورشد: این بیماری همه‌گیر در زمان چالش‌های گسترده جهانی قرار دارد.
اسماعیلی‌فر افزود: پرداختن به بحران کووید ۱۹ ما را ملزم به همکاری با بخش‌ها و مرزها می‌کند تا تأثیرات شیوع این ویروس بر جامعه کاهش یابد و سیستم‌های غذایی تغییر کند و این موجب هماهنگی مصرف مواد غذایی با توسعه پایدار خواهد شد.
وی ادامه داد: اقدامات برای کنترل یا کاهش شیوع کووید ۱۹ اکنون بر زنجیره‌های تأمین مواد غذایی جهانی تأثیر می‌گذارد، به‌عنوان مثال محدودیت‌های مرزی، کُندکردن برداشت در بعضی از نقاط جهان، میلیون‌ها کارگر فصلی را بدون داشتن معیشت درگیر کرده و در عین حال حمل و نقل مواد غذایی به بازارها نیز محدود شده است.
رئیس مرکز تحقیقاتی امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک تأکید کرد: به‌‌دلیل شیوع جدی کووید ۱۹ بین کارگران، کارخانه‌های فرآوری گوشت و بازارهای مواد غذایی مجبور به بسته شدن در بسیاری از مناطق هستند و کشاورزان به‌‌دلیل اختلال در زنجیره تأمین و کاهش تقاضای مصرف‌کننده، تولید محصولات فاسد شدنی و فرآورده‌های لبنی را کاهش دادند، به‌طوری‌که اکنون بسیاری از افراد در مراکز شهری برای دستیابی به میوه و سبزیجات تازه، لبنیات، گوشت و ماهی تلاش می‌کنند.
اسماعیلی‌فر با بیان اینکه بازارهای جهانی موجود در غلات اصلی در حال حاضر قوی هستند، یادآور شد: به‌‌دنبال برداشت خوب در سال ۲۰۱۹، ذخایر بیشتر غذاهای اصلی کافی است، با این وجود اکثریت جمعیت جهان غذای خود را از بازارهای محلی دریافت می‌کنند و امنیت و مواد غذایی همچنان مستعد اختلال هستند و سطح بالای بیکاری، ازدست دادن درآمد و افزایش هزینه‌های غذایی نیز دسترسی به مواد غذایی را برای بسیاری دشوار می‌کند.
وی مطرح کرد: قیمت‌ها در بعضی از کشورها افزایش یافته است در حالی که مردم پول کمتری در جیب خود دارند، این در حالی است که پیش از آغاز این بیماری همه‌گیر بیش از ۸۲۰ میلیون نفر با ناامنی غذایی مزمن مواجه بودند.
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که امنیت غذایی ۱۳۵ میلیون نفر به‌عنوان سطح بحران یا بدتر طبقه‌بندی شده، این تعداد به‌‌دلیل اثرات کووید ۱۹ تقریباً می‌تواند قبل از پایان سال دو برابر شود، به این ترتیب تعداد کودکان زیر پنج سال (۱۴۴ میلیون نفر) بیش از یک در پنج کودک در سراسر جهان است.
اسماعیلی‌فر با بیان اینکه اکنون تعداد کودکانی که به‌عنوان تلفات طبقه‌بندی می‌شوند ۴۷ میلیون نفر هستند، اضافه کرد: این تعداد می‌توانند به سرعت رشد کنند.
وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا می‌تواند در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۹ میلیون نفر را به سمت فقر شدید سوق دهد، تأکید کرد: این اثرات درآمدی همراه با سایر شوک‌ها می‌تواند منجر به افزایش سریع تعداد افراد حاد مواد غذایی یا نداشتن امنیت غذایی در سه تا چهار ماه آینده شود.
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک اظهارداشت: بازیگران در همه بخش‌های سیستم غذایی تحت تأثیر بیماری همه‌گیر کرونا قرار دارند و شوک‌های عمیق اقتصادی جهانی ناشی از کووید ۱۹ بر جریان نقدی و نقدینگی مالی تولیدکنندگان، تجارت‌های کوچک و متوسط کشاورزی به مؤسسات مالی تأثیر می‌گذارد، این امر به‌‌دلیل مهار ظرفیت تولید، دسترسی محدود به بازار، از دست دادن حواله و نداشتن اشتغال، غیرمنتظره است.
اسماعیلی‌فر ادامه داد: در حالی که کشورها همچنان به بسته‌های کمکی و حمایتی اهتمام دارند، هزینه‌های پزشکی نیاز بازیگران سیستم‌های غذایی است.
وی گفت: اقدامات هدفمند برای کاهش محدودیت نقدینگی در شرکت‌های آسیب‌پذیر و خانواده‌ها می‌تواند به تسهیل ادامه تولید و دسترسی مردم به مواد غذایی و غذایی مناسب کمک کند، اما باید برای انطباق با شرایط بومی مراقب بود،بسیاری از تنگناها برای تأمین مواد غذایی تنها با حمایت اجتماعی قابل رفع نیست.
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با بیان اینکه اقدام دولت و توزیع عمومی می‌تواند مصارف مهم برای حفظ عملکرد سیستم غذایی و جلوگیری از تورم قیمت مواد غذایی باشد، تبیین کرد: حمایت‌های اجتماعی باید شامل کشاورزان خرد و خانواده‌های آنان شود که تعداد آنها شامل بیش از دو میلیارد فقیرترین و آسیب‌پذیرترین مردم جهان و کارگران مواد غذایی در همه بخش‌هاست، بنابراین حمایت از کشورهای در حال توسعه با افزایش دسترسی و استقرار سریع بودجه بین‌المللی برای رفع کمبود نقدینگی و آزاد کردن فضای مالی بسیار مهم است.
اسماعیلی‌فر افزود: وزرای امور خارجه خواستار توقف و در نهایت بازسازی بدهی برای کشورهای در حال توسعه هستند،اقتصادهای وابسته به کالاها و جهانگردی نیاز به بازسازی جامع دارند تا بتوانند فضای مالی لازم برای پشتیبانی از نیازهای غذایی افراد را در کنار تلاش برای افزایش رشد و تسریع در بهبودی قرار دهند.
وی تأکید کرد: علاوه بر این، همه‌گیری در شرایطی رخ داده که امنیت غذایی و سیستم‌های غذایی ما از قبل تحت فشار قرار گرفته‌اند، جنگ‌ها، بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوایی، ورود آفات و بیماری‌ها در مقیاس بین قاره‌ای پیش از کووید -۱۹ بود و اکنون در بسیاری از زمینه‌ها امنیت غذایی را تضعیف کرد‌ه‌اند.
رئیس مرکز تحقیقاتی امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک توضیح داد: در شرق آفریقا مردم با «تهدیدهای سه‌گانه» مواجه می‌شوند و فجایع را تشدید و در حین توفان‌های شدید در بحبوحه شیوع کووید ۱۹ با طغیان ملخ نیز مقابله می‌کنند.
اسماعیلی‌فر مطرح کرد: بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ نگرانی از سیستم‌های غذایی جهان را نیز افزایش می‌دهد، در سطح جهان سیستم‌های غذایی همچنان عامل تغییر اوضاع و بحران زیست‌محیطی سیاره زمین هستند و سیستم‌های غذایی تقریباً یک سوم از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند و به از بین رفتن قابل توجهی از تنوع زیستی کمک کرده است.
وی تأکید کرد: نیاز فوری به تجدیدنظر در مورد نحوه تولید، فرآوری، بازاریابی، مصرف مواد غذایی و دفع زباله‌ها داریم، چراکه این بحران می‌تواند به‌عنوان یک نقطه عطف به تعادل و تغییر سیستم‌های غذایی ما تبدیل شود و آنها را فراگیرتر، پایدارتر و مقاوم‌تر کند.
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: در این راستا باید برای نجات جان و معیشت، مردم را بسیج کنیم، اگرچه هنوز نمی‌توانیم تأثیرات دقیق بحران را به طور کامل پیش‌بینی کنیم، اما می‌توانیم کانال‌های انتقال احتمال را تعیین کنیم و تأثیرات آن را روی آسیب‌پذیرترین جمعیت‌ها ببینیم.
اسماعیلی‌فر با اشاره به اینکه می‌توانیم برای حمایت از مردم در مواقع بسیار زیاد، اقدامات متناسب انجام دهیم، تبیین کرد: این اقدامات باید شامل سرمایه‌گذاری در ابزارهایی باشد که می‌توانند پاسخ به بحران را اکنون و در آینده تقویت کنند، همچنین مواد غذایی بحرانی، بهداشتی و تغذیه‌ای انسانی برای گروه‌های آسیب‌پذیر حفظ و با اثرات پیش‌بینی شده کووید ۱۹ تقویت و سازگاری ایجاد شود.
وی با اشاره به اختصاص بسته‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر عنوان کرد: رفع نیاز نقدینگی تولیدکنندگان مواد غذایی کوچک و مشاغل روستایی به‌‌ویژه آنهایی که توسط زنان و جوانان هدایت و در سطح بین‌المللی به‌صورت هماهنگ پشتیبانی می‌شوند در اولویت قرار دارند.
تأکید بر تقویت سیستم‌های حمایت اجتماعی در زمینه تغذیه
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با تأکید بر تقویت سیستم‌های حمایت اجتماعی در زمینه تغذیه افزود: با توجه به تأثیرات اقتصادی - اجتماعی همه‌گیری، سیستم‌های حمایت اجتماعی برای مدت زمان بحران فعلی و احتمالاً فراتر از آن به صدها میلیون نفر از مردم تبدیل خواهد شد.
اسماعیلی‌فر یادآور شد: تقویت سیستم پاسخ به مراقبت از تغذیه برای اطمینان از تداوم خدمات تغذیه‌ای به‌ویژه تشخیص زودهنگام و مدیریت مبتنی بر اجتماع درباره سوء‌تغذیه حاد، تغذیه کودک و نوزاد و برنامه‌های مربوط به تغذیه مادر، محافظت از گروه‌های پرجمعیت جامعه ضروری است، باید زنانی که نقش اصلی را در ارائه خدمات خانگی و ضروری دارند و از کودکانی که دسترسی به وعده‌های غذایی مدرسه ندارند، حمایت شود.
وی با اشاره به برنامه‌های محافظت اجتماعی و درنظرگرفتن مزایای احتمالی روش‌های مختلف انتقال گفت: سیستم‌های توزیع مواد غذایی در نوع، پول نقد یا کوپن و سیستم‌های توزیع مواد غذایی عمومی باید طوری طراحی شوند که از دسترسی به غذاهای متنوع، متعادل و مغذی اطمینان حاصل شود.
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک افزود: سرمایه‌گذاری شایع باید ستونی برای پاسخ کووید ۱۹ باشد و هدف آن تأثیر فوری برای پایداری و بهبود وضعیت معیشت است، در عین حال برای سیستم غذایی فراگیرتر، محیط زیست پایدار و مقاوم‌تر آمادگی ایجاد شود، اگرچه سرمایه‌گذاری در طول و پس از بحران کووید ۱۹ می‌تواند حرکت را به سمت سیستم‌های غذایی که نسبت به همه‌گیری‌های مقاوم در آینده مقاوم‌تر هستند تسریع کند.
اسماعیلی‌فر افزود: هدف باید یک سیستم غذایی بوده و با نیازهای جمعیت جهانی و حدود سیاره ما مطابقت داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار